دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آینده جهان با هوش مصنوعی (۱۶۴)؛

صدای مخاطب خاص را می‌شنوید!/ هدفون هوش مصنوعی شنیدن را هدفمند می‌کند

صدای مخاطب خاص را می‌شنوید!  هدفون هوش مصنوعی شنیدن را هدفمند می‌کند
محققان آمریکایی توانستند با استفاده از هوش مصنوعی هدفونی بسازند که فقط صدای یک گوینده را ثبت و پخش می‌کند.
کد خبر : 913238

به گزارش خبرگزاری علم وفناوری آنا به نقل از ساینس دیلی، تیم مهندسان دانشگاه واشنگتن یک سیستم هوش مصنوعی ابتکاری به نام «شنیدن هدفمند» توسعه داده‌اند که با کارگذاری در هدفون به افراد کمک می‌کند در محیط‌های شلوغ فقط صدای یک نفر را بشنوند.

طراحی این سیستم پیشگامانه (TSH) به‌گونه‌ای است که فرد گوینده بین سه تا پنج ثانیه به بلندگوی متصل به هدفون نگاه می‌کند و سپس همه صدا‌های محیط حذف می‌شود و فقط صدای گوینده که در سیستم ثبت شده در لحظه داخل هدفون پخش می‌شود، حتی اگر گوینده در محیط‌های پرسروصدا در حال حرکت باشد.

سیستم شنیدن هدفمند قرار است با همه هدفون‌های موجود در بازار که مجهز به میکروفن هستند سازگار باشد و کافی است که فرد گوینده چند ثانیه سر خود را به سمت بلندگو نگه دارد و روی دکمه ثبت ضربه بزند. سپس نرم‌افزار بر اساس یادگیری ماشینی، الگو‌های صوتی را که از طریق امواج صوتی در میکروفن‌ها دریافت کرده، یاد می‌گیرد. این سیستم در حال حاضر دارای ضریب خطای ۱۶ درجه‌ای برای ضبط دقیق صدای گوینده است.

تیم محقق در طول آزمایش، عملکرد سیستم را روی ۲۱ کاربر ارزیابی کرد که وضوح صدای بلندگوی ثبت‌نام‌شده در مقایسه با صدای فیلتر نشده به طور قابل‌توجهی بالاتر بود. این بازخورد مثبت نشان دهنده پتانسیل سیستم شنیدن هدفمندبود که تجربه شنوایی را در محیط‌های پرسروصدا برای کاربران افزایش می‌دهد.

این سیستم هنوز در سطح تجاری در دسترس قرار نگرفته است، اما تیم سازنده آن در تلاش است تا به‌زودی توسعه این سیستم هوشمند را به مرحله‌ای برساند که با همه هدفون‌ها و سمعک‌ها سازگار باشد که در این صورت برای همه افراد دارای اختلالات شنوایی دستاوردی گسترده خواهد داشت.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته