دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 تير 1403 - 09:11

تاکتیک رئیس جمهور فرانسه برای گذار از دوره بلاتکلیفی

تاکتیک رئیس جمهور فرانسه برای گذار از دوره بلاتکلیفی
کاخ الیزه بالاخره با استعفای نخست‌‌وزیر موافقت کرد تا «اتل» جوان بتواند در رأس ائتلافی از احزاب میانه‌رو به رئیس‌جمهور فرانسه برای ترغیب نیروهای موسوم به «جبهه جمهوری‌خواهان» برای کنار گذاشتن اختلاف‌ها و تشکیل دولت کمک کند.
کد خبر : 922570

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از یورونیوز، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه استعفای «گابریل اتل» نخست‌وزیر را پذیرفت، اما قرار شد او همچنان به عنوان رئيس دولت موقت به فعالیت خود ادامه دهد.

برگزاری انتخابات در فرانسه در آستانه برگزاری بازی‌های المپیک نگرانی‌ها را نسبت به بی‌ثباتی احتمالی در این کشور تشدید کرده اما دفتر رئيس جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتل تا زمان تعیین دولت جدید به امور جاری رسیدگی خواهد کرد.

پس از انتخابات پارلمانی در این ماه، برای اولین بار در جمهوری مدرن در فرانسه، مجلس ملی این کشور بدون بلوک سیاسی مسلط فعالیت خواهد کرد و هیچ جدول زمانی مشخصی برای زمانی که مکرون باید نخست وزیر جدید را معرفی کند، وجود ندارد.

الیزه در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «به پایان رسیدن هرچه سریعتر این دوره به همه نیروهای جمهوری‌خواه بستگی دارد و در این مدت همه باید با همکاری یکدیگر تلاش کنند پروژه‌ها و اقداماتی را که در خدمت مردم فرانسه هستند، به پیش ببرند.»

به طور معمول، اعضای دولت از قانون‌گذاری منع می‌شوند، اما حرکت روز سه‌شنبه به اتل به عنوان منتخب مردم اجازه می‌دهد تا کرسی خود را به عنوان قانونگذار در اختیار بگیرد و گروه متحدان میانه‌روی مکرون در مجلس ملی را رهبری کند. همچنین او را از رای عدم اعتماد مصون می کند، زیرا او قبلاً استعفا داده است و یک دولت موقت نمی‌تواند مشمول چنین رایی شود.

فرانسه از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در اوایل ماه جاری با چنان تقسیمی میان کرسی‌ها میان سه گروه سیاسی اصلی مواجه شده که تشکیل دولت را دشوار کرده است: ائتلاف چپ به نام جبهه مردمی جدید، متحدان میانه‌روی  مکرون و اجتماع ملیِ راست افراطی به رهبری مارین لوپن.

هر چند قمار مکرون در اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی به ممانعت از قدرت‌گیری جریان راست افراطی منجر شد ولی ائتلاف چپ با عنوان جبهه مردمی جدید که بیشترین کرسی‌ها را به دست آورد از اکثریت مطلق لازم برای تشکیل دولت مستقل فاصله دارد.

سه حزب اصلی ائتلاف چپ، چپ تندرو فرانسه، سوسیالیست‌ها و سبزها، از رئیس جمهور خواسته‌اند تا برای تشکیل دولت جدید به آنها مراجعه کند. با این حال، گفتگوهای داخلی آنها به یک مناقشه شدید بر سر این که چه کسی به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود، تبدیل شده است.

راست‌های افراطی نیز با وجود پیروزی بی‌سابقه در دور نخست انتخابات پارلمانی زودهنگام، در دور دوم کرسی‌های کمتری را نسبت به میانه‌روهای تحت رهبری مکرون به دست آوردند تا برخلاف پیش‌بینی‌ها در تشکیل دولت به نخست وزیری «جوردن باردلا» ناکام بمانند.

در چنین شرایطی، مکرون همچنان امیدوار است که با شکل‌گیری ائتلافی میان میانه‌روهای تحت رهبری او و جمهوری‌خواهان بتواند شاهد شکل‌گیری دولتی میانه‌رو باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته