دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 تير 1403 - 09:45

بدترین قمار سیاسی مکرون/ فرانسه به همزیستی در راس هرم قدرت تن می‌دهد؟

بدترین قمار سیاسی مکرون  فرانسه به همزیستی در راس هرم قدرت تن می‌دهد؟
این روزها، هم‌حزبی‌های رئیس جمهور فرانسه معتقدند که او با انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام دست به یک قمار سیاسی خطرناک زده که نتیجه‌ای جز تقسیم قدرت با مخالفان ندارد.
کد خبر : 918993

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، نظرسنجی‌های صورت گرفته در فرانسه، منجر به نگرانی امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور و همراهانش در کاخ الیزه شده است. این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که فرانسه باید به دوران «همزیستی» سلام کند: یعنی دورانی که دو حزب رقیب باید با یکدیگر کشور را اداره کنند! 

این بدترین و پیچیده‌ترین وضعیتی است که می‌تواند در فرانسه ظهور و بروز پیدا کند. بی‌دلیل نیست که بسیاری از هم حزبی‌های رئیس جمهور فرانسه، تصمیم وی مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام (پس از شکست حزب متبوع مکرون در انتخابات پارلمانی اروپا) را مصداق نوعی حماقت سیاسی قلمداد کرده اند. 

تصور اینکه اجتماع ملی یا حتی کمونیست‌ها و حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر از سمت چپ طیف سیاسی قرار باشد با یک رئیس‌جمهور میانه‌رو کار کنند، دشوار است

این روز‌ها هم حزبی‌های مکرون قویا معتقدند که وی در یک قمار سیاسی دو سرباخت ورود پیدا کرده است. پس از آن که جبهه ملی ۳۱.۴ درصد آرا را در مقابل ۱۴.۶ درصد حزب مکرون به دست آورد، رئیس جمهور فرانسه گفت زمان آن رسیده است که آن دسته از مردم و سیاستمداران فرانسه «که به تب افراطی‌گری مبتلا نشده‌اند» ائتلاف جدیدی بسازند. اما به نظر می‌رسد محاسبات و پیش فرض‌های ذهنی و محاسباتی رئیس جمهور فرانسه نادرست از آب در آمده است! 

مکرون نیازی به برگزاری انتخابات مجمع ملی نداشت، چون آخرین انتخابات پارلمانی در ماه ژوئن ۲۰۲۲ برگزار شده بود و انتخابات بعدی قرار بود سال ۲۰۲۷ برگزار شود. اما او از آن زمان شکست در انتخابات پارلمان اروپا تاکید کرده است که از نظرش برگزاری انتخابات زودهنگام، «مسئولانه‌ترین راه حل» است! 

در هر حال، رشد تصاعدی آرای جبهه ملی فرانسه (نماینده راست افراطی) در نظرسنجی‌ها، بسیاری از پیش فرض‌ها و محاسبات مکرون را به چالش کشیده است. بدترین سناریویی که ممکن است برای رئیس جمهور ناتوان فرانسه رخ دهد، تن دادن به همزیستی اجباری در راس هرم قدرت است! 

اما اکنون در فرانسه آمادگی چندانی برای همزیستی سیاسی که ممکن است بعد از اعلام نتایج رای‌گیری ۷ ژوئیه رخ دهد، وجود ندارد؛ مثلا این که اجتماع ملی یا حتی کمونیست‌ها و حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر از سمت چپ طیف سیاسی قرار باشد با یک رئیس‌جمهور میانه‌رو کار کنند.

مارین لوپن رهبر حزب اجتماع ملی سال‌ها تلاش کرده است تا حزب خود را از ریشه‌های افراطی مربوط به دوره رهبری پدرش، ژان-ماری لوپن و بنیانگذاران «جبهه ملی» -که مارین لوپن نام آن را به «اجتماع ملی» تغییر داد- دور کند.

با این حال، سیاست‌های سخت‌گیرانه ضد مهاجرتی این حزب همچنان برقرار است و اوایل امسال بالاترین دادگاه اداری فرانسه در حکمی تایید کرد که می‌توان این حزب را «راست افراطی» معرفی کرد.

مارین لوپن سال‌ها تلاش کرد تا اجتماع ملی را از ریشه‌های افراطی مبرا کند اما این حزب همچنان برچسب راست افراطی را یدک می‌کشد

اجتماع ملی فرانسه مدت‌هاست که خواهان ممنوعیت حجاب اسلامی در مکان‌های عمومی است، هر چند جردن باردلا رئیس جوان این حزب افراطی که ممکن است در پی برگزاری انتخابات پارلمانی پیش رو، سمت نخست‌وزیری فرانسه را از آن خود کند، می‌گوید که این مسئله (تکیه بر ممنوعیت حجاب) تا انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی اولویت نخواهد داشت.

اجتماع ملی در کارنامه خود سابقه دریافت کمک مالی از روسیه را دارد و مارین لوپن طرفدار کرملین، ضد ناتو و ضد اتحادیه اروپا بوده است. با وجود این بسیاری از مواضع افراطی آنها در ارتباط با خروج از فرماندهی یکپارچه ناتو و افزایش روابط با روسیه، بی سر و صدا کنار گذاشته شد.

خارج شدن از اتحادیه اروپا هم از سال ۲۰۲۲ میلادی در دستور کار این حزب نبوده است، اما کماکان مورد توجه سران اجتماع ملی فرانسه قرار دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته