دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت آینده/۲۳

مطالبه دانش‌بنیان‌ها از رئیس جمهور؛ برای مقابله با تغییرات اقلیمی حمایت می‌خواهیم

مطالبه دانش‌بنیان‌ها از رئیس جمهور؛ برای مقابله با تغییرات اقلیمی حمایت می‌خواهیم
استاد پژوهشکده خاک و حفاظت از منابع طبیعی وزارت جهاد کشاورزی گفت:‌ سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در مسائل اقلیمی چندان مرسوم نیست و این مسائل معمولاً توسط حاکمیت دنبال می‌شود؛ بنابراین توسعه تکنولوژی‌ در این بخش نیاز به حمایت و اراده حاکمیتی برای تقویت و تأمین دانش‌بنیان‌هاست.
کد خبر : 917248

جهانگیر پرهمت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به وضعیت اقلیمی کشور گفت: مقابله با بلایای طبیعی و تغییرات اقلیمی اشتباه و درست‌تر این است که ما به سازگاری با تغییرات اقلیمی بپردازیم. قادر به از بین بردن تغییرات اقلیمی و خشکسالی نیستیم، اما زمانی که این اتفاقات رخ می‌دهد، طبیعتاً قسمتی از فعالیت‌های سرزمینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

استاد پژوهشکده خاک و حفاظت از منابع طبیعی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بنابراین بسیاری از کاربری‌هایی که امروز روی عرصه‌های کشت و کار داریم، دچار تغییر خواهد شد. به عنوان مثال برای کشت یک محصول ممکن است حتی با تغییر رژیم بارش از باران به برف دچار مشکل شویم؛ بنابراین مهم‌ترین کار در مواجهه با این اتفاقات مراجعه به شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های تحقیقاتی برای پیش بینی و همچنین ارائه راهکار‌های سازگاری است.

تغییرات اقلیمی

کارشناس حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد: به عنوان مثال اگر منطقه‌ای از اقلیم ما بر اثر گرما تبدیل به منطقه‌ای معتدل گرم شود، رژیم گیاهی در آن منطقه تییر و شاید شدت سیل خیزی در آن افزایش یابد. در این حالت بایستی بتوانیم سیستم‌های هشدار سیل با دقت بالا را راه اندازی کنیم که این مورد در کشور امروزه به شدت مورد نیاز است و از دست دانش‌بنیان‌ها بر می‌آید.

وی ادامه داد: سیستم‌های مدیریت و پیش آگاهی بلایای طبیعی از نیاز‌های اساسی کشور است و متاسفانه کار کمی روی این مبحث انجام شده است. سیستم‌های هشدار و پیش بینی که توان مقابله با شرایط سخت را برای مردم و مسئولان فراهم از نیاز‌های ضروری کشور و ضامن جلوگیری از خسارات جانی و مالی است.

دانش‌بنیان‌ها و تغییرات اقلیمی

پرهمت تاکید کرد: تغییرات اقلیمی از حوزه‌هایی است که در کشور ما تحقیقات کمی در خصوص آن انجام شده است. لازم است که بدانیم که برای سازگاری با این موضوع چه تغییراتی در الگوی کشت، تغییرات کشت، نظام کاربری و مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز بایستی ایجاد کنیم. در کنار این موضوع توسعه فناوری‌هایی که توان تحلیل اطلاعات و ارائه گزارش‌های پیش بینی را داشته باشد، نیازی است که از دانش بنیان‌ها انتظار می‌رود.

تغییرات اقلیمی

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در مسائل اقلیمی چندان مرسوم نیست و این مسائل معمولا توسط حاکمیت دنبال می‌شود از این رو برای توسعه این تکنولوژی‌ها نیاز به حمایت و اراده حاکمیتی در جهت تقویت و تامین دانش بنیان‌ها است. مقابله با تغییرات اقلیمی و خشکسالی باید از منابع ملی تامین شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته