دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1403 - 11:44
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۴۹)

فرصت دانش‌بنیان‌ها برای حضور در بیش از ۲ هزار شغل صنعت ساختمان

فرصت دانش‌بنیان‌ها برای حضور در بیش از ۲ هزار شغل صنعت ساختمان
عضو سابق مرکز تحقیقات مسکن گفت: صنعت ساختمان با بیش از ۲ هزار شغل در ارتباط است به همین دلیل رشته‌ها و مشاغل متعددی در بخش مسکن هستند که دانش‌بنیان‌ها می‌توانند در آنها فرصت بروز و ظهور داشته باشند.
کد خبر : 911013

مرتضی رعیتی دماوندی در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری علم و فناوری  آنا اظهارکرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمار دقیقی از میزان شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی در عرصه ساخت مسکن دارد؛ اما باید گفت که حدود سه چهارم شرکت‌هایی که نام دانش‌بنیان را یدک می‌کشند، فقط نام آن را دارند و به واسطه تسهیلاتی که در اختیار دانش‌بنیان‌ها قرارداده شده است، شرکت‌هایی با عناوین دانش‌بنیانی ثبت کرده‌اند.

صنعتی‌سازی ساخت مسکن با ورود دانش‌بنیان‌ها مسیر سهل‌تری را طی خواهد کرد

وی در پاسخ به این پرسش که در مسیرحرکت صنعتی‌سازی و هوشمندسازی ساخت مسکن تا چه میزان می‌توان از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها استفاده کرد و آیا چنین شرکت‌هایی باتوجه به نیاز این بخش در کشور وجود دارد، اظهارکرد: صنعتی‌سازی ساخت مسکن با ورود دانش‌بنیان‌ها مسیر سهل‌تری را طی خواهد کرد و شرکت‌های فعالی نیز در این عرصه وجود دارند که در دهه ۷۰ کارساخت برج میلاد را اجرایی کردند؛ بنابراین با اطمینان می‌توان گفت که این شرکت‌ها در کشور وجود دارند و می‌توان ۱۰۰ درصد به آنها اعتماد کرد.

وی تاکید کرد: صنعت ساختمان با بیش از ۲ هزار شغل در ارتباط است و به همین دلیل رشته‌ها و مشاغل متعددی در بخش مسکن هستند که دانش‌بنیان‌ها می‌توانند در آنها فرصت بروز و ظهور داشته باشند.

صنعت ساختمان

ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی بیش از هاضمه مالی و اقتصادی کشور است

عضو سابق مرکز تحقیقات مسکن با اشاره به برنامه ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی و امکان بهره‌گیری از شیوه صنعتی در ساخت این واحدها، خاطرنشان کرد: عدد در نظر گرفته شده برای این طرح بیش از هاضمه مالی و اقتصادی کشور است. باید به اندازه کافی مصالح در کشور وجود داشته باشد صنعت به روز شود و از نظر مصرف انرژی به روز باشد تا بتوان بخشی از وعده داده‌شده برای ساخت مسکن را با استفاده از شیوه صنعتی محقق کرد.

وی افزود: تا زمانی که به ازای نفت ارزانی که به چین داده می‌شود، مقرر شود پیمانکارانی از این کشور بخشی از تولید مسکن در کشور ما را برعهده بگیرند، امکان حضور بخش خصوصی حرفه‌ای ساخت مسکن و استفاده از شیوه‌های صنعتی ساخت و ساز وجود نخواهد داشت.

تشابهات فراوان صنعتی‌سازی مسکن با واردات خودرو

رعیتی دماوندی عنوان کرد: صنعتی‌سازی ساخت مسکن مانند موضوع واردات خودرو در کشور است که با وجود طرح چندین ساله آن به سرانجام نرسیده است و افرادی که دخیل و شریک در شرکت‌های اقماری دو خودروساز کشور هستند، اجازه نخواهند داد که واردات خودرو در کشور به سرانجام برسد و مطابق با تقاضا‌هایی که در بازار داخلی برای خودرو‌های وارداتی وجود دارد کار واردات انجام شود.

در مسیر صنعتی‌سازی مسکن در کشور سنگ‌اندازی می‌شود

صنعت ساختمان

کارشناس مسکن بیان کرد: در مورد ساخت مسکن صنعتی نیز وضع به همین منوال است و یک سری از عوامل موجب شده است تا در مسیر صنعتی‌سازی مسکن در کشور سنگ‌اندازی شود.

فقط کار ساخت ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به سرانجام می‌رسد

وی تاکید کرد: بخشی از افراد نیز در کار ساخت مسکن فقط دارای سرمایه هستند و تلاش دارند که ارزش سرمایه خود را حفظ کرده و سودی به آن بیفزایند. در نهایت در بهترین حالت کار ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور عملی نبوده و شاید فقط امکان ساخت ۵۰۰ هزار واحد شدنی باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته