دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 شهريور 1397 - 15:30
دانشجوی نمونه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد:

دوست دارم بعد از طی دوره پست‌دکتری‌ام در خارج از کشور، برای خدمت به ایران برگردم

علی کاظمی تبریزی دانشجوی رشته صنایع چوب و کاغذ مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، به عنوان دانشجوی نمونه در سطح این واحد دانشگاهی برگزیده شد.
کد خبر : 310848

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، علی کاظمی تبریزی لیسانش را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در رشته صنایع چوب و کاغذ و فوق لیسانسش را در رشته صنایع فراورده‌های مرکب لیگنوسلولزی خوانده است. او هم‌اکنون دانشجوی رشته علوم و صنایع چوب و کاغذ واحد علوم و تحقیقات است.


دانشگاه آزاد در سال‌های اخیر در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در واحد، استان و کشور دانشجوی برتر انتخاب می‌کند. چهار آیتم در انتخاب دانشجویان نمونه در نظر گرفته می‌شوند که شامل فاکتورهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی-ورزشی و شئونات دانشگاهی می‌شود.


علی کاظمی تبریزی با امتیازی که در این بخش‌ها گرفته، به‌عنوان دانشجوی برتر این واحد انتخاب شده است. وی تاکنون پنج مقاله ISI، سه ثبت اختراع، هفت مقاله ISC و 6 مقاله همایش بین‌المللی و سه مقاله داخلی دارد. وی فعالیت‌هایی نیز در زمینه فوتبال و قایقرانی دارد و دارای کارت مربی‌گری درجه سه قایقرانی است.


اختراعات ثبت شده این دانشجوی نمونه شامل موارد زیر است:


چوب و پلاستیک انعطاف‌پذیر


این مخترع با ترکیب فیزیکی دو یا چند ماده، علاوه بر این که ماده‌ای سبک‌تر و محکم‌تر از مصالح سنتی از قبیل فلزات، سرامیک‌‌ها، چوب‌‌ها و پلیمر‌های معمولی به‌دست آورده است، آن را به‌گونه‌ای ترکیب کرده است که کاربردهای بسیاری در زمینه‌های متفاوت خواهد داشت.


در اختلاط فیزیکی، اجزای تشکیل دهنده ماهیت شیمیایی و طبیعی خود را کاملاً حفظ می‌کنند، اگر چه در برخی از مواد مرکب پیشرفته برای بهبود خواص، اصلاحات جزئی سطحی در مورد مواد تشکیل دهنده الزامی است.


بیوکامپوزیت چوب پلاستیک


علی کاظمی تبریزی با کمک الیاف طبیعی که از تخریب‌پذیری بهتری نسبت به محصولات بدون الیاف طبیعی برخوردار است، چوب ساخت. مطالعه روی امکان استفاده از ضایعات پودر ماهی به عنوان قسمتی از پرکننده آغاز شد و در این اختراع، اثر مقدار ماده افزودنی ضایعات پودر ماهی، نوع ماده زمینه و مقدار ماده جفت کننده (MAPE) بر ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی چند سازه‌های چوب پلاستیک مورد بررسی قرار گرفت. افزایش ضایعات پودر ماهی تا 10 درصد موجب افزایش میزان مقاومت خمشی و کاهش ناچیز مقاومت‌ها می‌شود به‌طوری که با افزایش چهار درصدی میزان جفت‌کننده، مقاومت‌ها افزایش و میزان مقاومت به ضربه نمونه‌ها به‌طور معنی‌داری کاهش یافته است.


دستگاه آزمون مقاومت تست شعله برای پنل‌های کندسوزشده چوبی


برای تعیین مقاومت به شعله در پنل‌های چوبی و استانداردسازی آنها به تجهیز آزمایشگاهی تخصصی با دقت بالا نیاز است که به دلیل نبود وسیله‌‌ای استاندارد و با دقت برای آزمون و تعیین مقاومت به شعله در پنل‌های چوبی ساختمانی، امکان تعیین استاندارد مقاومت به شعله، به‌ویژه مقاومت در برابر نیروی گرانشی در حین اعمال حرارت معین (هزار درجه سانتی‌گراد) و سوختن وجود نداشت. اما «دستگاه آزمون مقاومت به شعله در پنل‌های چوبی» علاوه بر تعیین مقاومت با اهمیت نیروی گرانشی در پنل‌های ساختمانی در حین اعمال حرارت و سوزش، از دقت بالایی در ثابت نگاه داشتن دمای مشعل‌ها برخوردار است.


اهداف آینده


علی کاظمی تبریزی قصد دارد پست دکتری‌اش را در همین رشته ادامه دهد و روی شیمی آلی چوب و تغییر ساختار الیاف لیگنوسلولزی برای ساخت کاتالیزورهای گرمای ناهمگن مورد استفاده در واکنش‌های شیمیایی کار کند.


به همین دلیل ممکن است از یکی از دانشگاه‌های اروپایی پذیرش بگیرد تا روی این پروژه کار کند. اما قصد ماندن ندارد و می خواهد دانش خود را به ایران برگرداند و داخل کشور خدمت کند.


انتهای پیام/4056/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته