دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش بنیان‌ها در صنایع کشور (۷۲)

پیاده‌سازی روش‌‌های نوین ساخت/ ایجاد کارگروه صنعتی‌سازی با مشارکت وزارتخانه‌ها

پیاده‌سازی روش‌‌های نوین ساخت  ایجاد کارگروه صنعتی‌سازی با مشارکت وزارتخانه‌ها
عضو کانون انبوه‌سازان مسکن درباره نقش دانش‌بنیان‌ها در مسیر گذر از ساخت سنتی به صنعتی گفت: صنعتی‌سازی مسکن نیاز به دانش، تکنولوژی و فناوری‌هایی دارد که به دست شرکت‌های دانش‌بنیان قابل تامین است و باید کارگروه مشترکی برای استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها با مشارکت تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها ایجاد تا روش‌‌های نوین ساخت پیاده‌سازی شود.
کد خبر : 934677

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، مطابق با آمارها، ۴۲ درصد درآمد خانوار‌های شهری کشور و ۵۵ درصد درآمد تهرانی‌ها صرف مسکن می‌شود برای تامین مسکن به طور معمول دو حالت اجاره و خرید وجود دارد خانوار‌هایی که موفق به خرید مسکن نمی‌شوند اجاره‌نشینی می‌کنند شیوه‌ای که بخشی مهم از درآمد یک خانوار را در ماه و سال می‌بلعد. در مواردی در شهر‌های بزرگ تمام درآمد یکی از دو زوج صرف اجاره خانه می‌شود. این پرسش مطرح است که با وجود نیاز بالای کشور به ساخت مسکن چرا از شیوه صنعتی‌سازی که موجب چندبرابر شدن تولید مسکن در مدت زمانی کوتاه‌تر می‌شود بهره گرفته نمی‌شود و به عبارتی موانع صنعتی‌سازی ساخت مسکن در کشور چه عواملی است؟

داده‌های هزینه-درآمد خانوار نشان می‌دهند سهم مسکن که بین سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۹۶ حول‌وحوش ۲۹ تا ۳۳ درصد و از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ از ۳۴ درصد به ۳۸ درصد حرکت کرده بود؛ حالا در سال ۱۴۰۲ به ۴۲/۴ درصد رسیده است. هرچند داده‌های جزئی هزینه-درآمد سال ۱۴۰۲ منتشر نشده، اما با انتشار داده‌های کلی، قطعا سهم مسکن از هزینه‌های خانوار در استان‌ها نیز دچار تغییر و تحولات جدی شده است.

از سال‌های گذشته تامین مسکن به عنوان یکی از وظایف حاکمیتی دغدغه دولتمردان شده و با طرح مسکن مهر کلید خورد. طرحی که اگرچه توانسته در تامین مسکن برخی از خانواده‌ها که از خرید مسکن در کلانشهر‌ها ناامید شده بودند موفق عمل کند، اما معضلات و مشکلات شهر‌های جدید و دوری از مراکز شهر‌های بزرگ را نیز دارد.

کارشناسان معتقدند مسکن‌سازی به شکل سنتی، ریسک چندان بالایی ندارد و برای خیلی از سازندگان، بازدهی مناسبی به همراه دارد. حتی افراد غیرمتخصص نیز سرمایه‌های خود را به بازار سنتی ساخت و ساز آورده‌اند و ریسک بالای سرمایه گذاری دلیل اصلی عدم ورود سازندگان به صنعتی‌سازی اعلام می‌شود.

اکیپ‌های فنی که بتوانند مجری ساخت صنعتی در کشور باشند، وجود ندارند

مهدی مرادحاصلی، عضو کانون انبوه‌سازان مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در خصوص دلایل عقب‌ماندگی کشور در بحث صنعتی‌سازی گفت: یکی از دلایل این عقب‌ماندگی نبود دفتر فنی قوی است. سازندگان مسکن بیشتر خرده‌ساز هستند و بخش کمی از ساخت مسکن در قالب انبوه‌سازی صورت می‌گیرد به همین دلیل اکیپ‌ و تیم‌های فنی که بتوانند مجری ساخت صنعتی در کشور باشند، وجود ندارد.

صنعتی سازی

کارخانجات تولید مصالح ساختمانی، انگیزه لازم را برای گذر از ساخت سنتی به صنعتی مسکن را ندارند

مرادحاصلی با اشاره به مقاومت سازندگان و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی در مسیر صنعتی‌سازی ساخت و ساز، عنوان کرد: همچنین کانون‌های قدرتی که سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه ساخت مصالح ساختمانی را در دست دارند، انگیزه لازم را برای گذر از ساخت سنتی به صنعتی مسکن را ندارد و واقعیت این است که برای صنعتی‌سازی باید خطوط کنونی تولید مصالح را تغییر و تکنولوژی‌های نوین و روش‌‌های نوین ساخت وارد کرده یا از تولیدکنندگان داخلی خریداری کنند.

کارشکنی سرمایه‌گذاران بخش مسکن در مسیر صنعتی‌سازی ساخت

عضو کانون انبوه‌سازان مسکن خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعات این است که بالابودن و گران‌بودن مسکن در شرایطی است که عرضه کمتر از تقاضا باشد به همین دلیل سرمایه‌داران در این بخش تمایل چندانی به تولید بیشتر ندارند و مایل هستند تا املاک خود را با ارقامی بسیار بالاتر از نرخ‌های واقعی معامله کنند به همین دلیل کارشکنی می‌کنند و طرح‌هایی مانند صنعتی‌سازی که می‌تواند موجب سرعت‌بخشی بالا به تولید مسکن شود در کشور خریداری ندارد. به نوعی می‌توان گفت اراده‌ای برای صنعتی‌سازی در کشور وجود ندارد.

مسیر سخت و دشوار راه‌اندازی کارخانجات تولید مصالح ساختمانی

وی در پاسخ به این پرسش که باوجود دست‌اندرکاربودن بیشتر بخش خصوصی در عرصه ساخت وساز مسکن چرا این بخش در تولید مصالح ساختمانی صنعتی ورود نمی‌کند، تصریح کرد: تولید مصالح ساختمانی با شیوه صنعتی نیاز به تاییدیه‌ها و مجوز‌هایی دارد که به طور معمول به راحتی صادر نمی‌شود و مسیر سختی پیش‌روی متقاضیان قرار دارد.

وی با بیان اینکه مطابق با طرح جامع ساخت در کشور، شهر‌ها گسترش چندانی نخواهند داشت، تصریح کرد: با توجه به اینکه رشد جمعیت در کشور مانند دهه ۷۰ نبوده و زمین‌های مناسب برای ساخت نیز در اختیار نیست، بخش عمده ساخت و ساز در کشور در همان پلاک‌های موجود در بافت‌های فرسوده است به همین دلیل امکان انبوه‌سازی نیز چندان وجود ندارد.

صنعتی‌سازی در قالب انبوه‌سازی جای کار چندانی در بسیاری از استان‌های کشور ندارد

مرادحاصلی بیان کرد: واقعیت این است که صنعتی‌سازی در قالب انبوه‌سازی جای کار چندانی در بسیاری از استان‌های کشور ندارد وبیشترین انبوه‌سازی در شهر‌هایی مانند تهران و آن هم در قالب طرح‌های دولتی ساخت مانند مسکن مهریا نهضت ملی مسکن جای کار دارد. اما در شهر‌هایی مانند ایلام، کرمانشاه، کردستان، همدان و بسیاری از شهر‌ها ساخت و ساز در همان پلاک‌های قدیمی این شهر‌ها انجام می‌شود. 

در بحث صنعتی‌سازی نیز سود زمانی حاصل می‌شود که در تیراژ بالا تولید صورت گیرد و هزینه‌های ساخت کاهش یابد، اما باید گفت زیرساخت‌های آن در کشور ما فراهم نیست

مرادحاصلی عنوان کرد: کشور باید در زمینه صنعتی‌سازی خیلی پیشتر از اینها اقداماتی انجام می‌داد، اما سرمایه‌گذاری در این حوزه ریسک زیادی هم دارد و ممکن است نهاد‌های نظارتی مانند استاندارد، مراکز تحقیقاتی و ... انتقادات و ایراداتی را پس از راه‌اندازی خطوط تولید وارد کنند و در نهایت این سرمایه‌گذاری بدون استفاده باقی بماند.

ستاد صنعتی‌سازی ساخت مسکن متشکل از همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط ایجاد شود

عضو کانون انبوه‌سازان مسکن در پاسخ به این پرسش که با وجود مشکلات موجود چه راهکاری برای ساخت صنعتی مسکن پیش‌رو قرار دارد، خاطرنشان کرد: برای گذر از وضع موجود باید ستادی متشکل از همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط ایجاد شود که شامل وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان نظام مهندسی، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و معدن، نیرو و ... است. بسته به نیاز کشور در استان‌های مختلف، پروژه‌های صنعتی‌سازی تعریف شود و با این مشارکت مداخلاتی که ممکن است در مسیر صنعتی‌سازی به وجود آید به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه خودروی برقی در جهان سال ۱۹۹۰ تولید شد، اما به دلیل آنکه سرمایه‌گذاران بسیاری در صنعت خودرو، تولید بنزین و کاربراتور و قطعات خودرو و ... سرمایه‌گذاری کرده بودند اجازه تولید گسترده خودروی برقی داده نشد، گفت: مثال دیگر این بحث در مورد مسکن است. کارخانجات در صورت گذر از مسیر کنونی باید با سرمایه‌گذاری‌های کلان خطوط تولید کنونی را تغییر دهند در حالی که اکنون مصالح تولید می‌کنند و به راحتی می‌فروشند؛ بنابراین طبیعی است که به بحث ساخت مصالح صنعتی ورود نمی‌کنند.

نقش دانش‌بنیان‌ها در مسیر گذر از ساخت سنتی به صنعتی

مرادحاصلی درباره نقش دانش‌بنیان‌ها در مسیر گذر از ساخت سنتی به صنعتی اظهار کرد: طبیعی است که  صنعتی‌سازی مسکن نیاز به دانش، تکنولوژی و فناوری‌هایی دارد که به دست شرکت‌های دانش‌بنیان قابل تامین است و باید کارگروه مشترکی برای استفاده از  ظرفیت دانش‌بنیان‌ها با مشارکت تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها ایجاد تا روش‌‌های نوین ساخت پیاده‌سازی و از ظرفیت این شرکت‌ها به درستی استفاده وزمینه برای ایجاد دانش‌بنیان‌های جدید فراهم شود. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب