دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1403 - 11:40

رایزنی ناتو درباره آماده‌باش اتمی/ دور جدید رقابت تسلیحاتی در راه است؟

رایزنی ناتو درباره آماده‌باش اتمی  دور جدید رقابت تسلیحاتی در راه است؟
اعلام خبر رایزنی‌های درون‌گروهی ناتو برای آماده‌باش تسلیحات اتمی به نگرانی درباره ورود جهان به دور جدیدی از رقابت تسلیحاتی دامن زده است.
کد خبر : 917678

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به دنبال اظهارنظری مبنی بر جدی گرفتن تهدید هسته‌ای روسیه و چین، متهم به دمیدن در آتش تنش و افزایش ضریب آغاز دور جدیدی از رقابت‌های تسلیحاتی شده است.

استولتنبرگ روز گذشته در مصاحبه با «تلگراف» گفته بود که اعضای پیمان نظامی ناتو در حال مذاکره برای استقرار سلاح‌های اتمی بیشتر و قرار دادن آنها در حالت آماده‌باش در مقابله با «تهدیدات روزافزون روسیه و چین هستند».

اگرچه ناتو به‌طور سنتی از موضع‌گیری علیه چین اجتناب می‌کند، به نظر می‌آید که استولتنبرگ در تغییر رویکردی آشکار به دنبال افزایش برد پیغام‌های واشینگتن خطاب به مسکو و پکن است

استولتنبرگ در ادامه این ادعا گفته بود مادامی‌که سلاح‌های اتمی وجود دارند، کشور‌های عضو ناتو باید متحد بمانند «چراکه دنیایی که در آن روسیه، چین و کره شمالی سلاح اتمی دارند، اما ناتو ندارد، دنیای خطرناک‌تری است.»

همچنین، دبیرکل ناتو مدعی شد: «شفافیت در این زمینه به رقبا می‌فهماند که ما یک اتحاد هسته‌ای هستیم.»

استولتنبرگ هفته گذشته نیز گفته بود که داشتن سلاح اتمی «آخرین تضمین امنیتی» برای ناتو و به معنای محافظت از صلح است.

کاخ سفید هم هفته پیش در اظهاراتی مشابه از لزوم واکنش به افزایش کلاهک‌های هسته‌ای چین، روسیه و کره شمالی سخن گفته بود.

اگرچه ناتو به‌طور سنتی از موضع‌گیری علیه چین اجتناب می‌کند، به نظر می‌آید که استولتنبرگ در تغییر رویکردی آشکار به دنبال افزایش برد پیغام‌های واشینگتن خطاب به مسکو و پکن است.

استولتنبرگ در سخنرانی‌ای هم که روز گذشته در مرکز «ویلسون» واقع در واشینگتن داشت، مدعی شد: واقعیت این است که چین در حال دمیدن در آتش بزرگ‌ترین نبرد مسلحانه در اروپا پس از جنگ جهانی دوم است و درعین‌حال هم می‌خواهد روابط حسنه با غرب را حفظ کند.

دبیرکل ناتو درنهایت گفت: پکن نمی‌تواند هر دو را یکجا داشته باشد. اگر چین موضعش را تغییر ندهد، متحدان باید آن را متحمل هزینه کنند.

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که آمریکا درزمینهٔ توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای با فناوری پیشرفته ۱۵ سال از چین عقب‌تر است

از منظر برخی کارشناسان، در مرحله فعلی، هشدار استولتنبرگ باهدف پرهیز از خطر وقوع رقابت تسلیحاتی انجام شده است، اما نباید آن را در حد بلوف در نظر گرفت چراکه ممکن است در روندی معکوس، خطر وقوع چنین رقابتی را محتمل‌تر کند.

ماه میلادی آینده، در پس‌زمینه رقابت انتخاباتی آمریکا، واشینگتن دی‌سی میزبان نشست سالانه ناتو است.

در حال حاضر، آمریکا ۱۷۷۰، روسیه ۱۷۱۰ و چین ۲۴ عدد کلاهک هسته‌ای عملیاتی و قابل‌نصب روی موشک دارند و ادعا می‌شود که واشینگتن و ناتو نگران تغییر رویکرد ناگهانی پکن هستند.

هم‌زمان پژوهشکده‌های آمریکایی روی دانش هسته‌ای چین تمرکز کرده‌اند.

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که آمریکا درزمینهٔ توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای با فناوری پیشرفته ۱۵ سال از چین عقب‌تر است.

بر اساس پژوهش «بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری» که در واشنگتن مستقر است، رویکرد فناوری موردحمایت دولت چین و همچنین تأمین مالی گسترده این کشور باعث برتری این کشور در این بخش شده است.

این نهاد تحقیقاتی مستقل غیرحزبی در گزارشی اعلام کرد چین ۲۷ راکتور هسته‌ای در دست‌ساخت دارد که میانگین زمان ساخت آنها حدود ۷ سال است که بسیار سریع‌تر از کار سایر قدرت‌های هسته‌ای است.

بر اساس این گزارش، استقرار سریع نیروگاه‌های هسته‌ای مدرن‌تر چین در طول زمان باعث صرفه‌جویی در مقیاس و تأثیرات عملی می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که شرکت‌های چینی در آینده در نوآوری‌های فزاینده در این بخش مزیت خواهند داشت.

نویسنده گزارش «بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری» توصیه کرد اگر آمریکا در مورد انرژی هسته‌ای جدی است باید یک استراتژی ملی قدرتمند تدوین کند که شامل افزایش سرمایه‌گذاری بیشتر در تحقیق و توسعه، شناسایی و تسریع فناوری‌های امیدوارکننده، و حمایت از توسعه نیروی کار ماهر باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته