دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1403 - 12:22
اقتصاد و دولت آینده/۱۷

اجرای سند ملی امنیت غذایی مطالبه دانش‌‌بنیان‌ها از دولت چهاردهم

اجرای سند ملی امنیت غذایی مطالبه دانش‌‌بنیان‌ها از دولت چهاردهم
کارشناس آب و خاک با بیان اینکه طبق سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی، باید ۳۰ درصد از مصارف آب کشاورزی را تا سال ۱۴۱۱ کاهش دهیم، گفت: راه‌حل نجات کشور، اجرایی شدن این سند است؛ اما تاکنون هیچ اقدامی در راستای اجرای آن انجام نشده؛ بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان باید اجرای آن را از دولت آینده مطالبه کنند.
کد خبر : 917501

محسن موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزه علم و فناوری در زمینه مدیریت منابع آب اظهار کرد: بحث شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر در وزارت نیروی دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت و تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش فناوری و کاهش مصرف آب، همکاری داشتند؛ به‌خصوص در زمینه بحث شیرین‌سازی آب و تجهیزاتی که بای تصفیه‌خانه‌های آب شرب و تثبیت آب و فاضلاب نیاز بود.

کارشناس دانش‌بنیان در حوزه آب و خاک  با بیان اینکه در دولت چهاردم، باید موضوع آب فراتر از شرایط فعلی باشد، گفت: اکنون با چالش تغییر اقلیم مواجه هستیم و اینجا وظیفه دانشگاه‌ها پررنگ‌تر می‌شود که چگونه در خصوص اقدامات مناسب در خصوص بحث تغییر اقلیم در دولت چهاردهم، نقش‌آفرینی کنند. منحنی فرمان در همه تاسیسات آبی، سد‌های مخزنی و شبکه‌های آبی همه باید با توجه به شرایط تغییر اقلیم تغییر کند و نحوه بهره‌برداری و توزیع آب باید اصلاح شود.

وزارت نیرو به‌ تنهایی نمی‌تواند با چالش تغییر اقلیم مقابله کند

این کارشناس حوزه آب با بیان اینکه تغییر اقلیم و گرمایش هوا، شرایط را کاملا تغییر داده است، گفت: وزارت نیرو به‌ تنهایی نمی‌تواند با این چالش مقابله کند و دانشگاه‌ها باید به کمک بیایند. موضوع کمبود آب باید در راس کار‌های رئیس‌جمهور دولت چهاردهم قرار گیرد. با وجود این، تا این لحظه ما از نامزدهای منتخب دولت چهاردهم، برنامه‌ای در خصوص تغییر اقلیم ندیدیم. آنها باید اعلام کنند که چه برنامه‌هایی در نظر دارند.

دانش‌بنیان در آب و خاک

موسوی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از یک بخش فناوری و بخش دیگر طرح و اندیشه تشکیل شدند، افزود: قبل از اینکه فناوری را توسعه دهیم، به اتاق فکر احتیاج داریم. دولت چهاردهم در ابتدای کار باید اتاق‌فکر‌هایی تشکیل دهد برای اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند در آنها به گفتگو و تبادل نظر بپردازند و نیاز‌های جامعه را مشخص کنند. مطالبه شرکت‌های دانش‌بنیان از دولت چهاردهم می‌تواند این باشد که شرکت‌های فعال در حوزه آب و انرژی و مصرف آب کشاورزی را جمع کنند و به‌صورت اتاق فکر، از این شرکت‌ها نظرخواهی کنند.

کمبود آب می‌تواند نظام امنیتی کشور را به خطر بیندازد

کارشناس آب و خاک با بیان اینکه کمبود آب به اندازه‌ای جدی است که می‌تواند نظام امنیتی کشور را به خطر بیندازد و طبق سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی که در اردیبهشت ۱۴۰۲ توسط دولت شهید رئیسی تصویب شد، باید ۳۰ درصد از مصارف آب کشاورزی را تا سال ۱۴۱۱ کاهش دهیم، گفت: راه‌حل نجات کشور، اجرایی شدن این سند در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان بوده که تصویب شده، اما تا کنون هیچ اقدامی در راستای اجرای آن انجام نشده است؛ بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان باید اجرای آن سند را مطالبه کنند.  

این کارشناس حوزه آب در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند مطالبه کنند که سند امنیت غذایی که یک سند دانش‌بنیان است، اجرایی شود. راه‌حل نجات کشور، اجرایی شدن همان سند در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان بوده که تصویب شده، اما تا کنون هیچ اقدامی در راستای اجرای آن انجام نشده است؛ بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان باید اجرای آن سند را مطالبه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته