دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در تجارت کشور (۳۲)

دانش‌بنیان‌ها چقدر از بودجه ارزی دولت ارتزاق می‌کنند؟

دانش‌بنیان‌ها چقدر از بودجه ارزی دولت ارتزاق می‌کنند؟
مدیر شرکت دانش‌بنیان در زنجیره صنعت خودرو با توجه به وضعیت حمایتی دولت گفت: صف تخصیص ارز برای واردات ابزارآلات و تکنولوژی از ۳۰ روز کاری به ۱۰۰ روز رسیده است. از صندوق نوآوری و شکوفایی تقاضا می‌شود که صف تخصیص ارز را برای شرکت‌های دانش‌بنیان کوتاه و در این مسیر به ما کمک کند.
کد خبر : 913337

رضا صباحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: عملیات دانش بنیانی شدن از سال ۱۳۸۸ آغاز شد، اما در این بازه زمانی فقط یک بار از تسهیلات دانش‌بنیانی با نرخ بهره بانکی پایین‌تر استفاده شده است که مربوط به سال ۱۳۹۷ بود.

مدیر یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه زنجیره خودروسازی کشورادامه داد: این شرکت دانش‌بنیان با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیون تومانی در سال ۱۳۶۶ به منظور تولید قالب‌های بدنه فلزی خودرو آغاز به کار کرد. در کنار تولید قالب‌های فلزی این شرکت در دپارتمانی جداگانه بحث تولید قطعات پرسی و مجموعه سازی را نیز دنبال می‌کند.

این فعال دانش‌بنیانی بیان کرد: ابتدا با دریافت معرفی نامه تصور می‌کردیم که همه چیز آماده است و به سرعت وام را دریافت خواهیم کرد، اما در نهایت با این واقعیت روبه‌رو شدیم که هیچ تفاهمی پشت این معرفی نامه نیست و ما نیز باید مانند دیگران تمام مراحل اخذ وام را طی کنیم.

دانش‌بنیان‌ها  در صنعت خودرو

وی تأکید کرد: در خصوص وثیقه بانکی ما آن چنان درگیر بحث وثیقه نبوده ایم و معمولا با چک و سفته و قرارداد لازم الاجرا مشکل وثیقه را حل می‌کنیم. البته شایان ذکر است که شرکت مادر مجموعه ما نیز اجازه ترهین برای اخذ وام نمی‌دهد.

برای حمایت از دانش بنیان‌ها مشکلات ضمانت را حل کنید

صباحی بیان کرد: در جلسه شورای صندوق توسعه و شکوفایی نیز عنوان شدکه اگر بحث حمایت از دانش بنیان‌ها در جریان است، البته بهترین کاری که صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری می‌تواند انجام دهد بر عهده گرفتن ضمانت‌های بانکی دانش بنیان هاست.

وی ادامه داد: اگر این صندوق توانایی و اختیار لازم برای عهده دار شدن ضمانت‌ها و وثایق را ندارد، حداقل بروکراسی اخذ وام را رفع کرده و روند اخذ وام را برای دانش‌بنیان‌ها شسته و رفته کند. این موضوع که با مراجعه به بانک مجبور به طی کن روند اداری می‌شود، هزینه بر و وقت‌کش و د رنهایت موجب دلسردی صاحبان شرکت‌های دانش بنیان است.

این فعال دانش بنیانی تاکید کرد: تا به امروز این شرکت فقط یک بار توانسته است از تسهیلات دانش بنیانی و آن هم از بانک صادرات استفاده کند و از معاونت علمی ریاست جمهوری نیز هیچ نوع کمکی دریافت نکرده است. شایان ذکر است که تنها حالتی که نوع تولید این شرکت با توجه به سودآوری کم می‌تواند از دریافت تسهیلات سود ببرد، این است که از وام‌های خرید دین استفاده کند.

وی ادامه داد: در خصوص تنزیل چک‌های شرکت مادر مجموعه ما نیز صندوق نوآوری رایزنی شد تا به نوعی از این طریق بتوانند تسهیلات خرید دین را فراهم کنند، اما همکاری لازم برای دریافت چنین وام تسهیلاتی صورت نگرفت.

این چه مدل تخصیص ارز است!

صباحی اظهار کرد: این شرکت درباره مبادلات ارزی مانند سایر شرکت ها، تمام مراحل را طی و بازه زمانی طولانی را صرف می‌کند و به عنوان یک شرکت دانش بنیان هیچ کمکی به ما انجام نمی‌گیرد. صف تخصیص ارز برای واردات ابزارآلات مورد نیاز خط تولید، از ۳۰ روز کاری شروع و در حال حاضر به ۱۰۰ روز رسیده است.

دانش‌بنیان‌ها در صنعت خودرو

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان برای کوچکترین ابزاری که باید وارد کشور کنند در صف تخصیص ارز قرار گرفته و ۱۰۰ روز در انتظار می‌مانند که قطعأ این روش تخصیص ارز، ضربه سنگینی به بخش تولیدات فناورانه این شرکت‌ها وارد می‌کند.

این فعال دانش‌بنیانی تاکید کرد: این شرکت ابزاری که برای تولید باید استفاده کنند، اکثرا قطعات استاندارد پرس است و باید آنها را به سرعت تامین و استفاده کند. از این رو از صندوق نوآوری و شکوفایی تقاضا دارد که این صف تخصیص را کوتاه کرده و در این راستا به شرکت‌های دانش بنیان کمک کند.

صباحی تاکید کرد: این شرکت در ادامه مشکلات تخصیص ارز، نامه‌ای بلند بالا برای مدیران بانک مرکزی نوشته و درخواست شرکت را مطرح کرد، اما حتی نماینده این شرکت را به عنوان تنها شرکت تولید کننده قالب‌های فلزی خودرو به بانک مرکزی راه ندادند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته