دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۵۱)

افزایش عمر ساختمان از ۳۵ به ۱۰۰ سال با ایده‌های صنعتی‌سازی

افزایش عمر ساختمان از ۳۵ به ۱۰۰ سال با ایده‌های صنعتی‌سازی
دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان گفت:‌ صنعتی‌سازی سرعت ساخت را به‌شدت افزایش می‌دهد و ایده‌های صنعتی‌سازی موجب می‌شود عمر ساختمان از ۳۰ تا ۳۵ سال کنونی به ۱۰۰ سال افزایش یابد.
کد خبر : 912558

جعفر قرائتی‌ستوده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره سهم صنعتی‌سازی در تولید مسکن کشور، اظهار کرد:‌ صنعتی‌سازی فقط اشاره به سهم صنعتی‌سازی شدن در بخش‌های مختلف و مراحل ساخت مسکن نیست، به طور مثال اینکه بگوییم چند درصد اسکلت ساختمان‌سازی با پیچ و مهره است، معیار مناسبی برای صنعتی‌سازی در این رشته نیست؛ بلکه صنعتی‌سازی راهبرد و تفکر است.

صنعتی‌سازی با پیش‌ساخته‌سازی اشتباه گرفته می‌شود

دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان افزود: وقتی قرار است در بخشی از اقتصاد یا صنعت، موضوع صنعتی‌سازی ساخت پیگیری شود، ابتدا طراحان و مشاوران برای تهیه محصولاتی که در آن صنعت تولید می‌شود طرح و برنامه تعیین می‌کنند و اجزایی برای ساخت پیش‌بینی می‌شود. اکنون مشکل صنعتی‌سازی در کشور ما این است که با پیش‌ساخته‌سازی اشتباه گرفته می‌شود.

قرائتی‌ستوده عنوان کرد: اگر نگاه به همه اجزای ساخت در کشور، تولید باشد بسیاری از مشکلاتی که در مسیر صنعتی‌سازی ساخت مسکن وجود دارد، مرتفع خواهد شد.

دبیرانجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان اظهار کرد: صنعتی‌سازی مسکن تنها راه مدیریت هزینه و تنها راهکار پیش‌رو برای ساخت سریع، سبک و ارزان مسکن در کشور است و باید در این مسیر با برنامه‌ریزی مناسب از دانش‌بنیان‌ها بهره گرفت.

صنعتی‌سازی

دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان درباره عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌ها به‌ویژه در بخش مسکن، اظهار کرد: ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان عمران و ساختمان در کشور ایجاد شده که در جلسات این ستاد شرکت می‌کنم و در این جلسات نیز مطرح کرده‌ام که تمرکز نباید بر اجزای تولید در بخش مسکن باشد و باید برای صنعتی‌سازی ساخت مسکن و استفاده از دانش‌بنیان‌ها در این مسیر، تولید مسکن را به صورت کل در نظر گرفت.

میان عرضه و تقاضا در بخش دانش‌بنیانی کشور تعادل وجود ندارد

قرائتی ستوده عنوان کرد: بسیاری از امور در کشور دانش‌بنیان‌ شده، اما نیازی به آن وجود ندارد به عبارتی میان عرضه و تقاضا در بخش دانش‌بنیانی کشور تعادل وجود ندارد.

دانش‌بنیان‌ها را برای بخش‌های مهم و صنعتی کشور به بازی نگرفته‌ایم

رئیس کمیته مدیریت بهره‌وری انرژی در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: به عبارتی دیگر برای نیاز‌های اساسی و ضروری کشور در بخش‌های صنعتی، دانش‌بنیان‌ها به بازی گرفته نشده‌اند. حرکت‌ها و تصمیم‌هایی که در حوزه دانش‌بنیانی در کشور اتخاذ می‌شود باید متناسب با نیاز‌هایی باشد که در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور به آن وجود دارد.

کارشناس بخش مسکن عنوان کرد: اگر برنامه‌ریزی و نقشه راه مناسب وجود داشته باشد هم نیاز‌های اجرایی و هم نیاز‌های آموزشی به خوبی تعیین شده و برای پاسخ به این نیاز‌ها تولیدات دانش و محصول صورت خواهد گرفت.

صنعتی‌سازی مسکن تنها راه مدیریت هزینه است

وی درباره قیمت مسکن و کمکی که صنعتی‌سازی به تولید قیمت ارزان می‌کند، تصریح کرد: در صنعتی‌سازی سبک‌سازی جزء شاخص‌ها محسوب می‌شود؛ اکنون متوسط جرم ساختمان‌ها از هزار و ۱۰۰ به بالاست در حالی که این رقم در دنیا به ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو رسیده است و مصالح سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صنعتی‌سازی

صنعتی‌سازی عمر ساختمان‌ها را تا ۱۰۰ سال افزایش می‌دهد

قرائتی ستوده عنوان کرد: باید با استفاده مناسب از مصالح ساختمانی، ضمن سبک‌سازی بتوان مدیریت مصرف انرژی را در ساختمان‌ها اجرایی کرد. صنعتی‌سازی سرعت ساخت را به‌شدت افزایش می‌دهد انجام اقدامات با ایده های صنعتی سازی موجب می‌شود تا عمر ساختمان از ۳۰ تا ۳۵ سال کنونی به ۱۰۰ سال افزایش یابد.

کارشناس بخش مسکن عنوان کرد: افزایش سن ساختمان می‌تواند مشکل تامین مسکن برای نسل بعد را نیز مرتفع کند. مسیر و نقشه راه معین است و باید با برنامه‌ریزی ساختمان‌ها را پایدار کرد، مصرف انرژی را مدیریت کرده و عمر ساختمان‌ها را افزایش داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته