دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط چین انجام می‌شود؛

پرتاب ۱۰ هزار ماهواره برای مبارزه با قدرت فضایی استارلینک

پرتاب ۱۰ هزار ماهواره برای مبارزه با قدرت فضایی استارلینک
چین قصد دارد مجموعه‌ای متشکل از ۱۰ هزار ماهواره را برای رقابت با پروژه عظیم استارلینک ایلان ماسک به مدار پرتاب کند.
کد خبر : 913967

به گزارش خبرگزاری علم و فناوی آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، یک شرکت چینی قصد دارد مجموعه‌ای متشکل از ۱۰ هزار ماهواره را برای رقابت با پروژه عظیم استارلینک ایلان ماسک پرتاب کند.

تا آوریل ۲۰۲۴، استارلینک حدود ۵ هزار و ۸۷۴ ماهواره را به فضا پرتاب کرده بود و ماسک برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای یک صورت فلکی غول پیکر تا ۴۲ هزار ماهواره در مدار پایین زمین دارد. هدف نهایی ماسک ارائه اینترنت کم هزینه به مکان‌های دوردست در سراسر جهان است.

اما اکنون، شرکت فناوری شانگهای لانجیان هونگ کینگ یا فناوری هونگ کینگ، مرتبط با سازنده موشک خصوصی لند اسپیس، با صورت فلکی «هونگهو-۳» (Honghu-۳) خود وارد صحنه شده است.

به گزارش اسپیس نیوز، این شرکت در تاریخ ۲۴ مه برای استقرار این صورت فلکی در ۱۶۰ هواپیمای مداری، درخواست شبکه ماهواره‌ای را به اتحادیه بین المللی مخابرات صادر کرده است.

چیز زیادی در مورد این پروژه فاش نشده است

اطلاعات زیادی در مورد جدول زمانی استقرار ۱۰ هزار ماهوارهدر مدار فاش نشده است.

طبق گزارش ها، طرح صورت فلکی هونگهو سومین ابتکار بزرگ نهاد‌های چینی برای استقرار صورت‌های فلکی ماهواره‌ای در مقیاس بزرگ در فضا است.

قبل از صورت فلکی هونگهو، دو پیشنهاد چینی بزرگ دیگر یعنی «طرح ملی گووانگ و جی۶۰ استارلینک با حمایت شانگهای» وجود داشت.

فناوری هونگ کینگ مستقر در شانگهای به دلیل فناوری پیشرانه اثر هال رانشگر خود شناخته شده است و قصد دارد با یک سایت جدید تولید ماهواره در شهر ووشی گسترش یابد. پیشرانه اثر هال کریپتون جینوو-۲۰۰ آنها با موفقیت در ماهواره هونگهو-۲ آزمایش شد که در دسامبر با موشک لند اسپیس ژوک-۲ به فضا پرتاب شد.  

شانگهای به لطف پروژه جی۶۰ استارلینک و چشم انداز ملی کلی چین برای زیرساخت اینترنت ماهواره‌ای پیشرو در حال ظهور به عنوان یک مرکز توسعه فضایی تجاری است.

چندین شرکت تجاری موشک در چین در حال آماده شدن برای پرتاب صور فلکی ماهواره به مدار هستند.  

لنداسپیس همچنین با موشک ژوک-۳ خود، یک پرتاب کننده اکسیژن مایع متان و فولاد ضد زنگ، در حال پیشرفت است. انتظار می‌رود این موشک در سال ۲۰۲۵ نخستین پرواز خود را انجام دهد. این موشک می‌تواند محموله‌ها یا ماهواره‌هایی با وزن حدود ۲۱ هزار کیلوگرم را مستقر کند.

طبق این گزارش، چین برای حمایت از این طرح‌های بلندپروازانه، در حال ساخت یک فرودگاه تجاری جدید در نزدیکی ونچانگ است. این فضاپیما ظرفیت پرتاب چین را برای پاسخگویی به خواسته‌های این صورت فلکی ماهواره‌ای افزایش می‌دهد.

صور فلکی تهدید اصلی برای نجوم

با این تحولات، رقابت برای تسلط بر بازار اینترنت ماهواره‌ای داغ می‌شود. با این حال، ناوگان عظیم ماهواره‌ها از طریق آلودگی نوری و وقفه رصدی، تهدید قابل توجهی برای نجوم است.

ستاره شناسان نگران هستند که روشنایی این صورت‌های فلکی ماهواره‌ای با مشاهدات آسمان شب تداخل ایجاد کند. ماهواره‌ها رگه‌های نوری تولید می‌کنند که می‌تواند دید ستارگان و دیگر اجرام آسمانی را پنهان کند. این موضوع گرفتن عکس‌های واضح از کیهان را دشوار می‌کند.

علاوه بر این، با توجه به تعداد زیاد ماهواره ها، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها از میدان دید تلسکوپ عبور کنند.  

تهدید‌ها به اینجا ختم نمی‌شود. هزاران ماهواره استارلینک در حال حاضر در مدار هستند و برای ده‌ها هزار ماهواره دیگر برنامه ریزی شده است، پیش بینی می‌شود که خطر برخورد در مدار پایین زمین در سال‌های آینده به طور قابل توجهی افزایش یابد. ناگفته نماند که بخش بزرگی از این ماهواره‌ها از بین می‌روند که  خطر زباله‌های فضایی را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته