نظام استاد شاگردی، یعنی تربیت نسلی عاقل برای جامعه/ استادان باید سطح علمی دانشجو را بیشتر از خود پرورش دهند
محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون نظام استاد شاگردی، اظهار کرد: شاگرد پروری بسیار مهم است و باید استادان در دانشگاهها این وظیفه را به عنوان یک اصل مهم در ارائه نسل عاقلتر و بالغتر و فهیمتر از خود به جامعه بپذیرند.
وی افزود: یک استاد دانشگاه باید دانشجو را به صورتی تربیت کند که سطح سواد علمی دانشجو از استاد در راستای ارائه خدمات به جامعه عالمتر و توانمندتر باشد که رعایت این موضوع به صورت خود به خودی باعث چند برابر شدن فعالیتها میشود.
زلفی گل تصریح کرد: شاگرد پروری یعنی اینکه فردی که تربیت میکنیم و تحویل جامعه میدهیم، باید بهتر از مسیر علمی استادش در دانشگاه و کشور فعالیت داشته باشد، اگر این روند رعایت شود، قطعا مسیر رشد و ترقی جامعه به هدف موفقیت آمیزی میرسد.
وزیر علوم تاکید کرد: استاد در نظام شاگرد محوری نقش «منتور» را ایفا میکند که این موضوع با مسئولیت پذیری نقش مدرس متفاوت است و همانند معلم علاوه بر تدریس به تعلیم و تربیت هم میپردازد.
وی گفت: منتور به معنای استاد علم و معنا ترجمه شده است و دکتر موسوی موحودی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مجله رهیافت مقالهای را با عنوان منتور و استادان علم و معنا ترجمه کرده است.
وزیر علوم در پایان اظهار کرد: استادان علم و معنا برای شاگرد پروری روی مفاهیمی مانند تربیت، علم، اخلاق، ازدواج و آینده شغلی دانشجو کار میکنند و همانند فرزندان خودشان به دانشجو نگاه میکنند.
انتهای پیام/