دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

تعیین تکلیف رشته‌های لوکس در کمیسیون صلاحیت حرفه‌ای/ آموزش لازم برای انجام هر عمل زیبایی ضرورت دارد

تعیین تکلیف رشته‌های لوکس در کمیسیون صلاحیت حرفه‌ای  آموزش لازم برای انجام هر عمل زیبایی ضرورت دارد
دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش پزشکی گفت: تمام رشته‌های وزارت بهداشت در حال بازنگری هستند تا انجام هر عمل زیبایی فقط به پزشکانی داده شود که آموزش‌های لازم را کسب کرده باشند.
کد خبر : 917752

غلامرضا حسن‌زاده، دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره رشته‌های لوکس اظهار کرد: با دستور وزیر بهداشت برنامه‌ای ابلاغ شد که فعالیت هر فردی باید متناسب با آن برنامه آموزشی مصوب باشد، یعنی اگر در برنامه آموزشی توانمندی‌ها و مهارت‌هایی آموزش داده نشود، مجوز فعالیت آن برای هیچ فردی صادر نخواهد شد و انجام آن تخلف محسوب می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال در برنامه پزشکی عمومی رشته‌ای با عنوان حراجی‌های زیبایی آموزش داده نمی‌شود، به همین علت پزشک عمومی اجازه جراحی زیبایی ندارد و برای نظام سلامت با هدف پیشگیری و درمان رشته‌های مورد نیاز جامعه تربیت شده است. 

حسن زاده بیان کرد: پزشکان عمومی نمی‌توانند به انجام جراحی یا عمل‌هایی خارج از حیطه تخصصی خود بپردازند؛ چراکه این وظایف بر عهده پزشکان متخصصی است که مرتبط با رشته تحصیلی خود آموزش دیده و مهارت‌های لازم را کسب کرده باشند. 

وی با بیان اینکه رشته‌های پزشکی در حال بازنگری هستند تا پزشکان متناسب با تخصصی که کسب می‌کنند در حیطه عمل وارد شوند، تاکید کرد: در این زمینه کمیسیون صلاحیت حرفه‌ای تشکیل شده و مجوز‌ها متناسب با هر تخصص و مهارتی برای پزشکان و متخصصان صادر خواهد شد تا اگر پزشکی همزمان به انجام چند عمل زیبایی مانند جراحی بینی، پلک، لب و ... می‌پردازد، در صورت داشتن تخصص لازم اجازه ادامه مسیر را داشته باشد. 

دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش پزشکی ادامه داد: تمام رشته‌ها و برنامه‌ها بررسی می‌شوند تا در صورت نیاز از بورد و انجمن مربوطه و بورد‌ها و انجمن‌های دیگر جهت تصمیم گیری نهایی دعوت کنیم. مثلا، عده‌ای معتقد بودند در زمینه جراحی‌های عمومی انجام عمل بینی وجود ندارد و خودشان هم چنین عقیده‌ای داشتند و در مقابل هم برخی از آنها چنین عمل‌هایی را در مطب خود یا بیمارستان انجام می‌دهد و با پیگیری‌های وزارت بهداشت متوجه شدیم در برنامه‌های آموزشی این استادان چنین مهارت‌هایی وجود ندارد، به همین علت اعلام کردیم هیچ کدام از پزشکان عمومی اجازه انجام جراحی‌های زیبایی را ندارد. 

حسن زاده گفت: جراحان عمومی در صورتی می‌توانند جراحی‌های زیبایی انجام دهند که درس متناسب با آن را آموزش دیده باشند و اکنون وزارت بهداشت پیگیر ساماندهی این موضوع است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته