چرا خودروی با کیفیت نمیسازیم؟!/ یک قدم مدیریت کارآمد تا تبدیل دانش خودروسازی به مزیت اقتصادی
به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری آنا؛ موضوع عدم استحکام خودروهای داخلی در تصادفات داخلی موردی تازه نیست و گستره اعتراضات به کیفیت برخی از خودروهای داخلی به فرماندهان پلیس راهور رسیده است. این موضوع تا جایی پیش رفته است که برخی از منابع پا را فراتر گذاشته و با انتشار لیستی از خودروها، آنها را ارابه مرگ نامیده اند.
ابوالفضل خلخالی استاد دانشگاه و عضو هئیت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت وگو با خبرنگار آنا گفت: نباید به تمامی مطالبی که در فضای مجازی و محافل مطرح میشود، صحه گذاشت. بر اساس اطلاعات موثق برخی از خودروهای تولید داخل که از آنها به عنوان خودروی نا ایمن نام برده میشود، استانداردهای روز اروپا را در مباحث ایمنی کسب کرده اند. با توجه به آن که این خودرو موفق به اخذ تاییدههای فنی معتبر شده اند، خودرویی ایمن محسوب میشوند.
عضو هئیت علمی دانشگاه علم و صنعت ضمن تایید نقص ایمنی در برخی خودروهای تولید داخل گفت: برخی از خودروهای داخلی موفق به اخذ تاییدههای ایمنی در سطح بالا نشده اند و لازم است که نسبت به آنها تصمیماتی اخذ شود. برخی از محصولات نیز به دلیل پلتفرم قدیمی و همچنین مواد و آلیاژهای ضعیفی که در بدنه آنها استفاده شده است، فاید ایمنی لازم است و بایستی از رده خارج شود.
چرا نمیتوانیم خودروی عالی بسازیم؟
این استاد دانشگاه در خصوص چرایی افزایش کیفیت ظاهری و فنی خودروهای داخلی و عدم توان رقابت آنها با نمونههای خارجی گفت: یکی از دلایل ضعف ما در تولید خودروی با کیفیت، نقص در زنجیره تولید صنعتی است و بایستی این نقصها بر طرف شود. به عنوان مثال زمانی که شما به یک خودروی ایمن نیاز دارید، این خودرو باید در درجه اول به یک بدنه ایمن مجهز شود؛ تولید بدنه ایمن نیز وابسته به بهره گیری از ورقههای فولادی استحکام بالا است.
وی ادامه داد: ورقههای فولادی که هم اکنون در کشور تولید میشود بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ مگاپاسکال استحکام دارد؛ اما باید توجه داشت که خودروهای امروزی در جهان با ورقهای فولادی ساخته میشود که تا ۱۵۰۰ مگا پاسکال استحکام دارند. این یعنی بدون هیچ عملیات مهندسی و فنی در جریان خودروسازی، استحکام خودروی ساخته شده در خارج از کشور مقابل بهترین حالت تولید داخل ۳ برابر است.
خلخالی تصریح کرد: فولادسازان داخلی به دلیل ضعف در تکنولوژی و همچنین مسائل اقتصادی قادر به ساخت و تامین ورقهای فولادی استحکام بالا برای صنعت خودرو نیستند، اما باید توجه داشت که در نهایت تمامی این مشکلات به مدیریت کلان کشور بازمی گردد. وزارت صمت بایستی با ایجاد توازن بین صنعت فولاد و خودروسازان شرایط اقتصادی مطلوب برای تولید ورقهای استحکام بالا را بر اساس نیاز خودروسازان فراهم نماید تا فولادساز نیز به سمت توسعه این فناوری و ساخت متمایل شود.
عضو هئیت علمی دانشگاه علم و صنعت، ادامه داد: به مانند موضوع فولاد در مورد آلومینیوم نیز وجود دارد؛ برای تولید خودرو از آلومینیوم گرید ۶ و ۷ هزار استفاده میشود؛ در حالی که در ایران این گرید تولید نمیشود.
چالش در تکنولوژی برق و الکترونیک خودرو
خلخالی اظهار کرد: برخی دیگر از مشکلات خودروسازان مربوط به بخش الکترونیک و برق خودرو است؛ در زمینه تولید سنسورها، میکروپروسسور و چیپهای مورد نیاز زیر ساختهای مناسب وجود ندارد.
عدم هدایت صحیح نیاز بازار
وی در ادامه اظهار کرد: هرچند که بسیاری از مشکلات صنعت خودرو به ناترازی در توسعه زنجیره صنعتی باز میگردداما بساری از مشکلات هم به دلیل عدم هدایت صحیح نیاز بازار است. عدم ایجاد نیاز و هدایت بازار خودرو موجب شده است که توسعه تکنولوژی تولید خودروی با کیفیت مغفول بماند؛ چرا که تا زمانی که برای خودروی بی کیفیت صف خرید تشکیل شده است، توسعه تکنولوژی نوین برای خودروسازان بی اهمیت است.
آخرین ضربه؛ واردات خودرو
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در شرایطی که عنوان شد موضوع واردات خودرو نیز بار دیگر مطرح است، اما باید توجه داشت که واردات بی رویه خودرو کمکی به توسعه تکنولوژی خودروسازی نخواهد کرد. همچنین لازم به ذکر است که ما جوانان متخصص و نخبهای داریم که بهترین سابقه تحصیلات را دارند و فقط به یک قدم مدیریت کارآمد برای تبدیل کردن دانش خود به یک مزیت اقتصادی نیاز دارند.
وی در پایان تاکید کرد: مدیریت کارآمد حلقه مفقوده رشد صنعت خودروسازی است و امیدواریم که زودتر این مهم به درستی شناسایی شود.
انتهای پیام/