آموزش مجازی در برخی استانها به دلیل آلودگی هوا/ چالش تعطیلی مدارس تهران و اثرات آن بر آموزش
به گزارش خبرگزاری آنا، به علت ادامه آلودگی هوا در بسیاری از کلانشهرها و مناطق صنعتی کشور، مدارس و دانشگاهها در برخی استانها برای روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه به صورت غیرحضوری برگزار میشود. این تصمیمات در راستای حفظ سلامت دانشآموزان و جلوگیری از تأثیرات منفی آلودگی هوا اتخاذ شده است.
استان تهران و البرز
با توجه به شدت آلودگی هوا، تمامی مدارس استان تهران و البرز، به استثنای دماوند و فیروزکوه، تعطیل بوده و کلاسها به صورت آنلاین از طریق سامانههای آموزشی برگزار میشود. دانشگاهها و ادارات نیز در این استانها تعطیل بوده و فعالیتها با تأخیر دو ساعته آغاز خواهند شد.
آذربایجان شرقی
آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اعلام کرد که تمامی مدارس در نواحی پنجگانه تبریز، اسکو، ایلخچی و خسروشاه به دلیل آلودگی هوا تعطیل بوده و آموزش در تمامی مقاطع تحصیلی به صورت مجازی از طریق شبکه شاد ادامه خواهد یافت.
استان مرکزی
مدارس مقطع ابتدایی در شهرهای اراک، ساوه و شازند تعطیل اعلام شده است. این تعطیلی به دلیل پیشبینی تداوم آلودگی و احتمال افزایش آن در روز چهارشنبه است. آموزش در این شهرها به شکل غیرحضوری انجام میشود تا از سلامت دانشآموزان محافظت شود.
ایوانکی
با توجه به وضعیت اضطراری آلودگی هوا در شهر ایوانکی شهرستان گرمسار، تمامی مدارس این شهر تعطیل و کلاسها به صورت آنلاین ادامه مییابد.
این تصمیمات در پی پیشبینی کارشناسان محیط زیست و هواشناسی برای تداوم آلودگی در روزهای آینده گرفته شده است و از مردم خواسته شده که از تردد غیرضروری در فضاهای باز خودداری کنند و به ویژه گروههای حساس همچون کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و ریوی از حضور در فضای آزاد پرهیز کنند.
چالش تعطیلی مدارس تهران در پی آلودگی هوا و اثرات آن بر آموزش
آلودگی هوا در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران، همچنان یکی از معضلات زیستمحیطی و بهداشتی است که سالهاست در فصول سرد سال گریبانگیر شهروندان و بهویژه دانشآموزان شده است. در هفته جاری، مدارس تهران تنها یک روز فعالیت داشتند و بقیه روزها به دلیل شرایط بحرانی آلودگی هوا تعطیل بودند. این تعطیلیها، اگرچه با هدف حفظ سلامت دانشآموزان اتخاذ شده، اما پیامدهای جدیتری برای نظام آموزش کشور به همراه دارد که باید به طور دقیقتر مورد بررسی قرار گیرد.
آسیب به فرآیند آموزشی
تعطیلی مدارس، هرچند که با نیت حفظ سلامت جسمی دانشآموزان صورت میگیرد، در بلندمدت میتواند به آسیبهای جبرانناپذیری در فرآیند آموزشی منجر شود. در شرایطی که برنامههای درسی با کندی پیش میروند و دانشآموزان زمان زیادی را بدون حضور در کلاسهای درس میگذرانند، ممکن است برخی از مباحث درسی بهطور کامل پوشش داده نشوند. در سالهای اخیر، نظام آموزشی کشور تحت فشار است تا بتواند با کمبود منابع و مشکلات مختلف به اهداف آموزشی خود دست یابد و هرگونه وقفه در روند یادگیری میتواند این اهداف را به تأخیر بیندازد.
تأثیرات روانی و اجتماعی
علاوه بر اثرات منفی بر یادگیری، تعطیلی مدارس بر روحیه و انگیزه دانشآموزان نیز تأثیرگذار است. زمانی که این تعطیلیها به دلیل آلودگی هوا و در شرایطی که وضعیت آسمان به وضوح نشاندهنده خطرات جدی برای سلامت است، اتفاق میافتد، احساس ناامیدی و نگرانی نسبت به آینده آموزشی به دانشآموزان منتقل میشود. دانشآموزانی که به دلیل مشکلات آلودگی هوا از فضای مدرسه دور میمانند، ممکن است در آینده با مشکلاتی در پیگیری دروس و رسیدن به اهداف تحصیلی خود روبهرو شوند.
چالشهای مدیریتی در شرایط بحران
یکی از مشکلات جدی در مواجهه با بحرانهای زیستمحیطی، فقدان راهکارهای جایگزین و آمادهسازی مناسب برای چنین مواقعی است. مسئولان آموزش و پرورش در مواجهه با آلودگی هوا باید بتوانند روشهای مؤثری برای ادامه آموزش، حتی در شرایط اضطراری، ارائه دهند. استفاده از سامانههای آموزشی آنلاین و راهاندازی کلاسهای مجازی میتواند یکی از گزینهها باشد، اما در کشور ما هنوز زیرساختهای لازم برای تحقق آموزش آنلاین با کیفیت در مقیاس گسترده وجود ندارد.
در کشورهای پیشرفته، علاوه بر نظارت دقیق بر آلودگی هوا، سیستمهای آموزشی برای ادامه فعالیتهای آموزشی در شرایط بحرانی از قبل برنامهریزی کردهاند. از آنجا که آلودگی هوا پدیدهای دائمی و فصلی است، برنامهریزی برای ادامه آموزش باید در سیاستهای کلان وزارت آموزش و پرورش کشور قرار گیرد.
نیاز به تغییرات اساسی در سیاستگذاری
این وضعیت نشاندهنده نیاز فوری به تغییرات اساسی در سیاستگذاریها و ارائه راهحلهای بلندمدت است. در کوتاهمدت، باید سیاستهایی اتخاذ شود که دانشآموزان بتوانند در شرایط اضطراری همچنان به آموزش دسترسی داشته باشند، مثل تجهیز مدارس به سیستمهای تهویه مناسب و استفاده از فناوریهای نوین برای آموزش آنلاین. در بلندمدت نیز باید اقدامات جدیتری برای کاهش آلودگی هوا و حفظ محیطزیست انجام شود تا دیگر نیازی به تعطیلی مدارس به دلیل وضعیت بحرانی آلودگی هوا نداشته باشیم.
تعطیلی مدارس تهران به دلیل آلودگی هوا، اگرچه اقداماتی برای حفظ سلامت دانشآموزان است، اما در عمل تأثیرات منفی قابلتوجهی بر فرآیند آموزشی و روحیه دانشآموزان میگذارد. بنابراین، در کنار مقابله با آلودگی هوا و بهبود شرایط زیستمحیطی، مسئولان آموزشی باید به دنبال راهکارهای عملی و مؤثر برای حفظ کیفیت آموزش در چنین شرایطی باشند. تغییرات اساسی در زیرساختهای آموزشی، تقویت آموزش آنلاین و برنامهریزی برای مقابله با بحرانهای مشابه، از جمله ضروریات برای حفظ یک نظام آموزشی پایدار و موفق است.
انتهای پیام/