دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آیین نکوداشت ۱۷۵۷ سال آموزش عالی در ایران؛

قالیباف: نظام حکمرانی باید گوش شنوا برای حرف‌های علم داشته باشد

قالیباف: نظام حکمرانی باید گوش شنوا برای حرف‌های علم داشته باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: چون ما نیاز روز افزونی به عقلانیت داریم و چه جایی بهتر از حوزه و دانشگاه می‌تواند لشکرگاه خردورزی باشد؟ برای همین، باور داریم نظام حکمرانی باید همیشه گوش شنوایی برای حرف‌های علم داشته باشد.
کد خبر : 920244

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین نکوداشت ۱۷۵۷ سال آموزش عالی در ایران که امروز (سه‌شنبه، ۱۲ تیر ۱۴۰۳) در مصلی دانشگاه تهران برگزار شد، به اهمیت نهاد علم و نقش آن در  تحولات اجتماعی و سیاسی اشاره کرد و گفت: سال‌هاست که از پیچ تاریخی در منطقه و جهان سخن می‌گوییم، به نظر من این پیچ تاریخی در درون کشور ما معنایی تعیین‌کننده دارد.

وی افزود: درواقع انقلاب اسلامی در حال گذار به چله دوم خود است که بیش از هر  چیز نیازمند نسبت‌یابی محکم‌تر دولت و ملت بوده و دانشگاه در این میانه یک کنشگر کلیدی است.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: اگرچه از ابتدای دهه ۱۴۰۰ تجربه‌های خوبی در حکمرانی داشته‌ایم، اما پدیده‌هایی مانند کاهش مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی خودشان یا فرسایش اخلاق سیاسی یا تشدید شکاف‌های اجتماعی و مانند این‌ها اموری نیستند که به‌راحتی از کنارشان بگذریم. این‌ها مسائلی حیاتی برای انقلاب اسلامی ایران است که بدون مردم نداری و بدون اخلاق‌مداری انسجام گری معنای خودش را از دست می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مسئله شدن این امر و سپس حل مسئله جز از علم برنمی‌آید، چون ما نیاز روزافزونی به عقلانیت داریم و چه جایی بهتر از حوزه و دانشگاه می‌تواند لشکرگاه خردورزی باشد؟ برای همین باور داریم نظام حکمرانی باید همیشه گوش شنوایی برای حرف‌های علم داشته باشد.

وی تأکید کرد: اینجا دانشگاه تهران دانشگاه مادر و ممتاز ایران است و من خرسندم که در خانه خود به‌عنوان عضوی از استادان دانشگاه تهران با شما سخن می‌گویم، درواقع اینجا جایی است که نه‌فقط تاریخچه و سرنوشت علم در ۹۰ سال اخیر کشور ما را د خود دارد، بلکه حاصل خاطرات تلخ و شیرین تحولات اجتماعی و سیاسی معاصر ما نیز است. همچنان که در بسیاری از موارد خودش پیشران این تحولات بوده است.

قالیباف افزود: البته تاریخ قطور نهاد علم در ایران به زمانی بسیار دورتر از راه‌اندازی دانشگاه تهران و صدها سال بیشتر از تأسیس دانشگاه‌های اکسفورد و کمبریج یا بلونیا و سوربن می‌رسد و از جندی‌شاپور بیش از ظهور اسلام تا نظامی‌های عصر طلایی تمدن اسلامی و دارالفنون در دوره معاصر ایرانیان همواره دانش‌اندوزی را عنوان ارزش باور کرده و از پیشتازان قافله علم در تمدن بشری بوده‌اند.

این استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: البته هر جا از علم فاصله گرفته‌ایم اثر منفی آن در سرنوشت اجتماعی نیز دامن‌گیر ما شده است،اما هیچ‌گاه علم و دین آن‌گونه که در تاریخ غرب رقم خورد در تجربه تمدنی ما از هم جدا نبودند، امروزه نیز چراغ نهاد علم در ایران در دانشگاه و حوزه علمیه روشن شده است، برای همین پیوند حوزه و دانشگاه را یک پیوند سازگار درون نهادی می‌دانیم.

وی با بیان اینکه حاکمیت جمهوری اسلامی بر اساس آمیختگی علم و دین بنا شده گفت: در عرصه کشورداری نیز دانشگاه شریک نظام حکمرانی در سطوح محلی، ملی و فراملی است نه رقیب آن و رابطه این دو نهاد رابطه کارفرما و کارگری است. قالیباف تأکید کرد: امروز هدف عالی حکمرانی در جمهوری اسلامی حل مسائل در مرحله جامعه سازی، دولت سازی از طریق مشارکت مردم با شیوه‌های علمی است تا شکاف دولت_ ملت از بین برود. چون دانشگاه نهادی است که عالم‌ترین و مردمی‌ترین مسیر برای گام برداشتن در این مسیر کارآمدتری حکمرانی را فراهم می‌کند، از این رو نهاد سیاست و نهاد علم باید به تقویت متقابل بپردازند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته