آموزش زیستمحیطی در طبیعت؛ راهی برای نهادینهسازی فرهنگ حفاظت از محیط زیست در نسل آینده

شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در گفتوگو با خبرگزاری آنا به تشریح اهمیت حضور دانشآموزان در طبیعت و تأثیر آن بر یادگیری و روحیه آنها پرداخت.
وی در خصوص برنامهها و طرحهایی که سازمان حفاظت محیط زیست به منظور ارتقای آگاهی زیستمحیطی و فرهنگ حفاظت از محیط زیست در مدارس کشور در حال اجرا دارد، سخن گفت.
انصاری با اشاره به این نکته که آموزشهای رسمی در زمینه محیط زیست برای ارتقای آگاهی عمومی ضروری هستند، بر اهمیت آموزشهای غیررسمی و فعالیتهای فوقبرنامه نیز تأکید کرد.
وی گفت: باید دانشآموزان نه تنها در کلاسها، بلکه در محیطهای طبیعی نیز به تجربه و یادگیری بپردازند. اردوهای دانشآموزی و فعالیتهای خارج از کلاس یکی از ابزارهای مؤثر برای ایجاد ارتباط عمیقتر میان کودکان و طبیعت است.
اهمیت حضور در طبیعت برای یادگیری کودکان
انصاری تأکید کرد: طبیعت یک فضای آموزشی غنی و پویاست که میتواند درک عمیقتری از مفاهیم علمی به دانشآموزان بدهد. در طبیعت، دانشآموزان قادرند بهطور مستقیم مفاهیم زیستشناسی، اکولوژی، تنوع زیستی و اثرات تغییرات اقلیمی را تجربه کنند. این تجربهها به کودکان کمک میکند تا مفاهیم علمی را در عمل مشاهده کرده و آنها را درک کنند. همچنین، حضور در طبیعت موجب تقویت حس مسئولیتپذیری در برابر محیط زیست و تقویت رفتارهای محافظت از طبیعت میشود.
از نظر روانشناسی، حضور در طبیعت به رشد اجتماعی و عاطفی کودکان نیز کمک میکند. این فعالیتها میتوانند به بهبود مهارتهای اجتماعی، همکاری گروهی و حل مسئله کمک کرده و بر روحیه تیمی دانشآموزان اثر مثبت بگذارند. به علاوه، طبیعت فضای مناسبی برای تقویت حس خلاقیت و حل مسئله است، چرا که دانشآموزان در شرایطی جدید و چالشبرانگیز قرار میگیرند.
طرح محیط یار مدرسه و اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست
انصاری در ادامه به طرح «محیطیار مدرسه» اشاره کرد: با هدف آموزش زیستمحیطی به دانشآموزان از طریق فعالیتهای خارج از کلاس و تعامل با طبیعت طراحی شده است.
وی اعلام کرد: این طرح بخشی از تلاشهای سازمان حفاظت محیط زیست برای گسترش فرهنگ حفاظت از محیط زیست در میان نسلهای آینده است. از جمله اهداف این طرح میتوان به ترویج آگاهی زیستمحیطی، ارتقاء فرهنگ مسئولیتپذیری نسبت به محیط زیست و نهادینهسازی رفتارهای پایدار در میان دانشآموزان اشاره کرد.
انصاری با اشاره به اینکه آموزشهای رسمی زیستمحیطی در مدارس ضروری هستند، تأکید کرد: این آموزشها باید مکمل با فعالیتهای عملی و فوقبرنامه در طبیعت باشند.
وی خاطرنشان کرد: تجربههای مستقیم دانشآموزان از طبیعت، میتواند بر یادگیری آنها اثرات عمیقتری بگذارد و حتی گاهی از آموزشهای کلاسیک مهمتر باشد.
یکی از چالشهای جدی آموزش زیستمحیطی در مدارس، محدودیت در ارائه تجربیات عملی به دانشآموزان است. بنابراین، تلاشهایی همچون طرح محیطیار مدرسه که توسط سازمان حفاظت محیط زیست بهویژه در اردوهای دانشآموزی و فعالیتهای خارج از کلاس پیگیری میشود، به شدت مؤثر است. این برنامهها نه تنها به یادگیری علمی کمک میکنند، بلکه میتوانند تأثیرات عمیقتری بر شکلگیری رفتارهای محافظت از محیط زیست در کودکان داشته باشند.
انتهای پیام/