دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر طهرانچی:

دانشگاه‌ها رویکرد فناورانه ندارند/ لزوم توجه فناوری پایه به عمران

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از نبود رویکرد فناورانه در دانشگاه‌ها انتقاد کرد.
کد خبر : 619478
طهرانچی



به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی صبح امروز در رویداد ملی سکوی پرتاب که در سالن دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: پژوهش سازمانی و پژوهش حل مسئله نگاه نویی است که بین مراکز دانشگاهی و صنعت شکل گرفته است.


وی با اشاره به همکاری دانشگاه با بانک مسکن افزود: مسکن در جی دی پی و اشتغال سهم مهمی دارد، متأسفانه نوع عملکردها در به کارگیری فناوری نو به شکلی بوده که رشته عمران جایگاه خود را از دست داده است اگر فناوری‌ها را بومی و ملی نکنیم آن صنعت گران و گرانتر خواهد شد، یکی از سنتی‌ترین روش ها هم‌اکنون در بخش مسکن است، یکی از مشکلات برخورد صورت گرایانه با مسکن بوده است. با اینکه بهترین معادن سنگ را در حوزه مسکن داریم اما مواد اولیه مسکن به کشور وارد می‌شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هم‌اکنون دانشگاه‌ها براساس علم پایه به مسائل نگاه می‌کنند، یعنی به موضوعات به صورت تک بعدی صرفا نگاه دانشی دارند و متاسفانه فناوری موضوع اصلی ما نیست، وزارت علوم را تغییر نام دادیم و کلمه فناوری به نام این وزارتخانه اضافه شد اما فناوری در زیرمجموعه این وزارتخانه عملیاتی نشده است، آموزش ما آموزش علم است هنوز فناوری آموزش نمی‌دهیم. علم و فناوری نیاز به آموزش و پژوهش و کاربرد جداگانه دارند، ما ایجاد دانشگاه را بد فهمیدیم و بد به جامعه منتقل کردیم.




بیشتر بخوانید:


وقتی به استادان توجه نکنیم، تعالی و تحول بی‌معناست


تأکید دکتر طهرانچی بر آغاز پروژه تأمین مسکن اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی




دکتر طهرانچی ادامه داد: دانشگاه صنعتی به چه معناست، در حالی که صنعت آخرین مرحله است و فناوری مدام در حال تغییر و پیشرفت است بنابراین دانشگاه‌ها باید فناوری محور شوند. الان در کلاس‌ها آموزش فناوری نداریم در رشته‌های مهندسی هم فناوری درس نمی‌دهیم. اصلا مهندسی به چه معناست؟ مهندسی شغل است، باید به مهندسی فناوری پایه توجه کنیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در کشور هنوز با ساخت و ساز صنعتی فاصله داریم، در دانشگاه باید دانشکده فناوری پایه داشته باشیم. به عمران می‌توانیم دانش پایه نگاه کنیم، نگاه فناوری پایه خروجی را تغییر اساسی می‌دهد. هم اکنون کدام دانشگاه سازمان فناوری است؟ دانشگاه باید اینگونه تغییر شکل دهد، اینگونه آینده کشور تغییر می‌کند.


دکتر طهرانچی گفت: در موضوع ساختمان باید حرفه‌ای و فناوری ورود کنیم، دانشکده‌های موضوعی در این زمینه باید داشته باشیم. هم اکنون ۳۰ هزار پایان نامه داریم و باشگاه پژوهشگران مامور شده که پایان نامه‌ها را به بازار هدف برساند، این تغییر شگرفی است.


دکتر طهرانچی با اشاره به سند تحول اعلام کرد: سند تحول در دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شده و حرکت ۵ ساله را پیش می‌برد، یکی از بسته‌های این سند رسیدن به ارتقای پاسخگوی و قابلیت حل مسئله در دانشگاه و افزایش درآمد و منافع دانشگاه از خدمات دانشگاهی است. ۶ میلیون فارغ التحصیل دانشگاه در حوزه های مختلف حضور دارند امیدواریم اتفاقی رقم بزنیم تا مشکلات مردم رفع شود.


انتهای پیام/۴۰۴۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته