دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خاندوزی: ۶.۵ میلیون نفر از خط فقر خارج شدند/ دولت سیزدهم در اداره اقتصاد کشور معطل مذاکرات نشد

خاندوزی: ۶.۵ میلیون نفر از خط فقر خارج شدند  دولت سیزدهم در اداره اقتصاد کشور معطل مذاکرات نشد
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: رشد اقتصادی ایران در دو سال اخیر به مرحله پایدار رسیده است. در گزارش ماه گذشته بانک جهانی عنوان شده که نرخ فقر در ایران با ۷.۴ درصد کاهش از عدد ۲۹.۳ به عدد ۲۱.۹ درصد رسیده است. این تغییر به این معناست که بیش از ۶.۵ میلیون نفر جمعیت کشور از ذیل خط فقر خارج شده‌اند.
کد خبر : 913928

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید احسان خاندوزی امروز در نشست خبری گفت: سال گذشته بیش از ۲۰ نشست اقتصادی برگزار شد و این به جهت تاکید رئیس جمهور شهید جمهوری اسلامی ایران بر پاسخگویی سریع و دقیق بر ابهامات و سوالات اقتصادی بود.  

اذعان بانک جهانی به تغییر مسیر اقتصاد ایران در دو سال اخیر

سخنگوی اقتصادی دولت با تاکید بر وضعیت نرخ فقر با توجه به رشد اقتصادی پایدار در دولت سیزدهم گفت: گزارش‌های مراجع داخلی حاکی از این است که در دولت سیزدهم شاخص‌های نابرابری اقتصادی و فقر شرایطی بهتری را پیدا کرده است. گزارش بانک جهانی که در اردیبهشت منتشر شد نیز مؤید این است که جمعیت زیر خط فقر کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در گزارشی که ماه گذشته بانک جهانی منتشر کرده است تاکید می‌شود که رشد اقتصادی ایران در۲ سال اخیر به مرحله پایدار و مقاوم شده رسیده است. این تعبیر در راستای سیاست‌هایی است که موجب تغییر مسیر بلند مدت اقتصاد ایران شده است و این مهم مورد تایید منابع خارجی نیز قرار گرفت. در همان گزارش عنوان شده است که نرخ فقر در ایران نیز ۷.۴ درصد کاهش داشته است و از عدد ۲۹.۳ به عدد ۲۱.۹ درصد کاهش یافته است. این تغییر به این معناست که بیش از ۶.۵ میلیون نفر جمعیت کشور از ذیل خط فقر خارج شده اند. گزارش بانک جهانی ۳ شاخص برای خط فقر در نظر دارد. هر ۳ شاخص موید این است که شاهد مسیر کاهش خط فقر در اقتصاد ایران طی دو سال گذشته هستیم. پیش‌بینی بانک جهانی برای امسال و سال آینده نیز این است که وضعیت خط فقر رو به بهبود خواهد بود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: اگر شاخص ۶.۸۵ دلار روزانه را در نظر بگیریم بر این اساس شکاف فقر از ۸.۶ درصد به ۵.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. اگر معیار میانی را در نظر بگیریم شاخص فقر از ۱.۳ درصد به ۰.۸ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین با معیار پایین نیز (یعنی ۲.۱۵ دلار در روز) شاهد کاهش نرخ فقر از ۰.۲ درصد به ۰.۱ درصد هستیم. این نشان دهنده آن است که ۶.۵ میلیون نفر از زیر خط فقر خارج شده‌اند.

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار کرد: همچنین گزارش مرکز آمار موید آن است که ضریب جینی از ۰.۴۰۰۶ در سال ۹۹ به ۰.۳۸۷۷ در سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده و شاهد بهبود توزیع درآمدی هستیم. مجموعه اقداماتی از قبیل کاهش نرخ بیکاری، افزایش پرداختی‌های یارانه‌ای، اقدامات دولت در تأمین نیاز خانواده‌های موجود در دهک‌های کمتر برخوردار منجر به چنین نتایجی شده است.

خاندوی گفت: بانک جهانی و نهادهای جهانی نه نگاه‌های دلسوزانه به مردم دارند و نه دولت آیت الله رئیسی؛ اما میزان رشد اقتصادی به قدری بوده که امکان چشم پوشی نداشته است.

وزیر اقتصاد افزود: رشد اقتصادی سال جاری و سال آینده در پیش بینی‌های بانک جهانی بیش از رشد ۱۴۰۲ بوده و مسیر صعودی را در اقتصاد ایران پیش بینی کرده‌اند.

 خاندوزی تصریح کرد: رشد مصرف ۴۰ درصد خانوار‌های واقع شده در دهک‌های پایین درآمدی از دیگر جمعیت ۶۰ درصد جمعیت کشور که درآمد بالاتری دارند، بیشتر شده است؛ همچنین در آخرین گزارش‌های بانک جهانی پیش بینی شده است که رشد اقتصادی در سال جاری و سال آینده ادامه خواهد داشت. همچنین رشد اقتصادی واقعی سرانه نیز در ایران، به روند بسیار خوش بینانه خود ادامه خواهد داد.

وی گفت: پس از خروج آمریکا از برجام، دستگاه اجرایی کشور دستورالعمل مناسبی برای اداره امور اقتصادی نداشت و هر سه ماه کشور منتظر بودیم تا امضای تعلیق تحریم‌ها انجام شود؛ از همین رو توئیت‌های رئیس جمهور آمریکا بیش از واقعیت‌های اقتصادی بر کشور تاثیر داشت و با هر شیطنت استکبار اوضاع اقتصادی کشور دچار اشفتگی می‌شد. اما در دولت سیزدهم کشور منتظر برجام نشد و کشور علاوه بر تقویت روابط اقتصادی با کشور‌های هسایه موفق به عضویت در پیمان کشور‌های عضو شانگهای شد و روابط اقتصادی با عربستان برقرار شد در ادامه نیز منابع اقتصادی ما در کره جنوبی آزاد شد.

تورم ۳۷ درصدی در اردیبهشت

خاندوزی به نرخ تورم اشاره کرد و گفت: نرخ تورم در پایان اردیبهشت امسال به ۳۷ درصد کاهش یافت و تورم نقطه به نقطه به ۳۱ درصد رسیده است، البته این نقطه مطلوب دولت در خصوص اجرای سیاست‌های ضد تورمی نیست.

وی افزود: تورم خوراکی‌ها در تورم ماهانه اردیبهشت یک واحد درصد کاهش یافته و به ۱.۹ درصد رسیده است و تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها هم به ۲۲.۸ درصد کاهش یافت.

شفافیت در دولت سیزدهم

وعده دیگری که مردم از دولت مردمی توقع داشتند مسئله شفافیت بود. در ۳۲ ماه اخیر تلاش که بازی غیر شفاف که موجب ناکارآمدی اقتصادی می‌شد بررسی شد. انتشار صورت ابر بدهکاران بانکی و اعتبار سنجی برای سهولت به دسترسی تسهیلات و منابع مالی برای مردم و همچنین صدور مجوز‌ها از درگاه ملی مجوز‌ها در دستور کار قرار گرفت.

بازگشت دولت به اولویت‌های مردم از درخواست‌های مردم بود. در همین راستا در جریان سفر‌های استانی حجم زیادی از مسئله‌های محلی شناسایی می‌شد و مورد بررسی برای شناخت راه حل قرار می‌گرفت.

وی تصریح کرد: در کنار این تحولات در عرصه سیاست های خارجی، در حوزه تعاملات داخلی نیز مسئله بی انضباطی های بودجه ای و مالی در داخل کشور حل شد. افزایش صادرات نفت ایران در شرایطی که تغییری در شرایط تحریمی ایجاد نشده است، نشانه دیگری از افزایش توان اقتصادی کشور در دولت سیزدهم است. شایان ذکر است که عدد ثبت شده در تجارت خارجی کشور ما در طول ۱۶ سال گذشته بی سابقه بوده و رکوردی در این زمینه به ثبت رسیده است. 

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در مورد تامین درامد های پایدار بودجه تلاش شد که تامین پایدار بودجه بدون فشار بر تولیدکنندگان و صنعت تامین شود. همچنین اتفاقاتی که در حوزه بی انضباطی های پولی دولت رخ می داد به نحوی اصلاح شد که ما در مسیر کاهش نرخ تورمی هستیم؛ به طوریکه در چند ماه گذشته، دولت برای تامین مخارج خود ریالی از بانک مرکزی استقراض نکرده است.

خاندوزی ادامه داد: وعده دیگری که مردم از دولت مردمی توقع انجام آن را داشتند مساله شفافیت بود. در ۳۲ ماه اخیر تلاش شد تا بازی غیر شفاف که موجب ناکارآمدی اقتصادی می شد، متوقف شده و شفافیت بیشتری در صورت های مالی شرکت های دولتی، حتی ان هایی که در لیست تخصیص بودجه نیستند صورت گیرد . همچنین انتشار صورت ابر بدهکاران بانکی و اعتبار سنجی برای سهولت به دسترسی تسهیلات و منابع مالی برای مردم و همچنین صدور مجوزها از درگاه ملی مجوزها در دستور کار قرار گرفت. بازگشت دولت به اولویت های مردم از درخواست های مردم بود .

در همین راستا در جریان سفر های استانی حجم زیادی از مسئله های محلی شناسایی می شد و مورد بررسی برای شناخت راه حل قرار می گرفت.

وی گفت: در دولت آقای رئیسی برای اولین بار ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی کشور تخصیص پیدا کرد . همچنین محرومیت زدایی در استانهای مرزی کشور و پروژه های آبرسانی و مواردی از این دست نیز که مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود، به دقت اجرا شد.  ما در این دوران با طراحی ابزارهای مدیریت مالی و ایجاد شفافیت اقتصادی تلاش کرده ایم که دست دولت های آینده را نیز در ابزار سازی اقتصادی باز بگذاریم.

حرکت و اداره اقتصاد کشور در دولت شهید رئیسی معطل مذاکرات نشد

وی در ادامه این نشست اظهار کرد: در دولت قبل در روزهایی که به موعد استمرار تعلیق تحریم‌ها نزدیک می‌شدیم شوک قیمتی در اقتصاد ایجاد می‌شد و عملاً اقتصاد کشور تحت تأثیر شیطنت‌های آمریکا قرار می‌گرفت؛ به گونه‌ای که توییت آن فرد گاه اثرگذارتر از اظهارات مقامات داخلی بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در دولت سیزدهم اداره اقتصاد کشور معطل مذاکرات نشد و از آن طرف تحول چشمگیری در حوزه ارتباطات با همسایگان و کشورهای همسو فراهم شد؛ هم پیمان‌های منطقه‌ای مانند شانگهای در دولت آیت الله رئیسی به سرانجام رسید هم با عربستان ارتباط گرفتیم، عضو بریکس شدیم و منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی که حتی در دوره برجام به سرانجام نرسیده بود به جریان افتاد و هم پاسخ محکم و تاریخی به رژیم صهیونیستی دادیم.

خاندوزی گفت: مجموع اتفاقات داخلی نیز سبب شد تا همزمان با بهبود روابط بین الملل، رشد کند فروش نفت ایران افزایش یابد و وزیر خارجه آمریکا در جلسه سنا توبیخ شد که چرا با وجود افزایش تحریم‌ها ایران توانسته صادرات نفت را به چند برابر دوره قبل از ریاست جمهوری آیت الله رئیسی افزایش دهد؟ در کنار آن شاخص‌هایی که در اقتصاد داخل شاهد آن بودیم، مانند افزایش سرمایه گذاری خارجی نیز موید رشد اقتصادی ایران است.

مدیریت تنش‌های شدید آبی و برقی

در دولت آقای رئیسی برای اولین بار ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی کشور تخصیص پیدا کرد. محرومیت زدایی در استان‌های مرزی کشور و پروژه‌های آبرسانی و مواردی از این دست هم از جمله مواردی بود که مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود. ما تلاش کرده ایم که دست دولت‌های آینده را نیز در ابزار سازی اقتصادی باز بگذاریم.

خاندوزی در ادامه درباره پروژه‌های عمرانی اظهار کرد: دولت سیزدهم در این ۳ سال نگاه توسعه محور داشت که از جمله مصادیق آن می‌توان به ارتقای بودجه عمرانی در بودجه اشاره کرد. در سال ۱۴۰۱ شاهد تحقق بیش از صد در صدی بودجه عمرانی بودیم و بودجه عمرانی از ۷۷ هزار میلیارد تومان به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وی اضافه کرد: نتایج این اقدامات نیز در پروژه‌های آبرسانی، افزایش ظرفیت تولید برق و محرومیت زدایی از استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، کردستان و همدان قابل مشاهده است. بسیاری از تنش‌های آبی، برقی و انرژی شکل گرفته در دوره قبل، در دولت سیزدهم از خاطره اذهان عمومی خارج شد.

صدور مجورهای کسب و کار

خاندوزی در ادامه با اشاره به اینکه چرا بیش از ۸۰ هزار متقاضی فروردین ماه در صف صدور مجورهای کسب و کار بودند؟ تاکید کرد: از مجموع ۴۲۰۰ مجوز کسب و کار، ۷۳ درصد مجوزها ثبت محور هستند یعنی در صورت در صورت بروز تاخیر صدور مجوز، صدور مجوز صورت می گیرد.فقط ۲۷ درصد مجورهای کسب و کارها، تاییدمحور هستند که نیازمند تایید ویژه دستگاه صادرکننده مجوزها هستند.تاخیری که در یکی دو ماه اخیر بوده مربوط به بخش دوم یعنی مجوزهای تایید محور بوده است.وعده می دهیم از نیمه خردادماه مشکل مجوزهایی تاییدمحوری که در صف هستند، حل شود.

رویکرد دولت مقابله با دانه‌درشت‌های فراری مالیاتی است

سخنگوی اقتصادی دولت  گفت: رویکرد وزارت اقتصاد این است که نیروی انسانی مرتبط با حوزه هوشمندسازی در سازمان مالیاتی جذب شود تا از رویکرد قدیمی و سنتی عبور کنیم. تلاش ما این است که مراجعات حضوری مودیان به ادارات مالیاتی کاهش پیدا کند و رسیدگی‌ها به صورت سامانه محور و هوشمند انجام شود.

وی افزود: در خصوص شائبه فشارهای مالیاتی نیز باید بگویم که رویکرد دولت سیزدهم برخورد با دانه درشت‌ها و فراریان مالیاتی بوده است. سازمان امور مالیاتی نیز با افزایش شمول تبصره ماده ۱۰۰ درصدد آن است که با حفظ احترام و آسودگی خاطر فعالان اقتصادی، مالیات مشاغل را در سال جاری پیگیری کند.

 تاکید دولت بر بستن پرونده‌های باز و تعهدات انجام نشده

خاندوزی در مورد اولویت‌های دولت سیزدهم در ۵۰ روز باقیمانده گفت: تاکید دولت بر بستن پرونده‌های باز و تعهدات انجام نشده در طی ۵۰ روز آینده است.

وی تاکید کرد: اولویت دوم تداوم ثبات مدیریت اقتصادی تا پایان اسفندماه است. گرچه دولت دیگری پس از ۵۰ روز مستقر خواهد شد، اما نگاه دولت سیزدهم این است که نباید از مجوزهای موجود بودجه‌ای مانند اوراق، ذخایر کالای اساسی، منابع ارزی صرفاً برای این ۵۰ روز استفاده شود بلکه نگاه ما این است که باید شرایط دولت تا پایان اسفندماه را مد نظر داشته باشیم. دولت سبزدهم قطعاً تجربه خزانه خالی خودش را برای دولت آینده تکرار نخواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته