دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپا؛

صالحی: اگر ایران در هوش مصنوعی جدی بود شاهد فساد اداری نبودیم

صالحی: اگر ایران در هوش مصنوعی جدی بود شاهد فساد اداری نبودیم
معاون پژوهشی فرهنگستان علوم گفت: اگر، ایران در حوزه فناوری هوش مصنوعی به صورت وسیع و گسترده و دقیق بود، شاهد فسادهای زیاد ادارات نبودیم.
کد خبر : 920089

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپا دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۲ تیر ۱۴۰۳) با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مسئولان دانشگاهی و فناوری در سالن همایش‌های دانش الزهرا (س) برگزار شد. 

علی اکبر صالحی، معاون پژوهشی فرهنگستان علوم اظهار کرد: اگر کشور ما در جهت الکترونیکی کردن کارها حرکت کند از فسادهای ادارات جلوگیری به عمل خواهد آمد، طبق تجربیاتی که در سفر به مالزی داشتم متوجه رشد فناوری جدید در این کشور شدم، اما ایران هنوز عقب مانده است. اگر، ایران در حوزه الکترونیکی و هوش مصنوعی وسیع و گسترده و دقیق بود، شاهد فسادهای زیاد ادارات نبودیم. 

صالحی تصریح کرد: در فرهنگستان علوم حدود ۲ سال و نیم پیش که توفیق یافتم کار اجرایی انجام دهم، فکر کردم چه کار می‌شود انجام داد؟ فکر کردم که مشکلات ایران در قرن ۲۱ چه خواهد بود؟ ؛ بنابراین  تامل کردم و به ۶ محور دست یافتم که یکی از آنها هوش مصنوعی بود، البته در جهان مطرح بود اما در افکار عمومی ایران به شکل امروزی مطرح نبود. کوانتوم، آب، محیط زیست، مسائل اجتماعی و اقتصادی محورهای دیگر تامل بنده بودند که مهم هستند و اگر کشور ایران تا قرن ۲۱ روی آن‌ها تمرکز نکند با مشکلات جدی مواجهه خواهیم شد، لذا در این راستا اتاق فکری برگزار و به صورت جدی روی آن کار کردیم و نتایج را به رئیس جمهور ارسال و ایشان آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کردند‌.  

معاون پژوهشی فرهنگستان علوم ادامه داد: بیش از یک سال و نیم است که هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی اهمیت دارد و بر حسب مهم بودن در شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیته خاص تشکیل و نهایتا منجر شد تا سازمانی تحت عنوان سازمان هوش مصنوعی تشکیل شود، پس فرهنگستان علوم توانست یک قدم در جا انداختن هوش مصنوعی بردارد و هم اکنون هوش مصنوعی مورد توجه عموم قرار گرفته است.  

صالحی گفت: هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که هدف غائی آن ساخت ماشین‌های هوشمند از قبیل خودرو، ربات، ربات‌های مختلف در کارخانجات و خطوط تولید است. 

وی بیان کرد: کارایی هوش مصنوعی در شبیه‌سازی ماشین به انسان است که هدف بزرگی است، در حال حاضر از هوش مصنوعی خوب استفاده می شود و در جنبه‌های بهداشتی، امور مالی و حمل و نقل از آن استفاده می‌کنیم، اما هوش مصنوعی اولین بار در سال ۱۹۵۰ از سوی تولینگ با انجام یک آزمایشگاه مطرح شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته