دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 بهمن 1396 - 12:09
نشست خبری نخستین جشنواره تقدیر از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علوم‌انسانی؛

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها در حل معضل بیکاری/ 22 اسفندماه؛ اختتامیه جشنواره

نشست خبری نخستین جشنواره تقدیر از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علوم‌انسانی در زمینه تولید و اشتغال (مربوط به 10 سال اخیر) صبح امروز در پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
کد خبر : 253402

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر حسینعلی قبادی در این نشست اظهار داشت: مساله اشتغال و تولید، مساله امروز و دیروز ما نیست، بلکه مساله فردای ما نیز هست. گاهی این مساله با هویت انسان هم گره می‌خورد. یک انسان بیکار گاهی آنقدر با خود صحبت می‌کند که در هویت خود هم شک می‌کند. علم جنبه‌های معرفتی و معنوی دارد، اما بخش عمده آن این است که مقدمه توسعه به شمار می‌رود. توسعه برای رفاه انسان‌هاست. در یک جامعه متعالی، بیکاری بسیار آزاردهنده می‌شود.


رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: در تمام دوره‌هایی که رهبر انقلاب سال‌ها را نام‌گذاری کرده‌اند، سابقه ندارد که دو سال را با یک نام نام‌گذاری کنند. خود این وظیفه اقتصاد مقاومتی مساله‌مند شده و قلمرو آن مشخص شده است و قاعدتا راه‌حل آن هم با اتقان بیشتری روبه‌رو خواهد شد.


یکی از منطقی‌ترین راه‌های مقابله با بیکاری بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌هاست


وی تاکید کرد: اگر بتوانیم از انرژی مضاعف دانشگاه برای حل بیکاری از طریق به فعلیت رساندن ظرفیت‌ دانشگاه‌ها برای تولید و اشتغال استفاده کنیم، می‌توانیم بگوییم ماموریت خود را انجام داده‌ایم. این یک وظیفه خطیر ملی است.


قبادی خاطرنشان کرد: از جدی‌ترین اولویت‌های اجتماعی پرداختن به بیکاری است و یکی از منطقی‌ترین راه‌های مقابله با بیکاری بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌هاست.


وی اضافه کرد: تاریخ معاصر جهان نشان می‌دهد نگاه علمی، عامل و ضامن توسعه است و تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای دانشی می‌تواند توسعه را پایدار و اشتغال و تولید را هم رونق ببخشد.


جشنواره‌‌ای برای پایان‌نامه‌های تولید و اشتغال


رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به جزئیات برگزاری این جشنواره گفت: این جشنواره برای اولین‌بار است که در کشور برگزار می‌شود و در مورد پایان‌نامه‌های علوم‌انسانی تولید شده در 10 سال اخیر در دانشگاه‌هاست که به تولید و اشتغال پرداخته‌اند. برنامه‌هایی برای نهادینه ‌کردن این مهم داریم تا انگیزه مضاعف برای دانشجویان ایجاد شود. با صندوق حمایت از پژوهشگران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تعداد زیادی از نهادهای دیگر همکاری داریم تا تشویق‌های مناسب در این زمینه در نظر گرفته شود.


قبادی اعطای پست‌ دکتری، جوایز نقدی و فرصت‌های پژوهشی در پروژه‌های مختلف را تعدادی از تشویق‌های درنظر گرفته شده برای این جشنواره عنوان کرد و گفت: دبیرخانه دائمی پیوند میان پایان‌نامه‌ها و رساله‌های با مساله تولید و اشتغال در پژوهشگاه علوم‌انسانی تاسیس می‌شود. قصد ما ایجاد یک حلقه واسط میان علم دانشگاه و نیازهای اجتماعی است تا توسط پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی انجام شود.



در ادامه این نشست، دبیر علمی جشنواره تقدیر از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علوم‌انسانی در زمینه تولید و اشتغال (مربوط به 10 سال اخیر) گفت: فراخوان جشنواره از ابتدای آذرماه با هدف جمع‌آوری پایان‌نامه و رساله‌های منتج به طرح‌نامه‌های مختلف تجاری و راهبردی کار خود را آغاز کرد. ابتدا تصور می‌شد که در این حوزه آثاری وجود نداشته باشد. تاکنون بیش از 400 رساله و پایان‌نامه توسط دبیرخانه پایش شده و 100 عنوان پایان‌نامه و رساله هم به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.


وی ادامه داد: 4 کارگروه در حوزه‌های مختلف (رشته‌های علوم‌اقتصادی، حسابداری و مدیریت)، (رشته‌های علوم‌اجتماعی، مطالعات فرهنگی، ارتباطات و علوم‌تربیتی)، (رشته‌های تاریخ، علوم‌سیاسی، جغرافیا و حقوق) و (الهیات، زیبایی‌شناسی، زبان، ادبیات و هنر) تشکیل شده‌ است و کار داوری آثار را برعهده دارد.


دکتر سمیه توحیدپور با بیان اینکه دانشگاه‌های آزاد اسلامی،‌ پیام‌نور، علمی‌کاربردی و وزارتخانه‌های مختلف از ابتدای آغاز جشنواره با آن همکاری کرده‌اند، گفت: ما همچنین از دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مختلف و اساتید خواسته‌ایم تا پایان‌نامه‌های مرتبط را به ما ارائه دهند. اولین دوره این جشنواره روز 22 اسفندماه با برگزاری اختتامیه به کار خود پایان می‌دهد.


ارسال 103 رساله و پایان‌نامه به دبیرخانه جشنواره


همچنین دکتر محمدعلی معتضدیان، دبیر اجرایی جشنواره با بیان اینکه 103 رساله و پایان‌نامه تاکنون در دبیرخانه جشنواره دریافت شده است، گفت: 65 اثر مربوط به مقطع کارشناسی‌ارشد و 38 اثر رساله دکتری بوده است.


وی در یک تقسیم‌بندی دیگر از آثار دریافت شده اظهار داشت: 49 اثر در هر دو مقطع ارشد و دکتری از دانشگاه‌های دولتی، 16 اثر از دانشگاه پیام‌نور و 35 اثر هم از دانشگاه‌های آزاد اسلامی به دبیرخانه ارسال شده است.


به گزارش خبرنگار آنا، ریاست و معاونان پژوهشگاه علوم‌انسانی، معاون پژوهشی وزارت علوم، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، رؤسای دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام‌نور، علمی‌کاربردی و فرهنگیان و رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران اعضای شورای سیاست‌گذاری این جشنواره را تشکیل می‌دهند.


همچنین توجه ویژه به مساله اشتغال در حوزه‌های علوم‌انسانی، تشویق نگاه سیاست‌گذارانه و کاربردی در رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی، توسعه گفتمان علوم‌انسانی کاربردی و توجه ویژه به کارهای انجام شده مرتبط با فرهنگ و هویت ایرانی- اسلامی در بازآفرینی میراث فرهنگی از جمله اهداف برگزاری نخستین جشنواره تقدیر از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علوم‌انسانی در زمینه تولید و اشتغال (مربوط به 10 سال اخیر) است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته