دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گلایه خصوصی‌ها از ضعف تکنولوژی در بخش معدن کشور

گلایه خصوصی‌ها از ضعف تکنولوژی در بخش معدن کشور
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: برای دستیابی به رشد ۱۳ درصدی بخش معدن در برنامه هفتم توسعه باید معین شود که با چه برنامه‌ها و زیرساخت‌هایی قرار است این هدفگذاری محقق شود. چون بخش معدن با محدویت منابع بهره‌برداری شده و ضعف تکنولوژی و از همه مهتر چالش‌هایی که برخی قوانین در این راستا ایجاد کرده اند، مواجه است.
کد خبر : 918772

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ محمدرضا بهرامن، امروز در نشست خبری روزملی صنعت و معدن اظهار کرد: برای بخش معدن در برنامه هفتم توسعه رشد ۱۳ درصدی در نظر گرفته شده و میانگین رشد ۸ درصدی اقتصادی در این برنامه هدفگذاری شده که هنوز با این رقم فاصله زیادی است و این امر ضرورت توجه به این بخش و حل معضلات و مشکلات آن را آشکار می‌کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: توسعه بخش‌های مختلف صنایع به ویژه در بخش معدن نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است تا تاثیر خود را بر اقتصاد و حتی زندگی مردم داشته باشد. مدیران اقتصادی برنامه‌های خود را انجام می‌دهند، اما فعالیت آنها تحت تاثیر سیاستگداری‌های کلان از جمله برنامه هفتم توسعه قرار می‌گیرد.

به گفته بهرامن؛ برای دستیابی به رشد ۱۳ درصدی بخش معدن در برنامه هفتم توسعه باید معین شود که با چه برنامه‌ها و زیرساخت‌هایی قرار است این هدفگذاری محقق شود. چون بخش معدن با محدویت منابع بهره‌برداری شده و ضعف تکنولوژی و از همه مهتر چالش‌هایی که برخی قواننین در این راستا ایجاد کرده اند، مواجه است.

چه شرایطی برای اکتشاف و توسعه تکنولوژی وجود دارد!

رضا جدیدی، مدیر برنامه‌ریزی سازمان زمین شناسی نیز در ادامه این نشست با اشاره به گزارش تازه‌ای که برای بخش معدن تهیه شده، گفت: چالش اساسی در بخش اکتشاف تا استخراج به عنوان یکی از موضوعات اصلی فعالان بخش معدن است.

به گفته جدیدی؛ برخی بنگاه‌ها در روند تامین منابع مانند طلا، فولاد یا آلومینیوم با مشکل مواجه هستند و به همین دلیل بخشی از ظرفیت این بخش از اقتصاد که ارزآوری خوبی هم دارد، خالی مانده و این شرایط توجه به بحث اکتشاف و استخراج را ضروری کرده است.

مدیر برنامه‌ریزی سازمان زمین شناسی تاکید کرد: متاسفانه در کشوری که ۷ درصد ذخایر معدنی جهان را در بخش‌های مختلف این سرزمین دارد و قرار است معدن و محصولات معدنی جایگزین نفت شود، چه شرایطی از اکتشاف و توسعه تکنولوژی وجود دارد!

جدیدی ادامه داد:‌۷۷۳ هزار کیلومتر از وسعت کشور امکان فعالیت اکتشاف، استخراج دارد، اما به دلیل محدویت‌های اعمال شده در حال حاضر اجرای چنین اقدامی وجود ندارد.

مدیر برنامه‌ریزی سازمان زمین شناسی گفت: از هر ۱۰۰ درخواست اکتشاف تنها یک اکتشاف منجر به صدور پروانه می‌شود. دسترسی به زمین اهمیت بالایی دارد، اما دسترسی به زمین‌هایی که ذخایر معدنی دارند با مخالفت‌هایی از سوی برخی دستگاه‌ها از جمله محیط زیست و انرژی اتمی و ... مواجه بوده و این شرایط همچنان ادامه دارد.

ضرر محدویت‌های اعمال‌شده برای اکتشاف و استخراج

در ادامه این نشست، شکوری، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی اظهار کرد: ذخیره مناسب منابع معدنی می‌توانست ما را به سطح و جایگاه مناسبی در بخش معدن با توجه به ظرفیت‌های موجود برساند؛ اما تا به امروز محدویت‌های اعمال‌شده برای اکتشاف و استخراج معادن، موجب شده تا نقش مناسب این ظرفیت‌ها را برای تامین مواد اولیه تولیدات صنعتی و همینطور حضور در بازار جهانی به خوبی ایفا نکند.

با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان نقش مهمی در بهره‌وری معدن داشت

مرتضوی، دبیرکل خانه معدن نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: تکنولوژی در دنیا نقش مهمی را در توسعه فعالیت‌های معدنی ایفا می‌کند، اما کار مهمی در این عرصه انجام نشده است. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان نقش مهمی در بهره‌وری و افزایش سرعت معدن‌کاری داشته باشد و در دنیا تبدیل به باید شده است.

دبیرکل خانه معدن تاکیدکرد: به کارگیری و توسعه تکنولوژی در بخش معدن باید دراولویت برنامه‌ها قرار بگیرد. حتی برای معدنکاری در میزان کوچک نیز استفاده از ابزار‌های مدرن زمینه‌ساز ایجاد ارزش افزوده بالاتر خواهد شد.

۴۲ درصد ناوگان معدنی فرسوده است

در ادامه این نشست رضا بستامی، رئیس شورای مرکزی و رئیس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: ۴۲ درصد ناوگان معدنی فرسوده است و واردات نیز کار بسیار سختی است. در ۴ درصد از پهنه کشور فعالیت معدنی می‌شود و تنها ۳.۳ درصد پروانه بهره‌برداری دارند و معین نیست برای تحقق رشد ۱۳ درصدی بخش معدن در برنامه هفتم توسعه با چه زیرساخت‌ها و پیش‌بینی‌ها قرار است محقق شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته