دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رضاقلی: اگر تحریم‌ها برداشته و نفت بشکه‌ای 150 دلار شود باز هم مشکلات کشور حل نمی‌شود

استاد علی رضاقلی جامعه‌شناس با بیان اینکه علوم انسانی ما وارداتی است و حساسیت‌های ما را بیان نمی‌کند، گفت: متاسفانه ما هم بر اساس این علوم که کاملا مبتنی بر مشکلات غرب و اروپا است، حساسیت‌هایمان را تغییر داده‌ایم.
کد خبر : 52170

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، علی رضاقلی در نشست «پساتوافق و اقتصاد» عنوان کرد: این شرایط باعث شده است که به جای حساسیت بر عوامل مورد نیاز جامعه خودمان، بر عواملی حساسیت به خرج دهیم که مربوط به کشورهای خارجی است.


وی بیان کرد: به عنوان مثال زمین در کشورهای اروپایی مورد توجه بوده زیرا در آنجا زمین کم است، برای همین اروپایی ها از زمین به عنوان سرمایه نام می برند اما در ایران زمین به وفور یافت می‌شود و در عوض آب کم است اما ما به اشتباه به دنبال زمین هستیم بجای آنکه به فکر آب باشیم.


وی در همین راستا تاکید کرد شما کل کتابهای اقتصاددانان و جامعه شناسان و کلا دانشگاه های اروپایی ها را بگردید، هرگز کلماتی مثل آب، آبادی، آبیاری و مشابه این کلمات را پیدا نمی‌کنید چون آنها آب بخاطر وفورش، اصلا برایشان دغدغه نیست.


او در بخشی دیگر از سخنانش، با بیان اینکه خشونت یکی از عواملی است که دولت‌ها باید آن را کنترل کنند، افزود: در کشور ما فرادستان نیز امنیت ندارند.


رضاقلی وظیفه دیگر دولت را تامین حقوق مالکیت افراد دانست و گفت: در واقع افرادی که زیر چتر دولتی هستند و دولت آنها را حمایت می‌کنند، باید نسبت به حقوقی که دارند تامین شوند و اگر دولتی بتواند این کار را انجام دهد، موفق عمل کرده است.


وی اظهار کرد: متاسفانه ما در قرن 21 همچنان طرح می‌نویسیم و در کیسه‌های پول را برای رفع مشکلات اقتصادی باز می‌کنیم.


زمانی که کشوری می‌خواهد به توسعه برسد، شکافی میان طبقه حاکم و رعیت به وجود می‌آید که اگر بتواند این شکاف را پر کند، به توسعه دست خواهد یافت


این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر تحریم‌ها برداشته شود و نفت با بشکه‌ای 150 دلار هم فروخته شود، باز هم مشکلات کشور حل نمی‌شود.


وی گفت: زمانی که کشوری می‌خواهد به توسعه برسد، شکافی میان طبقه حاکم و رعیت به وجود می‌آید که اگر بتواند این شکاف را پر کند، به توسعه دست خواهد یافت.


رضاقلی با بیان اینکه دولت یا حاکمان در این شرایط اگر حقوق مالکیت را به نفع طبقه حاکم تعریف کنند، انگیزه را از رعیت می‌گیرند، افزود: این شرایط رعیت را به سمت کارهای پردرآمد و غیرمفید می‌کشانند.


وی عنوان کرد: دولت‌ها قدرت نهادسازی دارند و چون قدرت چانه‌زنی در دست آنهاست، نهادهایی را شکل می‌دهند که به نفع خودشان است و یکی از مشکلات اساسی جامعه ایران از دیرباز، وجود این مساله است.


انتهای پیام/

برچسب ها: استاد دانشگاه
ارسال نظر
قالیشویی ادیب