دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1403 - 11:41
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۵۲)

شناسایی دست‌اندازها در مسیر هوشمندسازی مسکن/ ۸۰ درصد خانه‌ها در برابر زلزله‌ مقاوم نیستند

شناسایی دست‌اندازها در مسیر هوشمندسازی مسکن  ۸۰ درصد خانه‌ها در برابر زلزله‌ مقاوم نیستند
دبیر انجمن سازه‌های فولادی تأکید کرد: هوشمندسازی ساخت و ساز به بهبود استفاده از منابع و انرژی‌ها در ساختمان‌ها منجر می‌شود؛ اما سرمایه‌گذاران با این مسیر خیلی آشنا نیستند و دانش‌بنیان‌ها در راه شناسایی این هدف تلاش نمی‌کنند.
کد خبر : 913537

علی مزروعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره ورود دانش‌بنیان‌ها به عرصه ساخت‌وساز صنعتی در کشور، اظهار کرد: دانش‌بنیان‌ها در تولید برخی از مصالح ساختمانی ورود کرده‌اند؛ اما دانش‌بنیان‌های اندکی هستند که در بحث صنعتی‌سازی مسکن ورود کرده باشند به این دلیل که تحقیق و توسعه و فرآیند کار در صنعتی‌سازی امری زمان‌بر و پرریسک با هزینه بالاست.

دبیرانجمن سازه‌های فولادی ادامه داد: در کشوری مانند آمریکا شرکت‌های بزرگ و مطرح، بخشی از درآمد کار خود را صرف تحقیق می‌کنند و روش‌ها یا محصولاتی خلق می‌کنند که به تدریج مورد استفاده قرار می‌گیرد و وارد عرصه صنعتی‌سازی می‌شود.

با تغییر وزرا یا معاونان فرآیند صنعتی سازی ساخت مسکن کنار گذاشته شد

صنعتی‌سازی ساختمان

مزروعی عنوان کرد: از زمان وزارت عبدالعلی‌زاده وزیر وقت راه و شهرسازی بحث صنعتی‌سازی به صورت جدی در کشور مطرح شد، اما پس از پایان وزارت او یا تغییرات در معاونت‌ها، این برنامه‌ها به کلی کنار گذاشته شد. این روال کار موجب معلق‌ماندن سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این حوزه شد و به دلیل نبود بنیه قوی مالی دانش‌بنیان‌هایی که به این بحث ورود کرده‌اند، دچار زیان بالا می‌شوند.

وی گفت:‌ روش‌های صنعتی‌سازی بیشتر مورد استفاده انبوه‌سازانی است که کار خود را از دولت تحویل می‌گیرند به طور مثال مسکن مهر، مسکن ملی یا نهضت ملی مسکن از جمله پروژه‌هایی است که به صورت انبوه‌سازی در کشور آغاز شده و ادامه دارد.

عدم تداوم روند‌های مورد استفاده در مسیر صنعتی‌سازی

دبیر انجمن سازه‌های فولادی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران در عرصه ساخت صنعتی بیشتر به بازدهی تولید فکر می‌کنند و به دنبال برنامه درازمدت در این بخش نیستند. تاکنون روش‌های مختلفی برای صنعتی‌سازی در کشور معرفی و پیگیری شده، اما اکثر آنها تداوم نیافته است.

دبیرانجمن سازه‌های فولادی اظهار کرد: هوشمندسازی ساخت و ساز به بهبود استفاده از منابع و انرژی‌ها یا افزایش سطح ایمنی در ساختمان‌ها منجر می‌شود؛ اما سرمایه گذاران با این مسیر خیلی آشنا نیستند و دانش‌بنیان‌ها نیز در راه شناسایی این هدف خیلی تلاش نمی کنند؛ چراکه فضا برای بروز چنین تکنولوژی از لحاظ سرمایه‌ای و اقتصادی مناسب نیست.

سهم صنعتی سازی ساخت هیچ‌گاه از ۱۰ درصد بیشتر نبوده است

صنعتی‌سازی ساختمان

وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از ساخت مسکن کشور صنعتی‌سازی است، عنوان کرد: حدود سه تا چهار درصد از ساخت وساز کشور به شیوه صنعتی‌سازی است. در برهه‌ای از زمان با ورود مسکن مهر به ۱۰ درصد رسید و اگرچه در آمار‌ها صنعتی سازی را ۱۳ درصد اعلام کردند، اما این سهم هیچگاه از ۱۰ درصد بیشتر نبوده است.

۸۰ درصد منازل ساخته شده در دهه ۷۰ و ۸۰ دربرابر زلزله‌های سنگین مقاومتی نخواهند داشت

مزروعی درباره باور برخی از مردم به افت کیفیت ساخت در سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد:‌ این باور غلط است و طی یک دهه گذشته نسبت به دو یا سه دهه پیش از آن، کیفیت ساخت ارتقا یافته است.۸۰ درصد منازل ساخته شده در دهه ۷۰ و ۸۰ دربرابر زلزله‌های سنگین مقاومتی نخواهند داشت. ضعف نظارت، نبود آیین‌نامه‌های مناسب و کنترل‌های کیفی زمینه‌ساز افت کیفی ساخت و ساز در این دهه‌ها بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته