دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در تجارت کشور (۳۶)

رقابت یا حذف از بازار جهانی!/ ضعف علوم فناوری در صنعت بسته‌بندی

رقابت یا حذف از بازار جهانی!  ضعف علوم فناوری در صنعت بسته‌بندی
رئیس کمیسیون صنایع مجلس یازدهم گفت: تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌ای در بحث بسته‌بندی وارد فرآیند‌های تولید شده که ضمن تامین نیاز مشتریان آنها را ترغیب به خرید آن محصولات می‌کند. آینده صنعت بسته‌بندی در کشور به نحوه و زمان به کارگیری این صنعت از تکنولوژی روز دنیا بستگی دارد، به طوری که برای رقابت در بازار جهانی راهی جزء رسیدن به فناوری ایده‌آل‌ در حوزه بسته‌بندی نیست. 
کد خبر : 934067

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، کشور‌های آمریکا و انگلیس از جمله کشور‌های پیشرو در صنعت بسته‌بندی هستند و برخلاف نقش مهمی که این صنعت در ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر در صنایع غذایی و دارویی دارد کشور ما نتوانسته به درستی از مواهب آن بهره بگیرد. با پیشرفت تکنولوژی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها به این صنعت ورود کرده و انقلابی در فرآیند‌های بسته‌بندی ایجاد کرده‌اند که ضمن حفظ سلامت، دوام و پایداری بیشتری را نیز برای مواد بسته‌بندی رقم زده‌اند.

همچنین امروزه بسیاری از کارشناسان درباره خطرات و عوارض بسته‌بندی‌های از جنس پلاستیک سخن می‌گویند و در تلاش هستند تا مردم را به اثرات منفی و جدی که بر سلامت انسان و محیط زیست دارد آگاه کنند. پلاستیک‌ها و بسته‌بندی‌های پلاستیکی همچنین زندگی جانداران دریایی را هم به خطر انداخته و طی سال‌های اخیر ضرورت استفاده از بسته‌بندی‌های دوستدار محیط زیست که سلامت بیشتری را برای مردم و طبیعت به ارمغان می‌آورد مطرح شده است. طبیعی است در این شرایط نقش دانش‌بنیان‌ها و نوآوری‌هایی که با استفاده از منابع طبیعی برای تولید بسته‌بندی‌های جدید ارایه می‌دهند در کانون توجه قرار گرفته است.

نیاز روز افزون مردم به خرید و تامین نیاز‌های روزانه موجب شده تا روش‌های متعددی برای ارائه یک بسته‌بندی مناسب با استفاده از پیشرفت علم و فناوری‌های نوین اختراع شود که می‌تواند با ایجاد نگرشی مثبت در میان مصرف‌کنندگان، تهدیدات محیط‌زیستی را نیز کاهش دهد.

صنعت بسته بندی

صنعت بسته‌بندی تحولات بسیار چشمگیری را در آینده نزدیک تجربه خواهد کرد

کارشناسان معتقدند آینده صنعت بسته‌بندی در جهان به گونه‌ای است که تحولات بسیار چشمگیری را در آینده نزدیک تجربه خواهد کرد. با وجود فناوری‌های نوظهور می‌توان بسته‌بندی‌های کیفی و بهتری را در اختیار داشت که علاوه بر ترغیب مصرف‌کنندگان به خرید و ایجاد نیاز‌های جدید در بازار بزرگ مصرف، سلامت و بهداشت بالاتری را برای مصرف‌کنندگان هدیه خواهد آورد.

 تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته وارد فرآیند‌های بسته‌بندی شده است

عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: صنعت بسته‌بندی باید بتواند با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به شرایط مطلوب‌تر نزدیک شود. اکنون کشور‌ها در بازار‌های صادراتی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و طبیعی است تولیداتی که قرار است در بازار صادراتی عرضه شود باید استاندارد‌های مورد نظر را داشته باشد.

وی افزود: رقابت در بازار‌های صادراتی بسیار زیاد است و به دلیل ارزآوری که صادرات برای کشور‌ها به همراه دارد موضوع کسب سهم از بازار صادراتی به واسطه کیفیت و بسته‌بندی بهتر و کاهش هزینه‌تمام‌شده از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از راه‌های جذب مشتری در بازار‌های جهانی شبکه‌سازی است که با این روش میزان فروش محصولات افزایش می‌یابد، اما برای حضور در چنین شبکه هایی، تولید کننده باید به نوعی محصول خود را معرفی و شرایط آن را برای حضور در بازار مطرح کند. صنعت بسته بندی که آمیخته با فناوری و تکنولوژی شده باشد، می‌تواند کسب وکار و در نهایت محصول نهایی را به خوبی در معرض دید قرار بدهد.

وی گفت: تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌ای اکنون در بحث بسته‌بندی وارد فرآیند‌های تولید شده که ضمن تامین نیاز مشتریان آنها را ترغیب به خرید آن محصولات می‌کند. ظاهر شکیل، افزایش بهداشت و سلامت محصول از جمله مزایای بهبود بسته‌بندی در تولیدات کارخانجات است.آینده صنعت بسته‌بندی در کشور به نحوه و زمان به کارگیری این صنعت از تکنولوژی روز دنیا بستگی دارد، به طوری صنعت بسته بندی در جهان به سرعت در حال رشد است و برای رقابت در بازار جهانی راهی جزء رسیدن به ایده آل های فناوری شده در حوزه بسته بندی نیست. 

بهبود صنعت بسته‌بندی هم به تکنولوژی و هم به دانش نیازمند است

رئیس کمیسیون صنایع مجلس یازدهم عنوان کرد: بهبود صنعت بسته‌بندی هم به تکنولوژی و هم به دانش نیازمند است. بابهبود شرایط بسته‌بندی، بهداشت محصولات در صنایع غذایی افزایش خواهد یافت و این موضوعی است که مصرف‌کنندگان در سال‌های اخیر به آن توجه جدی نشان می‌دهند.

اکبری تالارپشتی خاطرنشان کرد: در مورد محصولات غذایی که آسیب‌پذیر هستند بسته‌بندی باید به گونه‌ای باشد که محصول آسیب نبیند. در مورد محصولات فاسدشدنی نیز بسته‌بندی باید ضامن سلامت محصول باشد. صنعت بسته‌بندی با تکنولوژی‌های به روز خود اکنون به کمک تولیدکنندگان آمده تا نیاز‌های جدید مصرفی را برای مشتریان تعریف کند.

وی ادامه داد: طرح‌های جذاب و رنگانگ و شکیل اکنون توجه مشتریان را در فروشگاه‌ها به خود جلب می‌کند و نقش مهمی در مورد برند‌هایی دارد که تازه وارد عرصه بازار شده‌اند.

صنعت بسته بندی

اکبری تالارپشتی عنوان کرد: مالیات، تعرفه گمرکی و عوارض صادراتی از جمله موضوعاتی است که هزینه تمام‌شده محصول صادراتی را افزایش می‌دهد بنابراین در کنار موضوعاتی که برای بهبود صنعت بسته‌بندی در کشور پیش‌بینی می‌شود باید برای کاهش هزینه‌تمام‌شده محصول استراتژی‌های معینی از سوی دنبال شود تا صادرکنندگان بتوانند در بازار صادراتی رقابت کنند.

وی با بیان اینکه هم تولیدکنندگان و هم صادرکنندگان در کنار دولت باید به بحث صادرات اهمیت دهند، گفت: باوجود اهمیت بالای صادرات توجه لازم به صادرات از سوی دولت ارایه نمی‌شود و در حالی که در همه کشور‌های دنیا مشوق‌های صادراتی به این منظور پیش‌بینی می‌شود در کشور ما دولت به این مقوله بی‌توجه است.

تلاش‌های جهانی برای کاهش آثار مخرب زیست‌محیطی بسته‌بندی‌ها

به گزارش آنا، بنابر پیش‌بینی کارشناسان با ورود بسته‌بندی‌های هوشمند مصرف‌کنندگان در سال‌های آتی می‌توانند از این موضوع که چه مواد شیمایی یا فاسدشدنی در بسته‌های غذایی به وجود آمده مطلع شوند و از خرید صرفنظر کنند یا آنکه محصولات خریداری شده را مصرف نکنند.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند که با رویکرد‌های جدید و آمدن روش‌های نوین در صنعت بسته‌بندی، کیفیت آنها نیز افزایش خواهد یافت و جهان به تدریج به سمتی حرکت می‌کند که بتواند آثار مخرب بسته‌بندی بر محیط زیست را به کنترل خود درآورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب