مطالبه جهاد دانشگاهی به رسمیت شناخته شدن نهاد حل مسئله از سوی نظام حکمرانی کشور است
سید رضی آقاسیدی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره ماموریتهای جهاد دانشگاهی در راستای منویات مقام معظم رهبری اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در ۱۶ مرداد ۵۹ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در چارچوب منویات امام راحل (ره) با رویکرد مسئله محوری متولد شد و امسال چهل و سومین سالگرد را گرامی خواهیم داشت.
وی افزود: نیازی که جهاد دانشگاهی برای رفع آن اقدام کرد، عبارت بود از مدیریت و راهبری دانشگاههای کشور پس از جریان انقلاب فرهنگی و تعطیلی موقت دانشگاه ها و ضرورت بازآفرینی نهاد علم و فناوری مبتنی بر پارادایم و اندیشه انقلاب اسلامی که با الگوی پیشرفته تعاون و مشارکت کلیه کنشگران دانشگاهی اعم از استادان، دانشجویان و کارمندان شکل گرفت.
آقاسیدی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در دهه اول ماموریت خود به دانشگاهها جهت ساماندهی آموزش عالی خدمترسانی کرده است.
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی ادامه داد: در دورانی که برخی ها نقش و مأموریت جهاد را خاتمه یافته می دانستند؛ مقام معظم رهبری تأکید کردند که جهاد دانشگاهی به عنوان جریان فرهنگی باید در دل دانشگاهها بماند و ایفای نقش نماید. اما به نظر می رسد علیرغم همه ی موفقیت های حاصل از فعالیت های جهادگران دانشگاهی؛ همچنان نظام حکمرانی کشور در طی ۴۳ سال گذشته به این قطعیت نرسیده که جهاد دانشگاهی را به عنوان الگوی بومی نهاد علم و فناوری فرهنگ پایه به رسمیت بشناسد و آن را در دسته بندی های حقوقی به عنوان نهاد عمومی غیردولتی تعریف نموده است.
آقاسیدی تاکید کرد: ماهیت دانش بنیان جهاد دانشگاهی که با ساختار منحصر به فرد غیر سلسله مراتبی و شورایی تأسیس شد، اما نظام بوروکراتیک غالب این موضوع را بر نتابیده و در دل خود این ظرفیت عظیم نهادی را هضم نمود و هر چه از پیروزی انقلاب اسلامی فاصله گرفتیم، نگاه حداقلی به این نهاد مولود مبارک انقلاب را شاهد بوده ایم و الگو سازی از نهاد جهادی در کشور مورد غفلت واقع شده است در حالی که ما می توانستیم در کنار انجام پروژه ها و مأموریت های محوله و انجام اقدامات شاخص نوآورانه، نقش راهبردی در نظام علم و فناوری کشور را بر عهده داشته باشیم که به دلایل مختلف تحریم شدیم.
آقاسیدی با بیان اینکه به عنوان نهاد دانش بنیان انقلاب اسلامی با پشتوانه حمایتهای رهبری در حوزه های منتخب با موفقیت پیش رفتهایم، تاکید کرد: آقا فرمودهاند که جهاددانشگاهی یک جهتگیری فرهنگی است، اما از این ماهیت نهادی جهت مدل شدن به عنوان الگوی بومی نهاد دانش بنیان حمایت صورت نپذیرفته است.
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی بیان کرد: در حوزه نخبگان پارادایم حل مشکلات کشور با ظرفیت نخبگان را جهاد دانشگاهی تجربه کرده است که می تواند جایگزین مدل فعلی مواجهه با نخبگان مبنی بر حل مشکلات نخبه توسط نظام بوروکراسی و استخدام و حمایت مالی است مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین مطالبه جهاد دانشگاهی به عنوان فرزند انقلاب این است که موجودیت نهادی جهاد دانشگاهی به رسمیت شناخته شود تا دچار خود کمبینی و خود تحریمی نشویم، اما از آن جایی که ماهیت نهاد انقلابی هنوز به رسمیت شناخته نشده ،موفقیتها هم موردی است و به الگوی جاری تبدیل نمی شود.
آقاسیدی ادامه داد: جهاد یک ساختار منعطف، مسئله پایه و نیاز محور بوده، اما در در حال حاضر به نظر می رسد نقش مطلوب خود را در حکمرانی انقلاب اسلامی به درستی بازیابی ننموده است.
وی گفت: رویکرد جهاد دانشگاهی پژوهش، فناوری و نوآوری در پلتفرم فرهنگی بومی بوده و هست، اما کسی مدل آن را نپذیرفته و مدل های وارداتی مورد اقبال بیشتری هستند. کشوری که میخواهد برنامه توسعه تدوین کند، حتما باید نقشی به نهادهای توسعهای ارائه دهد که مصداق عینی آن جهاد دانشگاهی است.
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی افزود: مفهوم مدل کردن نهادهای بومی توسعه در برنامه هفتم توسعه کشور مورد غفلت واقع شده است که جهاد دانشگاهی میتواند در این حوزه ایفای نقش جدی داشته باشد.
انتهای پیام/