معادلات بازار خودرو در حال تغییر/ کاهش تولید برخی پرتیراژهای صنعت خودرو

به گزارش خبرگزاری آنا از سازمان بورس ایران، آمارها نشان میدهد فضای رقابت بین ایرانخودرو و سایپا در سال ۱۴۰۳ به وضوح تغییر کرده است.درحالی که ایرانخودرو بر روی سورن و تارا سرمایهگذاری کرده، سایپا به سمت خودروهای چینی مانند چانگان حرکت کرده است. با این حال، کاهش تولید در برخی مدلهای پرتیراژ به وضوح نشان میدهد که معادلات بازار خودرو در حال تغییر است.افزایش تولید مدلهایی مانند سورن، تارا و سهند نشاندهنده تغییر استراتژی خودروسازان به سمت خودروهای جدیدتر است. در مقابل، کاهش تولید خودروهای قدیمی مانند پژو و تیبا حکایت از آن دارد که بازار خودرو احتمالا در آینده رقابتیتر خواهد شد.
مردم برای خودرو نو رقابت میکنند
آمارهای منتشر شده نشان میدهد خودروسازان در حال بازنگری در سبد محصولات خود هستند. عرضه مدلهای جدید و تمرکز بر برخی پلتفرمهای تازه، میتواند نشانهای از تلاش برای پاسخگویی به تقاضای بازار و رقابتپذیری بیشتر در بازار باشد.آمارها نشان میدهد۲ خودروی سورن و تارا در خطوط تولید ایران خودرو با بیشترین رشد تیراژ مواجه شدهاند.در سال گذشته تیراژ تولید گروه سورن ۷۳ هزار دستگاه و تارا ۲۲ هزار دستگاه افزایش یافته است.نکته جالب اینکه تیراژ تولید سورن با ۱۱۶ درصد افزایش از ۶۳ هزار دستگاه به ۱۳۶ هزار دستگاه رسیده است و این به وضوع نشان دهنده تغییر استراتژیهای تولید ایران خودرو است.
از سوی دیگر، در شرایطی که ایران خودرو بر تولید سورن و تارا تمرکز کرده، سایپا تیراژ تولید چانگان را بیشتر از هر خودرو دیگری افزایش داده است.طبق آمار تولید سال ۱۴۰۳، خودروهای چانگان، این برند چینی با رشد ۴۲۵ درصدی تولید، از ۲،۲۳۵ دستگاه در سال ۱۴۰۲ به ۱۱،۷۳۹ دستگاه رسیده، که نشاندهنده استراتژی سایپا برای حضور پررنگتر در بازار خودروهای چینی است.شرکت پارس خودرو نیز تمرکزش را بر تولید خودرو سهند گذاشته است. این خودرو با رشد خیرهکننده ۲۶ هزار درصدی، از تولید فقط ۵۳ دستگاه در سال ۱۴۰۲ به ۱۴ هزارو ۱۳۱ دستگاه در سال ۱۴۰۳ رسید. این افزایش ناشی از راهاندازی خط تولید جدید سهند است.
خودرو قدیمی کاهش مییابد
در شرایطی که تیراژ تولید خودروهای سهند، چانگان، تارا و سمند سورن به سرعت در حال افزایش است تیراژ تولید گروه پژو و تیبا در حال کاهش است.طبق اطلاعات موجود تیراژ تولید گروه پژو با ۳۷ درصد کاهش،۱۰۰ هزار دستگاه کمتر از سال قبل بوده است.تیراژ تولید خودروهای تیبا، کوئیک و ساینا هم نسبت به سال ۱۴۰۲ رقمی بالغ بر ۳۶ هزار دستگاه کمتر از سال ۱۴۰۲ بوده است.همچنین تولید رانا و هایما هم به ترتیب ۳۴ و ۲۸ درصد کاهش یافته است.
نگاهی بلند مدت
به نظر میرسد خودروسازان در حال تنظیم مجدد استراتژی فروش و تولید متناسب با تقاضای واقعی بازار هستند. فاصله اندک بین آمار فروش و تولید در بسیاری از محصولات، نشاندهنده کاهش انباشت خودرو در پارکینگها و افزایش دقت در سیاستهای عرضه است.پیشبینی میشود روند همترازسازی تولید با فروش در سال ۱۴۰۴ ادامه یابد، که میتواند به کنترل بهتر قیمت در بازار منجر شود.همچنین برآورد میشود، در سال ۱۴۰۴، تنوع محصولات بیشتر شود و پلتفرمهای جدید داخلی یا مونتاژ خارجی بیشتر وارد بازار شوند. تولید خودروهایی مانند سهند و چانگان بیشتر شود و سهم بازار مدلهای قدیمیتر را کاهش دهند.افزایش تولید خودروهای مونتاژی مانند چانگان با درصد رشد بالا نشان میدهد مشارکت با خودروسازان چینی در دستور کار خودروسازان بزرگ است. به نظر میرسد اگر شرایط ارزی و تجاری کشور اجازه دهد، شاهد گسترش بازار خودروهای مونتاژی باشیم.
همچنین انتظار میرود کاهش تولید خودروهای قدیمی در سال ۱۴۰۴ ادامه یابد. ممکن است ایرانخودرو یا سایپا برخی از این محصولات را بهتدریج از خطوط تولید خارج یا بهروز کند.بهطورکلی بازار خودروی ایران در حال تجربه گذار تدریجی از محصولات سنتی به مدلهای جدیدتر است. خودروسازانی که زودتر به این تغییر واکنش نشان دهند، میتوانند سهم بیشتری از بازارکسب کنند.
همچنین ادامه اصلاحات در قیمتگذاری، بهبود کیفیت خدمات پس از فروش، و شفافسازی فرآیند فروش، نقش مهمی در موفقیت برندها در سال آینده ایفا خواهد کرد.
انتهای پیام/
