دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گورخرماهی انتخاب چین برای آزمایش‌های فضایی در ایستگاه مداری

گورخرماهی انتخاب چین برای آزمایش‌های فضایی در ایستگاه مداری
خدمه مأموریت شنژو-۱۸ بیش از یک ماه است که انجام عملیات‌های آزمایشی خود را آغاز کرده و تاکنون مجموعه‌ای از آزمایش‌های علمی را انجام داده‌اند.
کد خبر : 913888

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، سه فضانورد چینی، یه گوانگفو، لی کونگ و لی گوانگسو یک ماه پیش برای یک ماموریت شش‌ماهه به ایستگاه فضایی چین در مدار زمین فرستاده شدند.

در این ماموریت، چهار گورخرماهی از طریق فضاپیمای شنژو برای آزمایش‌های علمی و زیست محیطی به مدار آورده شدند.

براساس گزارش‌های منتشر شده، فضانوردان تاکنون دو نمونه برداری از آب و یک تعویض ظرف غذای ماهی را با موفقیت انجام داده‌اند. ضمن اینکه برخی از رفتار‌های جهت‌دار غیرعادی گورخرماهی‌ها را در ریزگرانش رصد کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به انجام حرکات چرخشی و حتی شنا کردن وارونه اشاره کرد.

نمونه‌های آب، تخم‌های ماهی و فیلم‌هایی که رفتار‌های حرکتی فضایی گورخرماهی را ضبط می‌کنند، برای دانشمندان به زمین ارسال می‌شود تا تأثیر محیط فضا بر رشد و رفتار مهره‌داران را مطالعه کنند و از آن به عنوان مرجعی برای تحقیقات درباره اکوسیستم‌ها در فضا استفاده می‌شود.

کابینت آزمایشی احتراق نیز یکی از هشت کابینت آزمایشی است که توسط ماژول آزمایشگاهی ایستگاه فضایی چین حمل می‌شود و می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا تحقیقات عمیقی درباره مسائل علوم پایه احتراق، پیشران فضایی، ایمنی دربرابر آتش برای فضاپیماها، کنترل آلودگی ناشی از احتراق و سایر فناوری‌های اساسی و کاربردی انجام دهند.

 اعضای خدمه طی یک ماه گذشته کار نصب کابل تبدیل شیر برقی احتراق را به اتمام رساندند که بدین ترتیب می‌توان سوئیچ شیر برقی را از راه دور کنترل کرد تا جریان سوخت در طول آزمایش به طور دقیق کنترل شود.

خدمه ماموریت تازه چین، همچنین تعویض مشعل، تخلیه گاز‌های زائد و سایر عملیات را روی کابینت آزمایشی احتراق انجام دادند.

این سه فضانورد همچنین ماموریت جایگزینی نمونه‌های کابینت مواد بدون کانتینر را به پایان رساندند. پیش از این، تعدادی از پروژه‌های تحقیقاتی کلیدی در کابینت بدون کانتینر انجام شده بود و تعداد زیادی از نمونه‌های آزمایشی برای آزمایش‌ها و تحقیقات بیشتر به زمین آورده شده بودند.

هدف اصلی این آزمایش‌ها، بررسی تأثیر فضا بر بدن انسان و همچنین انجام تحقیقات علمی در زمینه‌های فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و مهندسی است. فضانوردان در این مأموریت به اجرای تجربیاتی پرداخته‌اند که امکان ارزیابی و بررسی اثرات مختلف فضا بر زندگی و بهبود فناوری‌های فضایی را فراهم می‌کند.

با انجام این آزمایش‌ها، امید است که دانشمندان بتوانند بهترین راه‌حل‌ها را برای مشکلاتی که در محیط فضایی وجود دارند، پیدا کنند و به مرور زمان، توانایی‌های انسان در فضا بهبود یابد؛ ضمن اینکه این نوع ماموریت‌ها اهمیت بسیار زیادی برای پیشرفت علم و فناوری دارند و به توسعه فضانوردی و اکتشافات فضایی کمک می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته