دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت آینده/ ۱۴

از حذف مافیای داروی دام و طیور تا هوشمندسازی محیط‌های پرورش

از حذف مافیای داروی دام و طیور تا هوشمندسازی محیط‌های پرورش
محقق دانش‌بنیان در حوزه تولید داروی طیور با بیان اینکه در تولید دارو مافیا وجود دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین حمایت‌های دولتی این است که اگر قرار باشد شرکت‌های دانش‌بنیان با این خصوصیات و کارایی فعالیت کنند، نباید برای آنها از خارج کشور رقیب بتراشند؛ این یعنی در عمل هیچ حمایتی از محصولات داخلی وجود ندارد.
کد خبر : 916275

احسان صالحی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه وعده‌ نامزدهای ریاست جمهوری به ویژه در بخش اقتصاد نباید شعاری باشد، گفت: مهم‌ترین مشکل این است که نامزدها پیش از زمان بزرگزاری انتخابات خوب شعار می‌دهند، اما زمانی که به مرحله اجرایی می‌رسند، عملاً حمایتی وجود ندارد. مهم‌ترین مشکل همین است. یک سری تسهیلات و امکانات در ظاهر از سوی مسئولان وعده داده می‌شود؛ اما زمانی که برای استفاده از آنها اقدام می‌شود، موانع به‌حدی است که به جایی نمی‌رسد.‌

دانش‌بنیان ها نمی‌توانند روی تسهیلاتی که دولت وعده می‌دهد حساب کنند

محقق دانش‌بنیان در حوزه تولید داروی طیورگفت:‌ هوشمندسازی محیط های پرورش دام و طیور موضوعی مهم در کاهش هزینه ها و افزایش بهبود و ارتقای کیفیت در بخش تولیدات دام و طیور است؛ اما متاسفانه دیدگاه ها با توجه به ضرورت حفظ جایگاه تولید از سنتی به سمت مدرن شدن به کُندی انجام می گیرد.

محصولات دانش‌بنیان

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توان روی هیچ تسهیلاتی حساب کرد، افزود: با وجود اینکه برخی حمایت‌ها از سوی مسئولان ابلاغ هم می‌شود به مرحله اجرا نمی‌رسد. برای مثال قرار بوده که در زمینه فروش محصولات دانش‌بنیان، با یک سری از سازمان‌ها و شرکت‌ها رایزنی شود؛ اما زمانی که ما به دامپزشکی برای عرضه محصولمان مراجعه می‌کنیم، آنها هیچ اطلاعی ندارند یا برایشان اهمیت ندارد. از طرف دیگر برای تسهیلاتی که مطرح می‌کنند، بخشنامه یا آیین‌نامه‌ای وجود ندارد و بسیاری از سازمان‌ها نمی‌دانند که چطور باید عمل کنند. به همین دلیل هم پیشرفتی در این زمینه حاصل نمی‌شود.

این محقق حوزه دانش‌بنیان درباره محصول شرکت خود توضیح داد: محصول شرکت دانش‌بنیان ما، یک محصول گیاهی ضدکنه طیور است که برای عرضه آن ابتدا در خراسان اقدام کردیم، اما نتیجه نداد و حتی به تهران آمدیم و نتیجه‌ای نداشته است. در شرکت خود یک داروی ۱۰۰ درصد طبیعی تولید می‌کردیم، اما از زمان تولیدمان نه‌ تنها با حمایتی مواجه نشدیم، بلکه مافیای دارو، محصول شیمیایی هم وارد کرده که ضرر بسیاری هم دارد. زمانی هم که به دامپزشکی برای طرح این موضوع مراجعه می‌کنیم، آنها اقدامی انجام نمی‌دهند.

در صورت حمایت، می‌توانیم نیاز بازار را پوشش دهیم

صالحی ادامه داد:‌ با تولید دارو برای حدود ۱۰ مرغداری در خراسان کار را آغاز کردیم و با سرعت خوبی رشد داشتیم و توانستیم یک سال و نیم تولید کنیم؛ اما در همین حین محصولات خارجی شیمیایی وارد کشور شد و دیگر نتوانستیم به رشد خود ادامه دهیم. در صورتی که حمایت شویم،  می‌توانیم تمام نیازی که در این زمینه وجود دارد را پوشش دهیم.

وی با بیان اینکه این شرکت در زمان فعالیت خود بر اساس تقاضا پیش می‌رفت، گفت: اگر هر مرغداری به ۳۰۰ لیتر از این دارو نیاز داشت، ما مشکلی از بابت تامین نداشتیم و خوب پیش می‌رفتیم. در این میان، اما ناگهان خبر می‌آید یک محصول خارجی که متفاوت از محصول ماست، در حالی که محصول ما گیاهی و بدون خطر، اما این محصول خارجی شیمیایی است، وارد شده و با تبلیغاتی که رویش انجام می‌شود و رانتی که برای آن وجوددارد، جلوی فعالیت شرکت داخلی را می‌گیرد.

دولت نباید برای محصولات دانش‌بنیان، رقیب خارجی بتراشد

محصولات دانش‌بنیان

این فعال حوزه دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: زمانی که یک محصول گیاهی داخلی وجود دارد و در کنار آن به‌راحتی محصولات شیمیایی وارد می‌شود، یعنی حمایتی وجود ندارد. حمایت دولتی از سوی مسئولان باید به این صورت باشد که وقتی یک محصول داخلی دانش‌بنیان تولید می‌شود، دیگر نباید نمونه شیمیایی خارجی آن وارد شود که با محصول نوپای داخلی رقابت کند.

صالحی بیان کرد: وقتی به دامپزشکی تهران مراجعه کردیم، به ما گفتند مافیایی وجود دارد که نمی‌توان جلوی واردات آن را گرفت. یکی از مهم‌ترین حمایت‌های دولتی این است که اگر قرار باشد شرکت‌های دانش‌بنیان با این خصوصیات و کارایی فعالیت کنند، نباید برای آنها از خارج کشور رقیب بتراشند، این یعنی در عمل هیچ حمایتی از محصولات داخلی وجود ندارد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته