کشفی هشداردهنده؛

بیش از ۹ هزار ماده شیمیایی در پلاستیک بسته‌بندی غذا شناسایی شد

محققان نروژی ۹ هزار و ۹۳۶ ماده شیمیایی مجزا را در یک محصول پلاستیکی بسته‌بندی مواد غذایی شناسایی کردند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سای تک دیلی، برخی از مواد شیمیایی موجود در پلاستیک‌ها می‌توانند مضر باشند که  این موضوع در مورد بسته‌بندی مواد غذایی پلاستیکی نیز صدق می‌کند.

«مارتین واگنر» «Martin Wagner»، استاد بخش زیست شناسی دانشگاه علم و فناوری نروژ (NTNU) گفت: ما در یک محصول پلاستیکی که به عنوان بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود، ۹ هزار و ۹۳۶ ماده شیمیایی مختلف پیدا کردیم.

مداخله در هورمون‌ها و سوخت و ساز

دریک مطالعه، محققان ۳۶ محصول پلاستیکی مختلف را که برای بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود، بررسی کردند. این محصولات از پنج کشور ارسال شده بود آمریکا، انگلیس، کره جنوبی، آلمان و نروژ.

واگنر گفت: در بیشتر این محصولات پلاستیکی، ما مواد شیمیایییافتیم که می‌توانند بر ترشح هورمون‌ها و سوخت و ساز تاثیر بگذارند. هورمون‌ها و متابولیسم فعالیت‌های بسیار حیاتیبدن هستند. هورمون‌ها پیام رسان بدن هستند، از غدد مختلف ترشح می‌شوند و امکان برقراری ارتباط بین اندام‌های مختلف را فراهم می‌آورند. سوخت و ساز مجموعه‌ای از فرآیند‌های مختلف است که به بدن کمک می‌کند تا از مواد مغذی برای تأمین انرژی و مواد مورد نیاز بدن برای عملکرد استفاده کند.

تأثیر بر سیگنال‌های بدن

در مطالعه دوم، محققان ترکیب‌های مختلف مواد شیمیایی پلاستیکی را به منظور رصد تأثیر احتمالی آنها بر گیرنده‌های جفت شده با پروتئین G بررسی کردند. این گیرنده‌ها نقش مهمی در انتقال سیگنال‌ها در بدن دارند.

واگنر و همکارانش ۱۱ ترکیب شیمیایی را از محصولات پلاستیکی شناسایی کردند که بر گیرنده‌های سیگنال تاثیر می‌گذارد. محققان راه‌های جدیدی یافته اند که از طریق آنها این ترکیبات شیمیایی می‌توانند بر انتقال سیگنال‌ها در بدن تأثیر بگذارند.

جذب توسط بدن

این یافته‌ها و یافته‌های قبلی نشان می‌دهد پلاستیک ما را در معرض مواد شیمیایی سمی قرار می‌دهد. واگنر توضیح داد: این پژوهش‌ها لزوم طراحی دوباره پلاستیک را به منظور ایمن‌تر کردن آنها برجسته می‌کند.

پیش از این، مشخص نبود که آیا مواد شیمیایی می‌توانند در شرایط عادی در محیط آزاد شوند یا اینکه در پلاستیک محفوظ می‌مانند. با این حال، چند سال پیش، گروه تحقیقاتی دیگری ثابت کرد که بیشتر محصولات پلاستیکی وقتی در آب غوطه ور می‌شوند، مواد شیمیاییآن‌ها شسته می‌شود.

واگنر نیز بخشی از این گروه تحقیقاتی بود. در طول این مطالعه، آنها مواد شیمیایی پیدا کردند که می‌تواند بر باروری در انسان تاثیر بگذارد.

از آنجایی که پلاستیک حاوی بسیاری از مواد شیمیایی مختلف است، محققان هنوز می‌توانند تنها تعداد کمی از آنها را در یک زمان شناسایی کنند. این بدان معناست که ما هنوز در مورد اثراتی که بیشتر این مواد شیمیایی دارند، اطلاعات کمی داریم.

نتایج این تحقیقات در نشریه Environmental Science & Technology منتشر شده است.