دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1396 - 13:40
در جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی صورت گرفت:

انتخاب اعضای کارگروه مشاوره شورای تحول علوم انسانی

اعضای کارگروه مشاوره در جلسه 144 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد، انتخاب شدند و مقرر شد این کارگروه با عضویت اساتید حوزه علمیه قم تکمیل شود.
کد خبر : 241149

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه گزارشی از روند فعالیت‌های این شورا در حوزه چاپ و انتشار کتاب‌های مورد نیاز ارائه شد.


سپس با رأی مثبت اعضا دکتر عبدالله شفیع‌آبادی، دکتر حسین سلیمی بجستانی، دکتر یوسفعلی عطاری، دکتر مهدی زارع بهرام‌آبادی، دکتر خدابخش احمدی، دکتر حسین قمری کیوی، دکتر رحمت‌الله نورانی‌پور، دکتر عذرا اعتمادی تودشکی، دکتر کیومرث فرح‌بخش، دکتر ناصر یوسفی، دکتر محمد خدایاری‌فرد و دکتر حسن ملکی به عضویت در کارگروه مشاوره انتخاب شدند. همچنین مقرر شد تا این کارگروه با عضویت تعداد دیگری از اساتید دانشگاه‌های مختلف و اساتید حوزه علمیه قم تکمیل شود.


دستور بعدی جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی بررسی برنامه آموزشی و سرفصل درسی "رشته مطالعات ارتباطات" در مقطع کارشناسی بود که گزارشی در این زمینه توسط دکتر محمدمهدی فرقانی، رئیس کارگروه فرهنگ، ارتباطات و رسانه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ارائه شد. در این گزارش با اشاره به تاریخچه مختصر این رشته، برخی از موارد بازنگری شده در این برنامه درسی نیز تشریح شده است. در ادامه غلامعلی حداد عادل گفت: رشته ارتباطات انعکاس‌دهنده پیشرفت‌های علوم انسانی است و هر تحولی در علوم انسانی حادث شود رشته ارتباطات هم از آن تأثیر می‌پذیرد. این رشته یک رشته میان‌رشته‌ای است و با توجه به‌سرعت تحولات این حوزه، شتاب تغییر در آن زیاد است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: گسترش ارتباطات موجب ورود جهان به سپهر جدیدی شده است.


رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی با اشاره به بخشی از تأثیرات رسانه بر زندگی امروزی گفت: فضای مجازی و رسانه در جنگ نرم علیع نظام اسلامی نقش فراوانی دارد و البته در صورت مدیریت صحیح این ابزار قابل استفاده صحیح هم است.


در نظر گرفتن بعد اسلامی‌سازی در این برنامه درسی، توجه به موضوعات مبتلا به در حوزه رسانه با تأکید بر فضای مجازی، در نظر گرفتن موضوع مهم سواد رسانه‌ای، اصلاح برخی واحدهای درسی و تعیین مسیر ادامه تحصیل دانش‌آموختگان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد از نظرات و پیشنهادات اعضای شورا در ادامه این جلسه بود.


پس از ارائه نظرات اعضاء، فرقانی در پاسخ به برخی مسائل عنوان‌شده گفت: در تدوین این سرفصل‌ها و برنامه‌ها تفاوت در مأموریت دانشگاه‌ها در نظر گرفته‌ شده است. باید این سرفصل‌ها با سرفصل‌های قبلی مقایسه شوند تا مشخص شود این برنامه بر چه تحقیقاتی استوار است.


رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: توان فعلی علمی کشور در این حوزه و ظرفیت‌های موجود در تدوین این برنامه درسی مدنظر قرار گرفته است. پس از ارائه نظرات اعضا ادامه بررسی این برنامه درسی و سرفصل آموزشی به جلسه آینده موکول شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب