دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وزیراقتصاد: انحصارزدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در دولت سیزدهم

وزیراقتصاد: انحصارزدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در دولت سیزدهم
وزیر اقتصاد و دارایی گفت:انحصارزدایی و تسهیل محیط کسب و کار یکی از نقاط زرین عملکرد دولت سیزدهم است. قبلاً مجوز‌ها با امضا‌های طلایی و فرایند طولانی به دست مردم می‌رسید.
کد خبر : 919076

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید احسان خاندوزی در نشست خبری مشترک سخنگوی دولت، گفت: با احیای اقتصاد ایران در دولت شهید رییسی،امیدواریم برنامه بهبود و علاج بلندمدت با نگاه رو به آینده در اقتصاد ایران دنبال شود.

 خاندوزی گفت: براساس شاخص‌های اقتصادی طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، نرخ بیکاری متوسط در دوره ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ معادل ۱۰.۸ درصد بود که این نرخ در دولت رئیسی به ۸.۸ درصد  رسید.

وی ادامه داد:  همچنین افزایش سرمایه گذاری از منفی ۱۳.۷ درصد به مثبت ۳.۸ درصد، صادرات غیرنفتی از حدود ۴۲ میلیارد دلار به ۵۰ میلیارد دلار، متوسط نرخ فقراز ۲۷ درصد به ۲۲ درصد، مجموع افزایش تورم (تغییرات تورم) از مثبت ۹ درصد به مثبت ۱.۵ درصد و تغییرات نقدینگی از مثبت ۶ درصد به منفی ۵ درصد رسیده است.

وزیر اقتصاد با اشاره به  نرخ ارز در بازار غیررسمی که طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ معادل ۴۵۰ درصد افزایش داشته است گفت: در دولت سیزدهم ۱۰۰ درصد افزایش یافت و کنترل شده است.

به گفته وزیر اقتصاد؛ در دهه ۹۰ شاخص‌های بخش واقعی اقتصاد با عملکرد پایین پرنوسان بود. مقایسه  مجموع شاخص‌های عددی در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ می گوید که  بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه با شاخص‌های نگران کننده در معرض خطرات بزرگ وجود داشت که با تلاش‌های دولت سیزدهم این بیمار به بخش منتقل شده و با احیایی که صورت گرفته که امیدواریم  برنامه بهبود و علاج بلندمدت با نگاه رو به آینده در اقتصاد کشور  دنبال شود.

خاندوزی در ادامه این نشست به حوزه انضباط مالی خزانه  پرداخت و گفت: این موضوع تا پیش از دولت سیزدهم کنترل مؤثری بر عملکرد مالی وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی نداشتیم و ابزار‌های طراحی شده نیمه رها شده بود و پروژه‌های نظارت مالی به درجه تکمیل نرسیده بود.

وی تصریح کرد: به دنبال این بی انصباطی؛ پول‌ها در حساب دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی رسوب می‌کرد و به صلاحدید مدیران صرف اموری می‌شد در حالیکه دولت اولویت‌های دیگری برای حوزه مخارج خود داشت. شرکت‌هایی زیرمجموعه وزارتخانه‌ها بود که گاه وزیر مربوطه از وجود این شرکت در لایه ۳ و ۴ خود بی خبر بود چه برسد که بخواهد برای آن شرکت هیئت مدیره، نظارت مالی و… تعریف کند.

خاندوزی در ادامه با اشاره به تسهیل مجوزدهی گفت: یکی از نقاط زرین عملکرد دولت سیزدهم انحصارزدایی و تسهیل محیط کسب و کار است؛ خاطرمان هست که قبلاً مجوز‌ها با امضا‌های طلایی و فرایند طولانی به دست مردم می‌رسید.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته