دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت آینده/۲۶

شناسایی راه صدور پروژه‌های فنی و صنعتی دانش‌بنیان‌ها به برون مرزها

شناسایی راه صدور پروژه‌های فنی و صنعتی دانش‌بنیان‌ها به برون مرزها
عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم گفت: سرمایه‌گذاری‌هایی که ایران به واسطه اتکای به دانش فنی و مهندسی در اختیار دارد این فرصت را فراهم کرده که در سایر کشور‌ها پتروشیمی، پالایشگاه، سد و نیروگاه بسازد و برای تجهیزات و تکنولوژی‌های مورد نیاز آن نیز می‌توان از دانش‌بنیان‌های داخلی و ابزار و محصولات تولیدی آنها استفاده کرد.
کد خبر : 917884

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: جای کار بسیاری در صنعت نفت وگاز کشور برای حضور دانش‌بنیان‌ها وجود دارد. تجهیزاتی که اکنون در حال استفاده در بخش انرژی کشور هستند به تدریج نیازمند تعویض و به روزرسانی با تکنولوژی‌های مدرن هستند و دانش‌بنیان‌ها در صنعتی مانند نفت وگاز و پتروشیمی یا بخش‌هایی مانند آب و برق جای کار بسیاری دارند؛ این فرصتی است که باید از آن به خوبی بهره‌گیری کنیم.

وی افزود: همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی که ایران به واسطه اتکای به دانش فنی و مهندسی در اختیار دارد این فرصت را فراهم کرده که در سایر کشور‌ها پتروشیمی، پالایشگاه، سد و نیروگاه بسازد و برای تجهیزات و تکنولوژی‌های مورد نیاز آن نیز می‌توان از دانش‌بنیان‌های داخلی و ابزار و محصولات تولیدی آنها استفاده کرد.

صادرات خدمات فنی و تجهیزات با استفاده از دانش دانش‌بنیان‌ها

سنگدوینی عنوان کرد: صادرات خدمات فنی و مهندسی در کنار صادرات تجهیزات مورد نیاز برای ساخت پروژه‌ها می‌تواند ارزآوری مناسبی را برای کشور به همراه داشته باشد. دانش‌بنیان‌ها اقتصاد کشور را شکوفا کرده و نقش آنها برای اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی درباره حمایت از دانش‌بنیان‌ها نیز گفت: دولت باید حمایت جدی از دانش‌بنیان‌ها داشته باشد. به منظور پیشگیری از رانت‌هایی که ممکن است برخی با عنوان دانش‌بنیانی از آن بهره‌مند شوند نیز کافی است که تنها نظارت‌های جدی صورت گیرد.

ضرورت حمایت دولت از به تیراژ رساندن محصولات دانش‌بنیانی

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم بیان کرد: حمایت دولت از تولید انبوه و افزایش تیراژ محصولات دانش‌بنیانی نیز ضروری است. شرکت‌های بزرگ و صنایع مادر که تولیدات و محصولات دانش‌بنیانی را نه در قالب مزایده و مناقصه که به صورت مستقیم از آنها خریداری کرده و در اولویت خرید قرار دهند.

صنایع مادر به دانش‌بنیان‌ها سفارش کار دهند

پروژه‌های فنی و صنعتی دانش‌بنیان‌ها

وی افزود: صنایع مادر و وزارتخانه‌ها حتی می‌توانند با دانش‌بنیان‌ها جوینت شوند و بسته به نیاز‌هایی که برای محصولات دارند به آنها سفارش کار ارایه دهند به طور مثال در بحث کنتور‌های هوشمند گاز یا برق و آب می‌توان از ظرفیت دانش‌بنیان‌های داخلی بهره برد.

ضرورت حمایت سیستم بانکی از دانش‌بنیان‌ها

سنگدوینی عنوان کرد: حمایت بانک‌ها و سیستم بانکی از دانش‌بنیان‌ها نیز ضروری است به این دلیل که تحقیقات دانش‌بنیان‌ها با ریسک همراه است و باید سرمایه‌ای که به منظور تحقیق به کار می‌گیرند تضمین شود.

وی ادامه داد: همچنین سرمایه‌گذاران بزرگ باید دانش‌بنیان‌ها را جذب کنند و این افتخاری است که دانش‌بنیان‌ها با حمایت در مسیر رشد و توسعه کشور پیشقدم شده‌اند. اقدام آنها و نقشی که در اقتصاد دارند از خروج ارز جلوگیری می‌کند.

سهم مهم دانش‌بنیان‌ها در اشتغالزایی

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم به نقش دانش‌بنیان‌ها در اشتغالزایی نیز اشاره‌ای کرد و افزود: دانش‌بنیان به ویژه در صنایع مادر و بزرگ ظرفیت بالایی برای جذب نیروی انسانی دارند و می‌توانند سهمی مهم در اشتغال کشور نیز داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته