دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت آینده/۲۹

رونق بورس در دولت چهاردهم به شرط پیش‌بینی‌پذیرشدن اقتصاد

رونق بورس در دولت چهاردهم به شرط پیش‌بینی‌پذیرشدن اقتصاد
کارشناس بازار سرمایه گفت: اینکه چه کسی سکان دولت آتی را در دست گیرد در شرایطی که این بازار در آینده تجربه خواهد کرد تاثیرگذار است، اما باید گفت کسی باید رئیس جمهوری آتی باشد که با تصمیم‌های درست و اصلاح ساختار‌های اقتصاد کلان بتواند به صورت کلی وضعیت بازار بورس را بهبود ببخشد.
کد خبر : 919053

محمدرضا اعلمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: اگر اقتصاد کلان پیش‌بینی‌پذیر شده و کسب‌وکار‌ها بهبود داده شود و صنایع از اقتصاد دستوری خارج شوند، می‌توان بازار بهتری را نیز در دولت آتی برای بورس قابل تصور بود.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نگاهی گذرا به بازار سرمایه از سال ۹۸ تاکنون نشان می‌دهد بحث بازار سرمایه و بورس در دولت روحانی فراگیر شد و بسیاری از افرادی که آشنایی با مقوله سرمایه‌گذاری در این بازار را نداشتند وارد کار خرید و فروش سهام در بورس شدند. این شرایط موجب هدایت نقدینگی قابل توجهی به بازار سرمایه شد.

عدم توسعه ابزار‌های مبتنی بر مالی در زمان رونق بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه افزود: در آن مقطع باید اقداماتی صورت می‌گرفت تا بازار عمق بیشتری پیدا کند و ابزار‌های مبتنی بر مالی توسعه داده می‌شدند. به طور مثال بحث فروش دو طرفه، استقراضی‌کردن اوراق بهادار و ... باید در دستور کار قرار داده می‌شد.

دامنه نوسان نامتقارن ریزش و رکود بازار را دامنه‌دارتر و طولانی‌تر کرد

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در آن زمان تصمیم‌های ناصحیحی مانند دامنه نوسان نامتقارن موجب شد تا ریزش و رکود بازار دامنه‌دارتر و با مدت زمان بیشتری همراه شود که آسیب‌های جدی را به بازار وارد کرد.

اعلمی گفت: دولت سیزدهم نیز در ابتدای ورود به کار توجه به بازار سرمایه و پیش‌بینی‌پذیرکردن بازار را از اولویت‌های کاری خود اعلام کرد. البته اقدامی که در این زمینه صورت گرفت فریزکردن بازار بوده است. البته در هر تصمیمی که یک طرف آن بورس و طرف دیگر بازار‌های دیگر باشد، همیشه طرف مقابل بازار بورس گرفته می‌شود.

وی افزود: بنابراین وجود ریسک‌های متعدد موجب شد تا در کنار بی‌اعتمادی که از دولت قبل ایجاد شده بود موجب تضعیف بیشتر بازار سرمایه شود.

رونق بورس

وجود سه طیف با نظرات متفاوت درباره بازار سرمایه در میان نامزد‌های انتخابات

کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون نیز طیف‌های مختلفی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده‌اند و آمدن هر کدام اثرات مثبت و منفی متعددی بر بازار خواهد داشت. گفته می‌شود برخی طیف‌ها اعتقادی به بازار سرمایه ندارند و تصمیم‌های آنها در صورت برنده‌شدن انتخابات تاثیرات منفی‌تری بر بازار سرمایه خواهد داشت. نمایندگان این طیف در جلساتی که درخصوص بازار سرمایه در ایام تبلیغات انتخاباتی برگزار شده بود نیز شرکت نکرده‌اند که سینگال مثبتی به بازار نبوده است.

وی افزود: همچنین طیف دیگری وجود دارد که خود را مدافع بازار سرمایه معرفی کرده و اینگونه بیان می‌کند که می‌توانند بازار سرمایه را بهبود دهند و با آمدن افراد جدیدی به ستاد آنها که قبلا از افراد سرشناس بازار سرمایه بوده اند این سیگنال مثبت به بازار داده شده است که با روی‌کارآمدن دولت آنها شاهد بازار بهتری خواهیم بود.

بورس متاثر از تصمیم‌هایی است که در سطح کلان اقتصاد اتخاذ می‌شود

اعلمی خاطرنشان کرد: البته نکته قابل توجه این است که صرف حضور بزرگان و افراد سرشناس دلیلی بر بازار بهتر سرمایه در آینده نیست و بورس نیز همانند سایر بازار‌ها متاثر از تصمیماتی است که در سطح کلان اقتصاد اتخاذ می‌شود و باید کلیت اقتصاد و زیرساخت‌ها مورد اصلاح قرار گیرد.

وی تاکید کرد:‌رویکرد درست و مناسب در اقتصاد موجب خواهد شد تا بازار سرمایه نیز از آثار این تصمیم‌های درست بهره‌مند شود.

اعلمی گفت: طیفی نیز وجود دارند که نه خواستار حذف بازار سرمایه‌اند و نه داعیه‌دار بورس پر رونق در آینده و این طیف اعتقاد بیشتری به ساماندهی کسب وکار‌ها و اقتصاد کشور دارند.

وی تاکید کرد: به طور قطع اینکه چه کسی سکان دولت آتی را در دست گیرد در شرایطی که این بازار در آینده تجربه خواهد کرد تاثیرگذار است، اما باید گفت کسی باید رئیس جمهوری آتی باشد که با تصمیم‌های درست و اصلاح ساختار‌های اقتصاد کلان بتواند به صورت کلی وضعیت بازار بورس را بهبود ببخشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته