دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 تير 1403 - 00:01

سبک زندگی ناسالم، شایع‌ترین علت کلسترول بالا

سبک زندگی ناسالم، شایع‌ترین علت کلسترول بالا
المیرا نیک‌پور کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: عادات غذایی نامناسب، مصرف زیاد چربی اشباع شده، چربی ترانس، عدم فعالیت بدنی و سیگار کشیدن از مهم‌ترین شاخصه‌های سبک زندگی ناسالم است.
کد خبر : 919556

المیرا نیک‌پور کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به اینکه کلسترول یک ماده مومی شکل است که در تمام سلول های بدن وجود دارد، گفت: بدن برای ساختن هورمون‌ها و موادی که به هضم غذاها کمک می‌کند، به مقداری کلسترول نیاز دارد و بخش عمده‌ای از این کلسترول توسط خود بدن ساخته می‌شود و همچنین این هورمون در مواد غذایی حیوانی مانند زرده تخم‌‎مرغ، گوشت و پنیر یافت می‌شود.

وی افزود: اگر کلسترول خون بالا باشد، می‌تواند با سایر مواد موجود در خون ترکیب شده و به دیواره رگ های فرد بچسبد که این تجمع پلاک به عنوان آترواسکلروز شناخته می شود که می تواند عروق کرونر شما را باریک یا حتی مسدود سازد. 

نیک‌پور گفت: HDL مخفف لیپوپروتئین با چگالی بالاست که به آن کلسترول "خوب" می گویند زیرا کلسترول را از سایر قسمت های بدن به کبد برمی گرداند و کبد کلسترول را از بدن خارج می کند.

وی با اشاره به اینکه LDL مخفف لیپوپروتئین با چگالی کم است، گفت: از آن به عنوان کلسترول "بد" یاد می‌شود چرا که سطح بالای LDL منجر به ایجاد پلاک در شریان‌ها می شود.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: VLDL مخفف لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم است، زیرا به تشکیل پلاک در شریان‌ها کمک می‌کند و VLDL با LDL تفاوت دارد. VLDL عمدتاً حامل تری گلیسیرید است در حالی که LDL عمدتاً کلسترول را حمل می کند.

نیک‌پور با بیان اینکه شایع ترین علت کلسترول بالا، سبک زندگی ناسالم است تشریح کرد: عادات غذایی نامناسب، مصرف زیاد چربی اشباع شده (که در برخی از گوشت ها، محصولات لبنی، شکلات و غذاهای سرخ شده و فرآوری شده یافت می شود)، چربی ترانس (که در برخی غذاهای سرخ شده و فرآوری شده وجود دارد)، عدم فعالیت بدنی و سیگار کشیدن از مهم‌ترین شاخصه‌های سبک زندگی ناسالم است.

وی افزود: معمولاً هیچ علامت یا نشانه ای برای بالا بودن کلسترول وجود ندارد و فقط با انجام آزمایش خون می‌توان سطح کلسترول خون را اندازه گیری نمود، همچنین زمان انجام آزمایش خون و تعداد دفعات آن به سن، عوامل خطر و سابقه خانوادگی افراد بستگی دارد.

کارشناس تغذیه در خصوص روش‌های کاهش کلسترول خون گفت: می‌توان کلسترول را از طریق تغییرات سبک زندگی سالم، یعنی مصرف غذاهای سالم برای حفظ سلامت قلب، مدیریت وزن و فعالیت بدنی منظم کاهش داد.

وی افزود: اگر تغییرات سبک زندگی نتواند به اندازه کافی کلسترول را کاهش دهد، ممکن است نیاز به مصرف دارو نیز وجود داشته باشد که انواع مختلفی از داروهای کاهش دهنده کلسترول از جمله استاتین‌ها وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته