دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وجود ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی خسارت‌زا در اراضی کشاورزی و روستا‌ها

وجود ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی خسارت‌زا در اراضی کشاورزی و روستا‌ها
معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از وجود ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی خسارت‌زا در اراضی کشاورزی، روستا‌ها و جاده‌ها خبر داد و گفت: در بخش منابع آب و بیابان‌زدایی دانش بومی خوبی وجود دارد و در کنترل عوامل بیابان‌زایی و کنترل سیلاب باید اقدامات دفتر کنترل سیل و امور بیابان تلفیقی و مشترک انجام شود.
کد خبر : 913752

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، حسن وحید در جلسه مدیریت جامع حوزه آبخیز اظهار کرد: از آنجایی که کار در عرصه‌های بیابانی و کانون‌های فرسایش بادی اقدامی دشوار و آسیب‌پذیر است، بنابراین با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مشارکت موثر جوامع محلی و هدفگذاری طرح کاشت یک میلیارد درخت انتظار می‌رود که نسبت به خنثی‌سازی تخریب سرزمین نقش خود را ایفا کنیم.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از وجود ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی خسارت‌زا به اراضی کشاورزی، روستا‌ها و جاده‌ها خبر داد و گفت: در بخش منابع آب و بیابان‌زدایی دانش بومی خوبی وجود دارد و در کنترل عوامل بیابان‌زایی و کنترل سیلاب باید اقدامات دفتر کنترل سیل و امور بیابان تلفیقی و مشترک انجام شود.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: کنترل و کاهش ۲۰ درصدی کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در برنامه هفتم توسعه به عنوان یک هدف بزرگ تاکید شده است.

وی، استفاده از ظرفیت نهاد‌های بین‌المللی در برنامه‌ریزی‌های عملیاتی را ضروری برشمرد و ادامه‌داد: این ها ابزار‌هایی است که در هماهنگ کردن تدوین برنامه‌های منطقه‌ای از جمله گرد و غبار به کار گرفته می‌شوند.

وحید، همچنین به ابلاغیه وزارت کشور اشاره و اضافه‌کرد: وزارت کشور خواستار تعیین سطوح مناطق بیابانی و نقش و مشارکتی که دهیاران می‌توانند در احیای مناطق بیابانی داشته باشند، شده است.

در جلسه مدیریت جامع حوزه آبخیز، مدیران کل منابع طبیعی استان‌های البرز و قزوین گزارش‌هایی را درباره تالاب «صالحیه» که مرز مشترک بین این ۲ استان است و می‌تواند با تولید گرد و غبار، چالش‌هایی برای استان البرز و پایتخت داشته باشد، ارائه کردند.

در این جلسه غلامرضا هادربادی مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی درباره شاخص‌های ارزیابی و تعهدات اجرایی استان‌ها در بخش بیابان و ترحم بهزاد مدیرکل دفتر امور مراتع در خصوص مدیریت چرای دام، انجام اقدامات حفاظتی و ایجاد هلالی‌های آبگیر و مدیران کل منابع طبیعی استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی نیز گزارش‌هایی را از حوزه‌های بیابانی استان‌های مربوطه و اقدامات بیابان‌زدایی ارائه کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته