دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ابداع جدیدترین فناوری پوشیدنی؛

رصد جریان خون مغز با دستگاه سونوگرافی شبانه‌روزی امکان‌پذیر شد

رصد جریان خون مغز با دستگاه سونوگرافی شبانه‌روزی امکان‌پذیر شد
مهندسان موفق شدند برای نخستین بار یک پچ سونوگرافی پوشیدنی نرم و کششی بسازند که جریان خون مغزی را رصد می‌کند.
کد خبر : 913373

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، گفته می‌شود که این پچ نخستین در نوع خود در فناوری پوشیدنی است و می‌توان آن را روی شقیقه برای نظارت بر داده‌های سه بعدی در جریان خون مغز به کار گرفت.

پچ سونوگرافی محققان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو، نشان دهنده جهش قابل توجهی نسبت به استاندارد بالینی فعلی است. این شیوه با سونوگرافی داپلر که یک متخصص باید پروب سونوگرافی را روی سر بیمار نگه دارد، متفاوت است.

دانشمندان پچ سونوگرافی را توسعه داده اند که یک راه حل دست آزاد (هندزفری)، سازگار و راحت ارائه می‌دهد که به راحتی می‌توان در تمام طول مدت بستری بیمار در بیمارستان به سر او متصل کرد.

مجریان این پروژه می‌گویند: قابلیت نظارت مستمر این پچ، شکاف مهم موجود در شیوه‌های بالینی فعلی را برطرف می‌کند. جریان خون مغزی معمولا هر روز در زمان‌های خاصی کنترل می‌شود و این اندازه گیری‌ها لزوما نشان دهنده آنچه که ممکن است در بقیه ساعات روز اتفاق بیفتد، نیست. ممکن است بین اندازه گیری ها، نوسانات غیرقابل تشخیصی وجود داشته باشد. اگر بیمار در نیمه‌های شب سکته مغزی کند، این دستگاه می‌تواند اطلاعاتی را به درمانگران ارائه دهد که برای مداخله به موقع بسیار مهم هستند.

آزمایش این پچ روی ۳۶ داوطلب سالم، به طور موفقیت آمیز سرعت جریان خون را در عروق اصلی مغز اندازه گیری کرد.

این پچ که به اندازه تمبر پستی است از یک الاستومر سیلیکونی تعبیه شده با چندین لایه الکترونیکی کشسان ساخته شده و در حین استفاده از طریق سیم به منبع برق و رایانه متصل می‌شود. تصویربرداری سونوگرافی فوق سریع نیز برای ثبت هزاران تصویر در ثانیه در این سیستم ادغام شده است.

به اعتقاد دانشمندان این میزان زیاد تصویربرداری برای جمع آوری داده‌های قوی از مبدل‌های پیزوالکتریک در پچ، ضروری است، چرا که در غیر این صورت به دلیل انعکاس قوی جمجمه، سیستم دچار کاهش قدرت سیگنال می‌شود.

یکی دیگر از اجزای مهم این پچ، لایه توری مسی ساخته شده از سیم‌های فنری شکل است که کیفیت سیگنال را با به حداقل رساندن تداخل بدن و محیط کاربر افزایش می‌دهد. بقیه لایه‌ها از الکترود‌های قابل کشش ساخته شده اند.

نتایج این تحقیقات در نشریه نیچر منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته