کاظمی: پژوهش در آموزشوپرورش نیازمند توجه ویژه است
به گزارش خبرنگار آنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزشوپرورش، در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر وزارت آموزشوپرورش که امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، از روند کند پیشرفت پژوهش در نظام آموزشی کشور سخن گفت و خواستار توجه بیشتر به این مقوله شد.
وی با اشاره به اینکه پژوهش در آموزشوپرورش حدود ۲۳ سال پیش وارد بدنه این وزارتخانه شد، تأکید کرد که باوجود تلاشهای صورتگرفته، هنوز فاصله زیادی با استانداردهای مطلوب در این حوزه داریم.
کاظمی افزود: پژوهش یکی از ارکان اساسی کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه است، اما با وجود اینکه ایران در تولید علم در رتبههای جهانی بالایی قرار دارد، در زمینه پژوهش وضعیت مطلوبی نداریم.
وی همچنین به سهم پایین پژوهش از تولید ناخالص ملی در کشور اشاره کرد و گفت: این سهم در ایران کمتر از نیم درصد است، در حالی که در کشورهای پیشرفته بالای یک و نیم درصد است.
وزیر آموزشوپرورش در ادامه با انتقاد از شکاف موجود میان گفتمانهای بلندپروازانه و عمل اجرایی در حوزه پژوهش، گفت: در حالی که نسبت بودجه آموزشوپرورش به بودجه عمومی کشور در سال ۱۳۹۲ با ۱۲ میلیون دانشآموز، ۱۰.۵ درصد بود، این نسبت با افزایش تعداد دانشآموزان به ۱۶ میلیون نفر تغییر نکرده است.
کاظمی همچنین دو مأموریت اساسی وزارت آموزشوپرورش در زمینه پژوهش را برشمرد و افزود: اولین مأموریت، حل مسائل نظام آموزشی کشور از طریق دادهپژوهی و دومین مأموریت، ایجاد فرهنگ پژوهشی در میان دانشآموزان و معلمان است. وزیر آموزشوپرورش تأکید کرد که همانطور که وزارت آموزشوپرورش در قبال آموزش مسئول است، در قبال پژوهش نیز باید مسئولیتپذیر باشد و به این حوزه توجه ویژهای داشته باشد.
وی در ادامه به لزوم آموزش سواد پژوهشی و تقویت جریانهای پژوهشی در مدارس و ادارات اشاره کرد و گفت: اگر این مأموریتها به درستی اجرایی نشود، نه تنها معلم پژوهشگر بلکه دانشآموز پژوهشگر نیز نخواهیم داشت. وزیر آموزشوپرورش از کاستیها در ساختار برنامههای درسی و محتوای کتب درسی انتقاد کرد و اظهار امیدواری کرد که در بازبینیهای آینده به این مؤلفهها توجه ویژهای شود.
کاظمی همچنین به نبود ساختار شبکهای مناسب در زمینه پژوهش اشاره کرد و پیشنهاد کرد که در ساختار جدید وزارت آموزشوپرورش، معاونتهای آموزشی و پژوهشی برای دورههای ابتدایی و متوسطه ایجاد شود.
وی همچنین به استفاده از ظرفیتهای سایر نهادهای علمی کشور، مانند وزارت علوم و بنیاد نخبگان، برای تقویت پژوهش در آموزشوپرورش تأکید کرد. استفاده از این ظرفیتها میتواند به تقویت تحقیقات و پروژههای علمی در مدارس کمک کند و زمینهساز همکاریهای بیشتر میان نهادهای علمی کشور شود.
وزیر آموزشوپرورش در پایان بر لزوم انجام پژوهشهای مسئلهمحور تأکید کرد و گفت: پژوهش باید به حل مشکلات واقعی کشور کمک کند، و در این مسیر میتوانیم از ظرفیتهای دیگر دستگاههای اجرایی بهرهبرداری کنیم.
انتهای پیام/