دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت آینده/۲۴

مطالبه دانش‌بنیان‌های صنایع فناورمحور از دولت چهاردهم

مطالبه دانش‌بنیان‌های صنایع فناورمحور از دولت چهاردهم
معاون فناوری بسیج اساتید تهران بزرگ گفت: دانش‌بنیان‌های صنعت خودروسازی دو مطالبه عمده را از رئیس جمهور جدید پیگیری می‌کنند؛ اول اولویت قرارگرفتن صنایع فناورمحور به خصوص خودروسازی در رویکرد‌ها و برنامه‌های جامع دولت و دومین مطالبه، برنامه‌ریزی برای رشد نفوذ فناوری در صنعت است.
کد خبر : 918345

مسیح طهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره مطالبات دانش‌بنیانی‌های صنعت خودروسازی از دولت جدید، گفت: دانش‌بنیان‌های صنعت خودروسازی دو مطالبه عمده را پیگیری می‌کنند؛ اولین مطالبه در خصوص اولویت قرار گرفتن صنایع فناور محور به خصوص خودروسازی در رویکرد‌ها و برنامه‌های جامع دولت و همچنین برنامه ریزی برای رشد نفوذ فناوری در صنعت است.

کارشناس صنعت خودروسازی ادامه داد: در خصوص مصداق نفوذ تکنولوژی دانش بنیان‌ها به صنعت خودروسازی می‌توانیم به مباحث تولید خودرو‌های برقی و همچنین هوشمندسازی و افزایش انطباق و اتصال پذیری خودرو‌ها اشاره کنیم که تاکنون به آنها در صنعت خودروسازی کمتر پرداخته شده است. شایان ذکر است که اتصال پذیری خودرو‌ها نیز موجب کاهش خسارات در زمان تعمیر و بازسازی خودرو خواهد شد.


دانش‌بنیان‌های صنعت خودروسازی

معاون فناوری بسیج اساتید تهران بزرگ تاکید کرد: مواردی که ذکر شد در صنعت خودروسازی دنیا تکامل یافته و مورد بهره برداری قرار گرفته است، اما در کشور ما مغفول مانده است. به همین جهت لازم است که دولت جدید برای به کارگیری و الزام خودروسازان به بهره گیری از این موارد وارد عمل شود. نباید دولت فقط تلاش به بنگاه‌های موجود بسنده کند؛ چراکه ممکن است این بنگاه‌ها سال‌ها بر تولید محصولات قدیمی خود پافشاری کنند.

استفاده از فناوری‌های مردمی برای توسعه خودروسازی

طهرانی در توضیح دومین مطالبه دانش‌بنیان‌های خودروسازی از دولت جدید گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما ملزم به بهره گیری از مشارکت مردم در امر تولید هستیم و از همین رو استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌های بخش خصوصی و استارت‌آپ‌ها در تولید لوازم مورد نیاز توسعه تکنولوژی صنعت خودروسازی مانند باطری‌های لیتیومی واجب به نظر می‌رسد.

صنایع فناور محور

معاون فناوری بسیج اساتید تهران بزرگ تاکید کرد: حکمرانی باید از ورود دانش‌بنیان‌ها به هوشمند سازی خودرو‌ها و توسعه خودرو‌های پیشرفته حمایت نماید. باید خودروسازان بزرگ مکلف شوند که از ابداعات و تولیدات دانش بنیان‌ها استفاده کرده و حتی بخشی از تسهیلات و امتیازاتی که به آنها داده می‌شود را به حمایت پژوهشی و کمک به دانش بنیان‌ها و شرکت‌های مردمی و دانشگاهی اختصاص دهند.

وی تاکید کرد: نباید بهره گیری خودروسازان بزرگ داخلی از دانش‌بنیان‌ها برای توسعه تکنولوژی اختیاری باشد؛ بلکه دولت باید آنان را مکلف به اختصاص بخش از درآمد خود برای بالابردن ایمنی و کیفت خودرو‌ها نماید. باید با همت دولت جدید، به کار بردن تکنولوژی روز در خودروسازی ناگزیر شده و استفاده از منابع خودروسازان برای توسعه دانش‌بنیان‌های خودرویی به امری بدیهی تبدیل شود.

دانش‌بنیان‌های صنعت خودروسازی

طهرانی گفت: باید خودروسازان بزرگ مکلف شوند که از ابداعات و تولیدات دانش‌بنیان‌ها استفاده کنند و حتی بخشی از تسهیلات و امتیازاتی که به آنها داده می‌شود را به حمایت پژوهشی و کمک به دانش‌بنیان‌ها و شرکت‌های مردمی و دانشگاهی اختصاص دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته