دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپا؛

زاهدی: ۲۶۶ دانشگاه به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی متصل شده‌اند

زاهدی: ۲۶۶ دانشگاه به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی متصل شده‌اند
مدیرکل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم گفت: تاکنون ۲۶۶ دانشگاه، پژوهشگاه، پارک و مؤسسه آموزشی عالی و در کنار آن ۵۱۵ سامانه به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی متصل شده‌اند.
کد خبر : 920068

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپا دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۲ تیر ۱۴۰۳) با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مسئولان دانشگاهی و فناوری در سالن همایش‌های دانش الزهرا (س) برگزار شد.

محمدهادی زاهدی مدیرکل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم در این همایش اظهار کرد: درسه  سال گذشته در دولت سیزدهم سعی کردیم در حوزه هوش مصنوعی و تحول دیجیتال گامی برداریم و با قضاوت‌های نهاد‌های بالادستی موفق عمل کنیم.

وی افزود: چند پروژه را کنار هم به ثمر رساندیم، پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی مهم‌ترین پروژه بود که در یک سال و نیم گذشته استمرار یافت. تاکنون ۲۶۶ دانشگاه، پژوهشگاه، پارک و مؤسسه آموزشی عالی و در کنار آن ۵۱۵ سامانه به این پنجره واحد متصل شده اند. بر این اساس تمام دانشجویان با احراز هویت می‌توانند مدرک خود را دریافت کرده و دیگر لازم نیست به صورت فیزیکی نقل مکان کنند.

زاهدی تصریح کرد: در گام بعدی، موسسات غیردولتی و غیر انتفاعی باید به پنجره خدمات هوشمند متصل می‌شدند که اکنون بیشتر آنها این امر را محقق کرده‌اند، تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر حداقل یکبار در این سامانه، ثبت اطلاعات کرده‌اند و ۵۸ میلیون بار خدمت به آنها داده شده است.

مدیرکل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم ادامه داد: پروژه پنجر واحد خدمات هوشمند دانشگاهی به عنوان ۵ پروژه برتر در رویداد جهانی جامعه اطلاعاتی انتخاب شده است که جای افتخار دارد.

زاهدی گفت: یکی از مشکلات در نظام تصمیم گیری، نبود داده‌های به‌روز است و این می‌تواند ما را با چالش جدی مواجه کند. سازمان امور دانشجویان و دانشگاه‌ها و مدارس هنوز آمار دقیقی از دانشجو و دانش آموز ندارند.

وی اضافه کرد: باید سکوی هوشمند ایجاد شود، یعنی هر فردی هر خدماتی که می‌خواهد به صورت خودکار و باز دریافت کند و لازم نباشد جایی برود، مثلا فارغ التحصیل لازم نیست برای دریافت مدرک خود به تمام بخش‌های دانشگاه مراجعه کند، بلکه می‌تواند با انجام یک فرایند زودتر به هدف خود دست یابد. همچنین، این مسئله برای استادان هم کارآمد است و سیستم به صورت خودکار داده‌های استاد را از منابع گوناگون جمع آوری کرده و او را مستحق پایه سالانه می‌دهد. این پروژه مستمر است و حداقل سه سال طول می‌کشد تا محقق شود که تقریبا ۶ ماه است روی آن کار می‌کنیم.

زاهدی ادامه داد: در دی ۱۴۰۰ مسئولیت این حوزه به بنده واگذار شد و هر ساله وزارت ارتباطات به صورت الکترونیکی نهاد‌های ذی ربط را نظارت می‌کند، طی ۳ سال گذشته رتبه ستاد وزارت علوم و تمام سازمان‌های تابع آن در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جایگاه نوزدهم به جایگاه دوم رسیده است، در صورتی که سال گذشته این جایگاه ۶ بوده است که موفقیت در این حوزه مرهون ارتباطات و تعامل بین ستاد و صف وزارت علوم است.

وی بیان کرد: طراحی و پیاده سازی سامانه شفافیت در مکاتبات اداری وزارت عتف را در دستور کار قرار دادیم تا بر اساس آن لازم نباشد هر فرد هم زمان با نامه خود به اتاق‌های ادارات برود و پیگیر آن باشد، بلکه به صورت الکترونیکی تمام نامه‌های اداری سریع و فوری بررسی می‌شوند و تأخیر در آن باعث کاهش امتیاز ادارات می‌شود که همین موضوع کمک کننده همکاری‌های بیشتر بوده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ارتقای امنیت سایبری و توسعه زیرساخت‌ها در ۳ سال گذشته محقق شد، تنها سازمانی بودیم که هیچ سامانه‌ای آسیب ندید و خدارا شکر می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته