سهمیه کدام خودرو‌ها حذف شد و نرخ کارت اضطراری چقدر بالا رفت؟

سهمیه کدام خودرو‌ها حذف شد و نرخ کارت اضطراری چقدر بالا رفت؟
در پی اجرای سیاست‌های جدید دولت برای کنترل مصرف بنزین، میلیون‌ها ایرانی که مالک بیش از یک خودرو هستند، باید به زودی تکلیف سهمیه خود را در سامانه جدید مشخص کنند. این طرح همچنین با افزایش قیمت بنزین در کارت‌های اضطراری همراه است تا استفاده از کارت شخصی ترویج یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، بدنبال اعمال تغییرات جدید در ساختار توزیع سوخت کشور، گمانه‌زنی‌ها پیرامون وسایل نقلیه‌ای که از دریافت سهمیه ماهانه بنزین معاف خواهند شد، به اوج رسیده است. این مصوبه که با هدف ساماندهی بیشتر یارانه‌های انرژی و جلوگیری از توزیع ناعادلانه صورت گرفته، بخش قابل توجهی از دارندگان خودرو‌های خاص و لوکس را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

این در حالی است که بتازگی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، کرامت ویس‌کرمی، از راه‌اندازی سامانه‌ای خبر داد که از طریق آن، مالکان چند خودرو ملزم به انتخاب تنها یک وسیله نقلیه برای دریافت بنزین سهمیه‌ای هستند. این اقدام در راستای اهداف دولت برای هدایت مصرف به سمت کارت سوخت شخصی و کاهش استفاده از کارت‌های اضطراری صورت می‌گیرد. بر این اساس، خودرو‌های دوم و بعدی یک فرد، دیگر مشمول سهمیه نخواهند بود.

افزایش چشمگیر قیمت بنزین با کارت جایگاه‌ها

یکی از نکات مهم این مصوبه، افزایش نرخ بنزین هنگام سوخت‌گیری با کارت اضطراری جایگاه‌ها است که با افزایش ۲،۰۰۰ تومانی همراه خواهد بود. این تصمیم با هدف تشویق ۸۰ درصد از شهروندان که اکنون از کارت شخصی استفاده می‌کنند، به ادامه این رویه اتخاذ شده تا وابستگی به کارت‌های اضطراری (که روزانه ۵۳ میلیون لیتر را پوشش می‌دهند) به ۲۰ درصد کاهش یابد.

حذف سهمیه‌های اول و دوم از خودرو‌های صفر و دولتی

سهمیه‌های بنزین به خودرو‌های نوشماره (صفر کیلومتر)، پلاک دولتی، مناطق آزاد و خودرو‌های وارداتی تغییر ماهیت می‌دهد. سهمیه‌های اول و دوم این خودرو‌ها حذف شده و سهمیه آنها به حجمی معادل ۱۶۰ لیتر با نرخ ثابت ۵،۰۰۰ تومان تبدیل می‌شود. این سیاست از خودرو‌های دولتی با ۱۸۰ هزار پلاک آغاز شده است.

تعیین تکلیف اعتبار ریالی برای تاکسی‌های اینترنتی

تاکسی‌های اینترنتی نگران افزایش نرخ‌ها نیستند. دولت مکلف شده است ظرف سه ماه سامانه‌ای برای تخصیص اعتبار ریالی ایجاد کند. این اعتبار به میزان تفاوت نرخ آزاد و نرخ دوم، به کارت بانکی این رانندگان واریز می‌شود تا هزینه‌های سوخت‌گیری آنها جبران گردد.

تمرکز بر توسعه زیرساخت‌های CNG

همزمان با تغییرات در بنزین، بر توسعه صنعت گاز طبیعی فشرده  تأکید شده است. در حال حاضر ظرفیت عرضه روزانه ۳۵ میلیون لیتر CNG وجود دارد، در حالی که مصرف کنونی تنها ۱۶ میلیون لیتر در روز است که نشان‌دهنده پتانسیل بالا برای استقبال عمومی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا