دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نوجوانان تا چه حد باید سواد مالی داشته باشند؟

نوجوانان تا چه حد باید سواد مالی داشته باشند؟
در یک نظرسنجی که توسط «برنامه بین‌المللی ارزیابی دانش‌آموزان» (PISA) انجام شد محققان نوجوانان ۱۵ ساله چند کشور را در زمینه سواد مالی مورد آزمایش قرار دادند و به آنها تکالیفی مشابه مسائل ریاضی دادند.
کد خبر : 925687

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کشور‌های زیادی در نظرسنجی «برنامه بین‌المللی ارزیابی دانش‌آموزان» (PISA) شرکت کردند. PISA که مخفف عبارت «برنامه بین‌المللی ارزیابی دانش‌آموزان» است، مهارت‌های خواندن، ریاضیات و علوم را در نوجوانان ۱۵ ساله ارزیابی می‌کند.

برخی از تکالیف خواسته شده در این آزمون‌ها مانند «مانند ارزیابی ریسک خرید» برای نوجوانان بسیار چالش‌برانگیز بود. در نروژ، حدود ۸۵۰۰ نوجوان ۱۵ ساله در ابن آزمون شرکت کردند. برخی از کشور‌های دیگری که شرکت کردند شامل ایالات متحده آمریکا، دانمارک و ایتالیا بودند.

نتایج این نظرسنجی نشان داد که نوجوانان ۱۵ ساله نروژی در این آزمون‌ها نسبت به میانگین نوجوانان شرکت کننده در این آزمون در کشور‌های دیگر، عملکرد ضعیف‌تری داشتند.
نروژ به دلیل فاصله زیاد بین افرادیکه اطلاعات زیادی دارند و افرادیکه اطلاعات کمی دارند، متمایز است. در نروژ، همه نوجوانان میبایست در مدرسه دروس ریاضی و مطالعات اجتماعی درباره اقتصاد و امور مالی را بیاموزند.با این حال، نظرسنجی PISA نشان داد که همه دانش‌آموزان به یک سطح آموزش دسترسی ندارند.

«الن کاترین نیوس» محقق امور مالی در دانشگاه اگدر نروژ گفت: در میزان تمرکز بر آموزش اقتصاد، تفاوت‌هایی وجود دارد. آموزش اقتصادی درباره آماده‌سازی دانش‌آموزان برای بزرگسالی و مسئولیت‌هایی است که به‌سرعت به عنوان یک فرد ۱۸ ساله به دست می‌آورند، زمانی که به خدمات بانکی بیشتری دسترسی پیدا می‌کنند و شاید به تنهایی زندگی کنند. مهم است که به همه دانش آموزان دروس دانش اقتصادی در مدارس ابتدایی تدریس شود تا همه دانش‌آموزان آموزش مورد نیاز خود را دریافت کنند و بتوانند در بزرگسالی تصمیمات بهتری بگیرند.  

با وجود این، طبق نظرسنجی، نروژ همچنان در زمینه تفاوت‌های اجتماعی و اقتصادی عملکرد خوبی دارد و نسبت به دیگر کشور‌ها اختلافات کمتری دارد.

بسیاری از نوجوانان گزارش دادند که در مدیریت مالی روزانه خود احساس اعتماد به نفس دارند و می‌دانند چقدر پول در حساب‌هایشان دارند و می‌توانند این اطلاعات را به صورت دیجیتالی دنبال کنند.با این حال، زمانی که از جوانان درباره موقعیت‌های مالی که هنوز تجربه نکرده‌اند، مانند پر کردن فرم در بانک پرسیده می‌شود، آنها با مشکل مواجه شدند.

آموزش از والدین

پژوهشگران دریافتند که بیش از ۷۰ درصد از نوجوانان مورد بررسی قرارگرفته به طور مرتب با والدین خود درباره مسائل مالی صحبت می‌کنند. چگونگی مدیریت پول توسط والدین می‌تواند تأثیر زیادی بر نحوه مدیریت پول توسط جوانان داشته باشد.

نیوس در ادامه افزود: والدین انواع مختلفی از دانش مالی را ارائه می‌دهند. برخی بیشتر بر بودجه‌بندی و حسابداری تمرکز می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به روش‌های کسب درآمد و سرمایه‌گذاری در سهام و صندوق‌ها تأکید کنند. نگرش والدین نسبت به هزینه کردن، رویکرد آنها به وام‌ها و پس‌انداز‌ها نیز بر نگرش فرزندانشان تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: اینکه آیا تمایل دارید در لحظه زندگی کنید و آنچه دارید خرج کنید یا برنامه‌های بلندمدتی برای مواجهه با هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده یا زمان‌های دشوار داشته باشید بر عملکرد مالی فرزندانتان نیز تاثیر خواهد گذاشت.

عملکرد بهتر دختران

نایوس بیان کرد: یکی از یافته‌های قابل توجه در این نظرسنجی این است که دختران عملکرد بهتری نسبت به پسران دارند. داده‌ها نشان داد دختران در آزمون PISA بهتر از پسران عمل می‌کنند، اما می‌توان امیدوار بود که این نشان‌دهنده علاقه فزاینده دختران به اقتصاد و امور مالی است. معمولاً در میان بزرگسالان این مسئله برعکس است. در آزمون‌های سواد مالی، تفاوت قابل‌توجهی بین دانش زنان و مردان بالغ وجود دارد و مردان معمولاً عملکرد بهتری دارند.

جوانان با مسئولیت بیشتر

این نظرسنجی همچنین نشان داد که اکثر نوجوانان می‌توانند تصمیم بگیرند که چگونه پول خود را خرج کنند. نایوس معتقد است که دادن مسئولیت مالی به نوجوانان راهی هوشمندانه برای آماده‌سازی آنها برای بزرگسالی است.

نایوس در انتها گفت: این آماده سازی برای بزرگسالی می‌تواند با تدریجی دادن پول بیشتر همراه با مسئولیت بیشتر باشد. به عنوان مثال، وقتی بزرگتر می‌شوند، می‌توانند تصمیم بگیرند که چقدر از پول باید صرف لباس، فعالیت‌های تفریحی و دیگر هزینه‌ها شود. آنها سپس باید با عواقب انتخاب‌هایشان روبرو شوند. اگر همه پولشان را صرف لباس‌های گران‌قیمت کنند، باید در دیگر چیز‌ها صرفه‌جویی کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته