دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 تير 1403 - 08:10

گزارش آنا از نمایش «عزت و آبروی ملی» ایرانیان/ مشارکت حداکثری برای خلق حماسه تیرماه

گزارش آنا از نمایش «عزت و آبروی ملی» ایرانیان  مشارکت حداکثری برای خلق حماسه تیرماه
مردم حماسه‌ساز ایران اسلامی، امروز در شهر‌ها و روستاهای کشور از دقایق اولیه فرآیند انتخابات ریاست جمهوری، در بیش از ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای با​ یک هدف مشترک و ملی، بار دیگر مشارکت حداکثری خود را به نمایش گذاشتند.
کد خبر : 919297

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح جمعه هشتم تیرماه، با حضور وزیر کشور در ستاد انتخابات آغاز شد و تا ساعت ۱۸ بعد از ظهر امروز ادامه خواهد داشت و این زمان می تواند با تشخیص وزیر کشور تمدید شود.

آغاز فرآیند رای گیری را صدها خبرنگار، عکاس و فیلمبردار از رسانه های داخلی و خارجی، در محل ستاد انتخابات کشور پوشش دادند و در لحظه، اولین اخبار را از این رویداد مهم به رسانه های خود مخابره کردند.

۰۸:۰۰ وزیر کشور دستور آغاز رای گیری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری را صادر کرد

احمد وحیدی روز جمعه پس از دستور آغاز رای گیری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این دوره از انتخابات، تنها ۴۰ روز برای آماده‌سازی برگزاری انتخابات فرصت داشتیم، در حالی که به طور معمول این روند یک سال زمان نیاز داشت؛ اما در این مدت کوتاه محقق شد.

وی با بیان اینکه انتخابات سبب عزت،شوکت، اقتدار و بالندگی است، اظهار داشت: از مردم دعوت می‌شود که در آغازین ساعات روز به شعب مراجعه و رای خود را به صندوق بیندازند. 

وحیدی عنوان کرد: در کنار عوامل اجرایی کارت برای ۴۶ هزارو ۸۹۴ نفر نماینده کاندیدا در همه شعب صادر شد و افراد مطابق قانون اجازه تبلیغات ندارند، امیدواریم رعایت کنند.

وزیر کشور با بیان اینکه ۳۴۴ صندوق در خارج از کشور مستقر شده است، گفت: ۴۶هزار و ۸۹۴ نماینده از سوی نامزدها در پای صندوق‌ها حضور دارند.

وی تأکید کرد: مردم عزیز بهتر است از صبح در انتخابات شرکت کرده و به  فرد مورد نظر خود رأی دهند به آنها اطمینان می‌دهیم که انتخابات درامنیت کامل برگزار می‌شود.

وحیدی در پایان گفت: امیدوارم خاطره خوب انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی تکرار شود.

براساس این گزارش، مدارک لازم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، برخلاف انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری که رای گیری با ۵ مدرک قابل انجام بود، در این انتخابات تنها شناسنامه و کارت ملی در اخذ رای قابل پذیرش است و در ۳۴۴ شعبه اخذ رای خارج از کشور نیز رای گیری با گذرنامه نیز قابل انجام است.

بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط در داخل و خارج از کشور می‌توانند در رأی‌گیری شرکت کنند.

رأی دهی با ارائه‌ی شناسنامه یا کارت ملی امکان‌پذیر خواهد بود. در این دوره از انتخابات، درج مهر بر شناسنامه حذف شده است.

به استناد ماده ۳۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری کلیه افرادی که تابعیت ایرانی دارند و سن آنها ۱۸ سال تمام باشد؛ یعنی متولدین روز ۸ تیرماه ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند با ارائه اصل شناسنامه و یا کارت ملی خود در انتخابات مذکور شرکت کنند.

در پایان زمان رأی‌گیری و پس از شمارش آرا، با حضور مجریان، ناظران و نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی، صورت جلسه تهیه و در سامانه احراز بارگذاری و سپس در بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها تجمیع و به وزارت کشور اعلام می‌شود و بعد از تأیید شورای نگهبان، وزارت کشور آمار رسمی را اعلام خواهد کرد.

ستاد انتخابات کشور برای اطلاع رسانی عمومی فهرست و نشانی شعب سراسر کشور برای اخذ رای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.

هموطنان گرامی و مخاطبان عزیز برای اطلاع از محل شعب اخذ رای اینجا کلیک نمایند .

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور پیشتر گفته بود "در این انتخابات با توجه به محدودیت های که در قانون انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد، رای گیری تنها با تعرفه های کاغذی انجام خواهد شد و همچنین در این دوره، احراز هویت به روال گذشته الکترونیکی است".

وی تاکید کرده بود، از نکات مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری در چهار راهبرد اصلی ایشان در خصوص انتخابات، بحث سلامت انتخابات است و نکته مهم اینجاست که با توجه به حضور بین ۵ تا ۷ نفر اعضای اجرایی در شعب اخذ رای، نمایندگان فرماندار، هیئت نظارت، مامورین فراجا و نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری و پیچیدگی مراحل اخذ و ثبت رای ، سلامت انتخابات در بالاترین میزان خواهد بود.

همچنین براساس اطلاعیه صادره از سوی ستاد انتخابات کشور، اعلام شد که نامزدهای انتخابات می توانند در هر شعبه یک نماینده داشته باشند و در فرایند شمارش آرا نیز می توانند حضور یابند.

برای برگزاری انتخابات امروز، بیش از ۸۰۰ هزار نفر از اقشار مختلف مردم حضور فعال دارند که همگی آموزش های لازم را دیده اند.

تعداد کل شعب اخذ رای در سراسر کشور ۵۸۶۴۰ است که از این تعداد، ۳۴۵۲۲ شهری، ۲۴۱۱۸ روستایی، ۴۳۴۲۵ ثابت و  ۱۵۲۱۵ شعبه سیار می باشد.  

همچنین هر یک از نامزدهای انتخابات دو نماینده مستقر در ستاد انتخابات کشور می توانند داشته باشند.

۰۸:۰۳ رهبر انقلاب: جمهوری اسلامی قوامش به حضور مردم است/ حضور مردم امری لازم و ضروری است

آغاز چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ حضور ملت برای خلق حماسه تیرماه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز همزمان با آغاز رأی‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رأس ساعت 8 صبح با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) رای خود را در صندوق رای انداختند.

رهبر انقلاب اسلامی پس از انداختن رای خود در صندوق سیار 110، روز انتخابات را برای ایرانیان روز نشاط و شادی خواندند و با اشاره به قوام جمهوری اسلامی به واسطه حضور مردم در انتخابات، تاکید کردند: مردم عزیز ایران موضوع رأی‌دادن و حضور در این آزمون مهم سیاسی را جدی بگیرند و هیچ‌گونه تردیدی به خود راه ندهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور پرشور مردم در انتخابات و کثرت رأی‌دهندگان را یک نیاز قطعی برای جمهوری اسلامی دانستند و گفتند: جمهوری اسلامی همان‌گونه که از نام آن مشخص است، حضور مردم در ذات آن لحاظ شده است، بنابراین عزت و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقف به حضور مردم است.

ایشان با تاکید براینکه هیچ وجهی برای تردید در حضور در انتخابات وجود ندارد، افزودند: حضور در انتخابات یک کار بدون زحمت و بدون وقت‌گیری چندان است اما فواید زیادی بر آن مترتب است، به‌خصوص آنکه انتخاب رئیس جمهور به معنای تعیین آینده کشور برای چند سال است.

رهبر انقلاب اسلامی حضور مردم در انتخابات را برای اثبات صحت و صداقت نظام جمهوری اسلامی، اقدامی لازم و واجب خواندند و اظهار امیدواری کردند: خداوند متعال بهترین و مفیدترین گزینش را برای کشور مقدر کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان گفتند: امیدوارم به لطف خداوند، سال‌های آینده سال‌های خوبی برای ایران باشد و مردم از گزینش خود راضی باشند.

۰۸:۰۹ اطلاعیه شماره ۱۰: آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی در محل شعب امحاء شود

متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور که صبح جمعه هشتم تیرماه ۱۴۰۳ منتشر شد به این شرح است:

بسمه تعالی

 در استای اجرای ماده «۷۲» قانون انتخابات ریاست جمهوری به اطلاع اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی می رساند ، کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد . لذا در صورت مشاهده لازم است به سرعت امحاء شود .

همچنین اگر در طول زمان  رأی گیری آثار تبلیغاتی از رأی دهندگان در شعبه باقی بماند، آنها را نیز امحاء نمایند.

۰۸:۲۰ اطلاعیه شماره ۱۱: تمام شعب ثبت نام و اخذ رای در سراسر کشور آماده اخذ آرا هستند

 مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، اطلاعیه ستاد انتخابات به این شرح است:

بسمه تعالی

   نظر به آغاز فرایند اخذ رأی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به آگاهی هم میهنان عزیز می رساند، کلیه شعب ثبت نام و اخذ رأی در سراسر کشور از ساعت ۸:۰۰ صبح آماده اخذ رأی از تمامی واجدین شرایط (متولدین ۱۳۸۵/۴/۸ و قبل از آن) می باشند .

 یادآور می گردد، همراه داشتن اصل شناسنامه یا کارت ملی برای رای دهندگان الزامی است.

۰۸:۵۵ امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی رأی خود را به صندوق انداخت

آغاز چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ حضور ملت برای خلق حماسه تیرماه

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد.

فرمانده کل ارتش در شهرک شهید فلاحی رأی خود را به صندوق انداخت.

همچنین دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز در شعبه 490 اخذ رأی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رای خود را به صندوق انداخت.

۰۸:۵۶ سرپرست ریاست جمهوری رای خود را به صندوق انداخت

آغاز چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ حضور ملت برای خلق حماسه تیرماه

محمد مخبر سرپرست نهاد ریاست جمهوری و غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر ریاست جمهوری لحظاتی پیش با حضور در ستاد انتخابات کشور، ضمن بازدید از روند رای گیری، در انتخابات شرکت کردند و رای خود را به صندوق انداختند.

۰۸:۵۷ اطلاعیه شماره ۱۲: اصل کارت ملی یا شناسنامه برای رای دادن الزامی است

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۲ تاکید کرد: اخذ رأی در کلیه شعب ثابت و سیار انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری فقط با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی توسط شخص رأی دهنده امکان پذیر است.

به اطلاع کلیه هم میهنان گرامی و اعضای شعب اخذ رأی  می رساند؛ اخذ رأی در کلیه شعب ثابت و سیار انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری فقط با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی توسط شخص رأی دهنده امکان پذیر می باشد و هیچ مدرک دیگری قابل قبول نیست.

یادآور می گردد، به منظور تسریع در احراز هویت رأی دهندگان، ارائه شماره ملی برای دارندگان شناسنامه های قدیمی، الزامی است.

۰۹:۳۶ هرکس ایران را دوست دارد، امروز پای صندوق رای حاضر شود

 حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه که در ساعات ابتدایی صبح امروز با حضور در حرم عبدالعظیم حسنی (ع) در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد، پس از حضور بر مزار شهید حسین امیرعبداللهیان وزیر فقید دولت سیزدهم و شهید سید مهدی جلادتی (از شهدای مدافع حرم) در جمع خبرنگاران حاضر شد. 

رئیس دستگاه قضا در بخشی از صحبت‌هایش در میان اهالی رسانه گفت: ما از لحاظ دینی و از لحاظ سیاسی و عقلی وظیفه داریم که برای آینده کشورمان و برای تعیین بالاترین مقام اجرایی در کشور در این رویداد شرکت کنیم. هرکس ایران را دوست دارد و آینده بهتری می‌خواهد، امروز پای صندوق رای حاضر شود.

۰۹:۴۵ زاکانی: هر فردی رئیس جمهور شود باید به آن کمک کرد

علیرضا زاکانی امروز در صف رای انتخابات با اشاره به اینکه هرکسی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پیروز شود رئیس جمهور این مملکت است و هرکسی انتخاب شود باید به آن کمک کرد تا بتواند موفق شود؛ چرا که موفقیت او موفقیت فرد نیست و موفقیت کشور است و دعا می‌کنم که جبهه انقلاب پیروز شود.

به گفته شهردار تهران، هر فردی رئیس جمهور شود ما حتما کمکش می‌کنیم.

زاکانی از شهروندان درخواست کرد که هر چه زودتر پای صندوق‌های رأی بیایند و افتخاری برای خود خلق کنند و اراده‌شان را برای انتخاب مطلوب تحمیل کنند.

علیرضا زاکانی یکی از کاندیداهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری بود که روز گذشته به نفع جبهه انقلاب کناره گیری کرد.

 ۰۹:۴۶ شرکت تعدادی از مقامات وزارت خارجه در انتخابات

آغاز چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ حضور ملت برای خلق حماسه تیرماه

تعدادی از مقامات و کارکنان وزارت خارجه با حضور در  ستاد انتخابات خارج از کشور که در محل وزارت خارجه برپا شده است، رای خود را به صندوق انداختند.

با آغاز فرآیند اخذ رای در سفارت ایران در نیوزیلند، انتخابات ریاست جمهوری ایران رسما آغاز شد.

۰۹:۴۹ آملی لاریجانی: مردم سالاری دینی با حضور مردم پای صندوق‌های رأی حاصل می‌شود

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ بعد از انداختن رای خود در صندوق رای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران با تاکید بر اهمیت حضور مردم پای صندوق‌های رأی گفت: مسأله انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه حق مردم را در سرنوشت خودشان متجلی می‌کند، یک جهت ایمانی نیز دارد؛ مردم سالاری دینی با حضور مردم پای صندوق‌های رأی حاصل می‌شود.

وی گفت: نظام جمهوری اسلامی نظام بی بدیلی است و نظام‌های سیاسی دنیا نیز متشکل از جمهوریت و اسلامیت، جمهوریتش با حضور مردم در پای صندوق‌های رأی است، شرکت در سرنوشت خودشان است و لذا از مقدمات مردم سالاری دینی است که مردم در تعیین سرنوشت خودشان شرکت کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: در نظام جمهوری اسلامی در خصوص ریاست جمهوری در اصل ۶۰ اعمال قوه مجریه به جز مواردی که مستقیما برعهده رهبری است، از طریق رئیس جمهور است.

۰۹:۵۲ مصطفی پورمحمدی در حسینیه ارشاد تهران در انتخابات شرکت کرد

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی با حضور در حسینیه ارشاد تهران در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد.

۰۹:۵۷ قالیباف در انتخابات شرکت کرد

آغاز چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ حضور ملت برای خلق حماسه تیرماه

محمدباقر قالیباف با حضور در حرم عبدالعظیم، در انتخابات شرکت کرد و رای خود را به صندوق انداخت.

۱۰:۰۳ مخبر: استقبال از انتخابات پرشور است

محمد مخبر صبح امروز جمعه بعد از سرکشی به صندوق‌های رای شعبه مسجد لرزاده در جمع خبرنگاران گفت: راییم را در صندوق دیگری دادم اما برای سرکشی به شعب مختلف مشغول بازدید از صندوق‌های هستم. شعبه لرزاده از شعب پرسابقه تهران است. در بازدیدی که انجام دادم متوجه شدم هیچ کم و کاستی در این صندوق نیست و استقبال در آن خوب است. 

وی ادامه داد: استقبال از انتخابات خوب و پرشور است. یک وظیفه متوجه مردم است که آنان مثل همیشه احساس وظیفه کرده و غیرتمندانه در رابطه با مصالح نظام‌های صندوق‌های رای حضور پرشوری یافته‌اند. دولت باید کارهایی انجام دهد از جمله تدارک حضور مردم که خوشبختانه این تدارک به خوبی انجام گرفته است. 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری امنیت شعب اخذ رای را در سطح خوب توصیف کرد.

۱۰:۱۹ شعب اخذ رأی یک دستگاه رادیو یا تلویزیون در دسترس داشته باشند

 متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور که روز جمعه منتشر شد به این شرح است:

بسمه تعالی

به آگاهی اعضای شعب ثبت نام و اخذ رای سراسر کشور می رساند، حتماً در شعبه اخذ رأی یک دستگاه رادیو یا تلویزیون در دسترس داشته باشند و در تمام طول مدت اخذ رأی آن را روشن نگهدارند تا دستور العمل های فوری ستاد انتخابات کشور را که از طریق صدا و سیمای  جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می گردد، مورد عمل قرار دهند.

اطلاعیه هایی که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات کشور است و رعایت آن الزامی می باشد .

۱۰:۲۸ زارع‌پور: ارتباطات تقریباً ۱۰۰ درصدی در شعب اخذ رأی برقرار است

آغاز چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ حضور ملت برای خلق حماسه تیرماه

عیسی زارع‌پور امروز ۸ تیرماه ۱۴۰۳ در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور و پس از مشارکت در انتخابات، طی سخنانی اظهار کرد: در این دوره هم مهر از شناسنامه حذف شده است و رای‌گیری با شناسنامه یا کارت ملی امکان پذیر است. یعنی باید مثل انتخابات مجلس، زیرساخت‌های ارتباطاتی کشور کاملاً آماده باشد.

وی افزود: وضعیت پوشش و کیفیت ارتباطات مهم است و اعلام می‌کنم با همکاری خوب بین ما و وزارت کشور و دیگر نهادهایی که در بخش‌های گوناگون به ما کمک کردند، وضعیت ارتباطات بسیار خوب و بسیار بهتر از دور اول و دوم انتخابات مجلس دوازدهم است.

وزیر ارتباطات یادآور شد: از ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای تا ساعت ۹ و ۱۴ دقیقه، تعداد ۵۸ هزار و ۶۰۰ شعبه یعنی بیش از ۹۹.۹۹ درصد شعبه‌ها متصل شدند و پوشش ارتباطی داشتند. چند ۱۰ شعبه باقیمانده هم احتمالاً شعب سیار هستند که در مسیر حرکت به نقاطی هستند که باید اخذ رأی کنند و پیش‌بینی ما این است که آن‌ها هم متصل می‌شوند.

زارع‌پور تاکید کرد: آمار تقریبا ۱۰۰ درصدی پوشش ارتباطی در شعبه‌ها یک افتخار برای ارتباطات کشور است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه پایش خطوط فیبر نوری در کشور را داشتیم، گفت: همکاران من فیبر نوری را کنترل کردند تا اخلالی در روند ارتباطات پیش نیاید.

 ۱۰:۳۴ دادستان کل کشور:گزارشی از تخلف و جرم در انتخابات اعلام نشده است

آغاز چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ حضور ملت برای خلق حماسه تیرماه

حجت‌ الاسلام و المسلمین محمد موحدی‌ آزاد روز جمعه هشتم تیر ماه در حاشیه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حسینیه ارشاد رأی خود را به صندوق انداخت و در جمع خبرنگاران ضمن تشکر از برگزار کنندگان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نیز نیروهای امنیتی که امنیت کامل را در برگزاری انتخابات برقرار کرده اند، اظهار داشت: مردم ایران وظیفه شناس هستند و می‌دانند چگونه از استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور دفاع کنند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه مردم به طور میانگین سالانه یکبار در انتخابات شرکت می‌کنند، تاکید کرد: شرکت حداکثری ملت ایران در انتخابات موجب پیشرفت کشور در همه امور است.

موحدی آزاد حضور حداکثری در انتخابات را موجب پیشرفت دانست و افزود: برای رسیدگی به تخلفات احتمالی در سراسر کشور ستاد پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی را تشکیل داده‌ایم.

۱۰:۳۵ اطلاعیه شماره ۱۴: فهرست اسامی و شناسه نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری

متن اطلاعیه شماره 14 در پی می آید:

بسمه تعالی

   پیرو اطلاعیه های شماره «۷» و «۸» ستاد انتخابات کشور به آگاهی کلیه هموطنان گرامی می رساند، فهرست اسامی و شناسه نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر می باشد؛ 

  1. آقای مسعود پزشکیان- فرزند محمد علی- شناسه نامزد ۲۲
  2. آقای مصطفی پورمحمدی- فرزند حسین- شناسه نامزد ۳۳
  3. آقای سعید جلیلی- فرزند محمدحسن- شناسه نامزد۴۴
  4. آقای محمدباقر قالیباف-  فرزند حسین- شناسه نامزد ۷۷

 ۱۰:۳۷ طحان نظیف: ان‌شاءالله با مشارکت خوب مردم شاهد انتخاباتی پرشور باشیم

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان صبح جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ رای خود را در صندوق انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری انداخت.

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان صبح جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ پس از مشارکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر در شورای نگهبان  با تاکید بر اینکه روز انتخابات همیشه روز مهم و تعیین کننده‌ای برای کشور ما بوده است، اظهار کرد: برگزاری انتخابات در کمتر از ۴۰ روز از شهادت رئیس جمهور کشورمان نشان‌دهنده ثبات اقتدار و استحکام نظام سیاسی ماست و نشان دهنده این است که رای خواست و اراده مردم همیشه مهم بوده است.

وی اظهار کرد: تمهیدات لازم با دستگاه‌های اجرایی و عوامل اجرایی به خوبی انجام شده و ساعاتی قبل آغاز رای گیری را در همه نقاط کشور و البته در بیش از ۹۵ کشوری که ایرانیان در آن سکونت دارد آغاز شده است و به لطف خدا با مشکل خاصی مواجه نیستیم و فرآیندها به صورت روان در حال انجام است. 

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: ان‌شاءالله با مشارکت خوب مردم شاهد انتخاباتی پرشور باشیم. رقابت‌ها در روزهای گذشته همانطور که مردم ایران و همچنین همه جهانیان دیدند رقابت‌های کاملاً جدی بود و ان‌شاءالله که با مشارکت مردم یک انتخابات پرشوری را داشته باشیم که نتیجه آن سرفرازی ملت شریف ایران باشد و یک حماسه عزتمندانه دیگری برای ملت شریف ایران رقم بخورد.

طحان نظیف در پایان گفت: از همه مردم دعوت می‌کنم که در همین ساعات ابتدایی در شعب اخذ رای حضور پیدا کنند و آرای خود را به صندوق‌های اخذ رای بسپارند. 

۱۰:۴۴ استاندار تهران: امنیت کامل برقرار است

استاندار تهران از آغاز فرآیند رای گیری راس ساعت هشت صبح در شعب اخذ رای این استان خبر داد و گفت: شرایط استان تهران به لحاظ برگزاری انتخابات ایده ال، امنیت برقرار و عوامل اجرایی حاضر هستند.

 ۱۰:۵۵ پزشکیان در انتخابات شرکت کرد

مسعود پزشکیان با حضور در بیمارستان فیروز آبادی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و رای خود را به صندوق انداخت.

 ۱۱:۰۱ اطلاعیه شماره ۱۵: رای گیری فقط با کارت ملی یا شناسنامه

 اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به این شرح است:

بسمه تعالی

در اجرای ماده «۱۹» قانون انتخابات ریاست جمهوری به اطلاع کلیه هموطنان عزیز و اعضای شعب اخذ رأی می رساند، اخذ رأی در کلیه شعب ثابت و سیار فقط با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی رأی دهنده توسط شخص رأی دهنده امکان پذیر است و هیچ مدرک دیگری بجز مدارک هویتی مذکور قابل قبول نمی باشد.

 ضمناً به کلیه دارندگان شناسنامه های قدیمی توصیه می شود جهت تسهیل و تسریع در روند اخذ رای شماره ملی خود را همراه داشته باشند.

۱۱:۱۹ نمایندگان نامزدهای انتخاباتی از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات بازدید کردند

آغاز چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ حضور ملت برای خلق حماسه تیرماه

در جریان برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نمایندگان ۴ نامزد انتخابات با حضور در شورای نگهبان از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات بازدید کردند. 

در جریان این بازدید نمایندگان نامزدهای انتخاباتی از نزدیک در جریان فرایند نظارت بر انتخابات قرار گرفتند.

عباس کریمی نماینده مسعود پزشکیان، مصطفی ابطحی نماینده مصطفی پورمحمدی، حسین طلا نماینده سعید جلیلی و علی نوریجانی نماینده محمدباقر قالیباف در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری هستند.

 ۱۱:۲۲ تصویربرداری از آراء و انتشار آن ممنوع است

متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به این شرح منتشر شد:

به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی، مجریان و اعضای محترم شعب اخذ رأی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری می رساند، بر اساس ماده «۱۰» قانون انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر مخفی بودن آراء رأی دهندگان، تصویربرداری از آراء و انتشار آن ممنوع می باشد.

 ۱۱:۲۹ رهبران اقلیت های دینی در انتخابات شرکت کردند

آغاز چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ حضور ملت برای خلق حماسه تیرماه

رهبران اقلیت های دینی با حضور در حسینیه ارشاد تهرات در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت کردند.

۱۱:۳۲ قاضی زاده هاشمی رای خود را در حرم مطهر رضوی به صندوق انداخت

آغاز چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ حضور ملت برای خلق حماسه تیرماه

قاضی زاده هاشمی که پیش از این یکی از ۶ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود صبح امروز، جمعه با حضور در حرم مطهر رضوی رای خود را به صندوق شعبه ۱۵۸۸ اخذ رای در صحن کوثر انداخت.

۱۱:۴۰ نمایندگان کاندیداها در چه شرایطی از شعب اخذ رای اخراج می‌شوند؟

 متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

به استناد تبصره «۵» قانون حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری در شعب اخذ رأی، به آگاهی نمایندگان محترم نامزدها در شعب اخذ رای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری می رساند، نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از نامزدها و یا دخالت در کار هیات های اخذ رای، بازرسان و ناظران شورای نگهبان ندارند و در صورت تخلف از حوزه اخذ رای اخراج می گردند.

۱۱:۴۵ آمار مشارکت خوب است

سیامک ره‌پیک، قائم مقام دبیر شورای نگهبان امروز و پس از مشارکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر در شورای نگهبان با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری انتخابات مهمی است، گفت: رئیس جمهور در کشور ما اختیارات قابل توجهی دارد و حتماً انتخاب رئیس جمهور و کسی که خصوصیات لازم را برای اداره کشور داشته باشد و از این اختیارات قانونی برای منافع کشور استفاده کند، کار مهم و ضروری است.

وی بیان کرد: بنابراین امروز که روز انتخاب رئیس جمهور است، روز بسیار مهمی است. ان‌شاء‌الله که همه ملت شریف ایران در این انتخابات شرکت کنند و نقش خود را برای تعیین سرنوشت و اداره کشور ایفا کنند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: همه باید تلاش کنند تا هم مشارکت خوب که موجب عزت کشور می‌شود، ایجاد شود و همچنین فرد اصلح انتخاب شود که هر دو بر اساس فرمایش‌های رهبری مهم هستند و این کار قابل انجام است و مردم می‌توانند آن را انجام دهند.

ره‌پیک اظهار کرد: بر اساس آمار، تعداد کسانی که از صبح در انتخابات شرکت کردند، آمار خوبی است و امیدواریم که تا پایان وقت مردم با انگیزه و با نشاط در این انتخابات شرکت کنند.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها و اصحاب رسانه در این امر نقش دارند و ان‌شاء‌الله نقش خود را ایفا کنند و در ایجاد نشاط، انگیزه، دعوت و تبلیغ موفق باشند.

۱۲:۰۷ اسلامی: اخذ رای در شعب خارج از کشور ادامه دارد

آغاز چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ حضور ملت برای خلق حماسه تیرماه

محسن اسلامی ظهر امروز با بیان اینکه از ۸ صبح فرایند انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است، گفت: پیرو اطلاعیه ۷ و ۸ وزارت کشور، اسامی و شماره کاندیداهای انتخابات ریاست به ترتیب حروف الفبا در سراسر کشور توزیع شده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور، اضافه کرد: طبق اطلاعیه ۱۹ افراد می توانند با شناسنامه و کارت ملی در انتخابات شرکت کنند و کسانی که شناسنامه قدیمی دارند می‌توانند با همراه داشتن کد ملی به شعب اخذ رای مراجعه کنند.

وی اعلام کرد: طبق اطلاعیه شماره ۱۶ و بر اساس ماده ۱۰ هرگونه تصویربرداری از آرای انتخابات ممنوع است. همچنین طبق اطلاعیه ۱۷ به آگاهی نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای می‌رسانیم حق تبلیغ له و علیه هیچ کدام از نامزدها وجود ندارند و اگر مشاهده شود، از شعب اخذ اخراج می شوند.

اسلامی تصریح کرد: ۵۸ هزار ۴۰ شعب در سراسر کشور مشغول اخذ رای از هموطنان عزیز هستند و متولدین ۸ تیر ۸۵ به قبل می توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

۱۲:۰۹ آیت‌الله جنتی رای خود را به صندوق انداخت

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان لحظاتی پیش رای خود را به صندوق سیار شماره ۱۶۹۳ تهران انداخت.

وی در گفت وگو با عوامل اجرایی و نظارتی آن شعبه، روند اخذ رای را مورد نظارت و ارزیابی قرار داد و در گفتگو با مسئولان ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در جریان فعالیت ناظران در تمامی شعب رای‌گیری و فرآیند اخذ رای قرار گرفت.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در سراسر کشور و در شعب اخذ رای خارج از کشور از ساعت ۸ صبح امروز (جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳) آغاز شده است.

۱۲:۲۹ استقرار نیروهای اورژانس در شعب اخذ رای 

گزارش آنا از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳/ حضور ملت برای خلق حماسه تیرماه

بابک یکتاپرست سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا با اشاره به استقرار نیروهای اورژانس در سراسر کشور در حوزه های انتخاباتی گفت: همه نیروهای اورژانس در اکثر شعبه های رای گیری سراسر  کشور حضور دارند تا در صورت بروز مشکلات جسمی وارد عمل شوند.

وی افزود: همچنین برای تعدادی از نیروهای اورژانس کشور شعبه های سیار در نظر گرفته شده است تا در انتخابات مشارکت داشته باشند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور در خاتمه گفت: از تمامی ملت شریف ایران دعوت می کنم تا در انتخابات حضوری پرشور داشته باشند و بتوانیم تصمیم قوی برای کشور عزیزمان بگیریم.

۱۲:۴۵ بیش از ۱۰ میلیون نفر واجد شرایط رای‌ دادن در استان تهران هستند

سید عباس جوهری روز جمعه در حاشیه ستاد انتخابات استان تهران که در استانداری تهران برپا است ضمن قدردانی از مردم بصیر و فهیم استان به واسطه حضور در اولین ساعات شروع رای گیری در پای صندوق های رای، گفت: این افتخار را داشتیم که امروز در محضر مقام معظم رهبری که رای خود را در صندوق ۱۱۰ استان تهران واریز کردند حضور داشته باشیم.

رییس ستاد انتخابات استان تهران با بیان اینکه در برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ۱۰ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۷۴۲ نفر در استان تهران واجد شرایط رای دادن هستند، گفت: طبق قانون، ۱۰ ساعت یعنی از ساعت هشت صبح تا ۱۸ عصر فرصت برای رای دادن در نظر گرفته شده و توصیه ما این است که مردم عزیز در ابتدای ساعات اولیه در پای صندوق های رای حضور پیدا کنند.

رییس ستاد انتخابات استان تهران با بیان اینکه در این انتخابات طبق قانونی که توسط شورای نگهبان اعلام شده افراد تنها با دو مدرک هویتی می توانند رای دهند، عنوان کرد: بر خلاف انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان که برای رای دادن پنج مدرک هویتی قابل استفاده بود در این دوره از شهروندان می خواهیم حتما با دو مدرکی که اعلام شده پای صندوق های رای حضور پیدا کنند.

۱۳:۲۹ بازدید پورمحمدی از ستاد انتخابات کشور

آغاز چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ حضور ملت برای خلق حماسه تیرماه

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در ستاد انتخابات کشور در جریان روند اخذ آرای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری قرار گرفت.

وی ساعتی پیش با حضور در شعبه اخذ رأی حسینیه ارشاد در انتخابات شرکت کرده بود.

وی تاکید کرد: شعب خارج از کشور با توجه به زمان بندی هر منطقه شروع شده است و هیچ شعبه در خارج از کشور هنوز به اتمام نرسیده است و أخذ رای هنوز ادامه دارد.

۱۴:۲۰ سردار رادان: انتخابات در امنیت کامل در حال برگزاری است

سردار احمدرضا رادان با حضور در مسجد مالک اشتر ستاد فراجا در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و رأی خود را به صندوق انداخت.

وی پس انداختن رأی خود به صندوق با حضور در جمع خبرنگاران گفت: روند انتخابات به خوبی و در امنیت کامل در حال برگزاری است و خوشبختانه تا این لحظه هیچ‌گونه حادثه امنیتی در هیچ نقطه‌ای از کشور گزارش نشده و انتخابات در امنیت کامل در حال برگزاری است.

وی با اشاره به آماده‌باش مأموران پلیس در روز رأی گیری افزود: البته پلیس از همان روزهای نخست شروع فرآیند انتخابات در آماده باش بوده و به وظایف قانونی خود عمل کرد. امروز نیز همکاران من در شعب اخذ رأی سراسر کشور حضور دارند و همانطور که گفتم انتخابات در نظم کامل در حال انجام است و همکاران ما تا آخرین لحظه رأی گیری و شمارش آرا و اعلام نتایج در کنار مردم خواهند بود.

رادان ادامه داد: امروز نیز شاهد شگفتانه ای دیگری از حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و برابر گزارش‌های دریافتی حضور مردم در پای صندوق‌های رأی عدد قابل توجهی است. در این شرایط می‌توان گفت که امروز رأی ندادن، نوعی خودتحریمی برای مردم محسوب می‌شود.

وی افزود: امروز اگر کسانی مدعی اظهارنظر در صحنه سیاسی کشور هستند باید با حضور در پای صندوق‌های رأی نظر خود را اعلام کنند.

گفتنی است؛ همچنین شماری از رؤسا و فرماندهان پلیس نیز در مسجد مالک اشتر ستاد فراجا رأی خود را به صندوق انداختند.

۱۵:۰۸ اسلامی: مردم بار دیگر دشمنان را ناامید کردند

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با حضور در حسینیه ثارالله کرمان، رأی خود را به صندوق انداخت و در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد.

معاون رئیس جمهور در حاشیه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پرواز اردیبهشت، به‌ویژه شهید خدمت حضرت آیت الله رئیسی گفت: امروز در اصل روز تعیین سرنوشت است که ملت عزیز ایران یک‌بار دیگر با حضور پرشکوه و معنادار خود در صحنه حاضر می‌شوند و با انتخاب درست و دقیق تداوم راه انقلاب اسلامی را در مسیر تعالی و پیشرفت کشور رقم می‌زنند.

وی افزود: از خداوند متعال توفیق و عزت روزافزون ملت ایران، سلامتی مقام معظم رهبری و انتخاب یک رییس‌جمهور کارآمد که بتواند مولفه‌های قدرت کشور را در مسیر سازندگی و پیشرفت و هم در مسیر عدالت اجتماعی گسترش دهد، آرزومندیم.

اسلامی تصریح کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند؛ در ذات جمهوری اسلامی و این نظام حضور مردم لحاظ شده است بنابراین برای دستیابی به عزت و سربلندی ایران اسلامی به هموطنان توصیه می‌شود که با حضور در پای صندوق‌های رأی، در آزمون سیاسی انتخابات شرکت کنند.

۱۵:۳۷ جزئیات جلسه روسای ستادهای انتخابات کاندیداها با وزیر کشور

محسن اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: صبح امروز جلسه‌ای با حضور روسای ستادهای انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با وزیر کشور و ستاد انتخابات کشور برگزار شد.

وی افزود: روسای ستادهای انتخابات کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ضمن تشکر، تاکید کردند مواضع نامزدها صرفا از سوی شخص آنان، رئیس ستاد انتخابات و سخنگوی ستاد انتخابات هر کاندیداست و دیگر بیانات یا اعلام مواضع سایرین سندیت ندارد و ارتباطی با مواضع ستادهای انتخابات نامزدها ندارد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور یادآور شد: همچنین آمارهای متشرشده در فضای مجازی درباره اعلام نتایج شعب خارج از کشور سندیت ندارند و صرفاً آمار و اعلام نتایج از سوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام می‌شود.

اسلامی تصریح کرد: باتوجه به ماده ۱۰ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر مخفی‌بودن آرا، هرگونه انتشار رأی اشخاص در فضای مجازی موازی با قانون است و قابلیت پیگیری دارد.

وی ادامه داد: کسانی که پیرامون شعب نسبت به انصراف برخی نامزدها اعلام نشر اکاذیب می‌کنند برمبنای ماده ۹۲، مجرم تلقی می‌شوند و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

۱۵:۵۳ حمید نوری: امیدوارم رئیس‌جمهور جدید راه رئیسی را ادامه دهد

حمید نوری به همراه خانواده  با حضور در مسجد‌النبی (ص)میدان نارمک  رأی خود را به صندوق انداخت.

نوری در سخنانی گفت: من آخرین باری که رأی دادم به انتخابات ریاست جمهوری گذشته برمی‌گردد که در سلول انفرادی زندان سوئد به شهید رئیسی رأی دادم.

وی افزود: فکر نمی‌کردم آزاد شوم و امروز از بند اسارت با عنایت خدا و پشتکار مسئولین اتفاق افتاد و تهران هستم. این اقتدار و بزرگی ایران را برای همه جهانیان به نمایش درآورد.

نوی تصریح کرد: من از همه مردم عزیز ایران درخواست دارم در این انتخابات مهم حضور پیدا کنید. از رئیس جمهور آینده هم می‌خواهم ادامه دهنده راه شهید مظلوم، سید محرومان آیت‌الله رئیسی باشد.

 ۱۶:۰۸ نمایندگان نامزدها از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات بازدید کردند

گزارش آنا از نمایش «عزت و آبروی ملی» ایرانیان/ مشارکت حداکثری برای خلق حماسه تیرماه

 نمایندگان ۴ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از ظهر امروز (جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳) از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری بازدید کردند.

عباس کریمی نماینده مسعود پزشکیان، مصطفی ابطحی نماینده مصطفی پورمحمدی، حسین طلا نماینده سعید جلیلی و علی نوریجانی نماینده محمدباقر قالیباف بودند که در این بازدید حضور داشتند.

۱۵:۵۱ آمار و ارقامی که به صندوق‌های خارج کشور نسبت داده می‌شود اعتباری ندارد

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درباره صندوق‌های آرای خارج از کشور گفت: فرآیند اخذ رای در خارج از کشور در حال انجام است. با هماهنگی‌هایی که انجام شده با مشکلی مواجه نیستیم.

وی این نکته را هم متذکر شد که آمار و ارقامی که درباره صندوق‌های خارج از کشور بیان می‌شود فاقد اعتبار است؛ چراکه تاکنون فرآیند اخذ رای به پایان نرسیده است و همچنان در حال رای‌گیری هستیم.

دکتر طحان‌نظیف گفت: پس از اتمام فرآیند رای‌گیری، شمارش آرا آغاز خواهد شد و مراحل بعدی آن یعنی تجمیع آرا هم سپری خواهد شد.

۱۶:۵۴ ۵۲۰ خبرنگار خارجی انتخاباتِ ایران را پوشش می‌دهند

علیرضا شیروی مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد با اشاره به حضور پررنگ رسانه‌های خارجی از کشورهای مختلف برای پوشش چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: بیش از ۵۲۰ خبرنگار و نماینده ۱۹۰ رسانه خارجی مقیم و غیرمقیم از ۳۴ کشور جهان با حضور در کشور، چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را پوشش میدانی می‌دهند.

وی افزود: این خبرنگاران علاوه بر تهران در مشهد، قم، اهواز، سنندج، تبریز و اصفهان و شیراز نیز حضور میدانی دارند.

۱۶:۵۵ وحیدی: جمهوری اسلامی ایران خود را در برابر همه ایرانیان مسئول می‌داند

گزارش آنا از نمایش «عزت و آبروی ملی» ایرانیان/ مشارکت حداکثری برای خلق حماسه تیرماه

وزیر کشور با حضور در وزارت امور خارجه با علی باقری‌کنی سرپرست وزارت امور خارجه و علیرضا محمودی مسئول ستاد انتخابات خارج از کشور دیدار و رایزنی کرد.

در این دیدار وحیدی عنوان داشت: از عزیزان در ستاد وزارت خارجه و تمامی روسای نمایندگی ها و اعضا در خارج از کشور تشکر دارم. با توجه با فرصت کم برای برگزاری انتخابات این تمهید حائز اهمیت است.

وحیدی خاطرنشان کرد: تشکر دیگر ما به ایرانیان عزیز است که با حضور خود نشان دادند که ایرانیت قابل حذف و جدایی نیست و تمام ایرانیان خارج از کشور دل در گرو ایران قوی دارند.

وی افزود: یک جای عذرخواهی هم به این دلیل است که شرایط برای این که آرا همه ایرانیان اخد شود مهیا نیست و در آینده ان‌شاالله فناوری‌های جدید به این امر کمک کند. تشکر دیگر من از دولت‌هایی است که زمینه ها را فراهم ساخته و همکاری داشتند و در تأمین امنیت  به ما کمک کردند.

۱۷:۰۷ رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات: نمایندگان نامزدها در جریان روند انتخابات هستند

آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی‌یزدی عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از ظهر امروز (جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳) رای خود را به صندوق سیار شماره ۱۶۹۳ تهران انداخت.

وی پس از اینکه رای خود را به صندوق انداخت، اظهار داشت: امیدوارم که خداوند این انتخابات را پر خیر و برکت قرار دهد و به نفع مردم و همچنین به نفع منطقه و جهان باشد.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی همچنین بیان داشت: انتخابات با حضور پرشور مردم آغاز شد و مردم استقبال خوبی داشتند. به لطف خدا امکانات فراهم شده است. مجریان و ناظران وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند. نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری نیز در جریان روند انتخابات هستند.

این عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: از مردم عزیز تشکر می‌کنیم که تا این لحظه با استقبال بسیار گرم پای صندوق‌های رای حاضر شدند. امیدواریم بقیه مردم هم توفیق داشته باشند این روند را ادامه دهند و باعث شکوه و عظمت ملت ایران در چشم جهانیان شوند. از همه کسانی که دست‌اندرکار انتخابات هستند نیز تشکر می‌کنم.

۱۷:۴۱ ستاد انتخابات از تمدید زمان رأی‌گیری تا ساعت ۲۰ خبر داد

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: با توجه به حضور رای دهنگان در شعب، زمان اخذ رأی تا ساعت ۲۰ تمدید شد.

۱۸:۱۸ عنایتی: موافقت عربستان با اخذ آرای حجاج ایرانی نشانه عمق مناسبات دو کشور است

علیرضا عنایتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی از روند رای گیری در شعب اخذ رای در عربستان اظهار رضایت کرد.

وی گفت: عربستان سعودی پیشتر با اخذ آرای ایرانیان مقیم در ریاض و جده موافقت کرد و بر همان اساس تدابیر لازمه حهت اخذ آرای ایرانیان مقیم صورت گرفت.

عنایتی که تاکید کرد: با توجه به حضور حجاج ایرانی در مکه مکرمه و مدینه منوره، و در پرتو گستره روابط برادرانه دو کشور، از مقامات این کشور برای شرکت هموطنان ایرانی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درخواست مجوز گردید.

عنایتی با اشاره به اینکه موافقت عربستان با خواست جمهوری اسلامی ایران نشانه روشنی از عمق مناسبات دو کشور و حسن اعتماد به یکدیگر است گفت: شرکت حجاج هموطن در انتخاب رئیس جمهور، خاطره شیرینی حج را نزد آنان مضاعف کرد.

سفیر کشورمان از روند خدمت رسانی مسئولان کوشا و صادق ایران و عربستان در خدمت به حجاج تشکر و تقدیر نمود و حج سال جاری را مقوم روابط برادرانه دو کشور دانست.

۱۸:۴۲ کنعانی: اعلام نتایج شمارش آرا در تعدادی از سفارتخانه‌ها فاقد اصالت است

گزارش آنا از نمایش «عزت و آبروی ملی» ایرانیان/ مشارکت حداکثری برای خلق حماسه تیرماه

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: نتایج رسمی و ترکیب آرای صندوق‌های رای در خارج از کشور پس از دریافت رسمی از نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران، توسط ستاد برگزاری انتخابات خارج از کشور مستقر در وزارت امور خارجه به وزارت کشور منعکس خواهد شد و مرجع رسمی انتشار آن ستاد مرکزی انتخابات وزارت کشور خواهد بود.

پیش از این احمد وحیدی، وزیر کشور در بازدید از ستاد انتخابات خارج از کشور با اشاره به اهمیت صیانت از آرا و با بیان اینکه «صیانت از آرا جزو تکالیف ذاتی ماست»، گفت: تقاضا می‌کنیم که نتایج آرا تنها از مسیر وزارت خارجه و مسیر قانونی مشخص شده اعلام شود و آماری خارج از این مکانیزم قانونی منتشر نشود.

۱۹:۰۲ طحان نظیف: تا الان با مشکل خاصی مواجه نبودیم

 هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در حاشیه بازدید از شعبه اخذ رأی مسجد امیر تهران اظهار کرد: تا الان با مشکل خاصی مواجه نبوده‌ایم ضمن اینکه قانون پیش‌بینی‌های لازم برای برخورد با تخلفات احتمالی را دارد.

وی با بیان این مطلب که از مردم درخواست می‌کنم رای‌گیری را یک مقدار تسریع کنند و به ساعات انتهایی موکول کنند، افزود: اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود جمعه هفته باید مرحله دوم انجام شود.

طحان‌نظیف با تأکید بر اینکه بحث دور دوم طبیعتا بعد از شمارش آراست ولی پیش بینی لازم و زمان‌بندی‌ها طبق قانون اندیشیده شده است، گفت: در این خصوص جای نگرانی نیست.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: بحث شمارش آرا در اختیار وزارت کشور است؛ فعلا که در حال رای گیری هستیم و با  صفوف به هم پیوسته مردم مواجه هستیم.

۱۹:۳۹  ستاد انتخابات کشور: انتخابات ریاست جمهوری تا ساعت ۲۲ تمدید شد

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: با توجه به استقبال مردم از انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور زمان اخذ رای در تمام شعب تا ساعت ۲۰ تمدید می‌شود.

 ۲۱:۲۷ طحان‌نظیف: رسانه‌ها و طرفداران نامزدها از گمانه‌زنی‌ نتایج انتخابات بپرهیزند

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به گمانه‌زنی‌های برخی رسانه‌ها و فضای مجازی در رابطه با نتایج فعلی انتخابات ریاست جمهوری گفت:  گمانه‌زنی‌ها دقیق نیست و ما در حال رأی‌گیری هستیم. به نظرمن این خبرها در فضای مجازی درباره اعلام نتایج معتبر نیستند.

وی افزود: زمانی که زمان اخذ رأی به پایان می‌رسد ما شمارش آرا را رسماً آغاز می‌کنیم و بنابر فرآیندهای وزارت کشور اعلام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: از رسانه‌ها و طرفداران نامزدهای انتخاباتی درخواست داریم اقدام هیجانی نداشته باشند و اجازه بدهند فرآیند انتخابات به طور معمول پیش برود. بنابراین هیچ عدد و رقمی الان در اثنای برگزاری انتخابات معتبر نیست. تنها آرامش مردم و جامعه را برهم می‌زند.

۲۱:۴۶ شاهچراغی: خبرها در فضای مجازی درباره اعلام نتایج معتبر نیستند

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: از رسانه‌ها و طرفداران نامزدهای انتخاباتی درخواست داریم اقدام هیجانی نداشته باشند و اجازه بدهند فرآیند انتخابات به طور معمول پیش برود. بنابراین هیچ عدد و رقمی الان در اثنای برگزاری انتخابات معتبر نیست. تنها آرامش مردم و جامعه را برهم می‌زند.
 
۲۱:۵۴ تمدید انتخابات تا ساعت ۲۴ 
 
 محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: با توجه به استقبال مردم از انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور و با موافقت وزیر کشور زمان اخذ رای در تمام شعب تا ساعت ۲۴ تمدید می‌شود.
 
۲۲:۲۰ بازدید سخنگوی دولت از ستاد انتخابات کشور
 
گزارش آنا از نمایش «عزت و آبروی ملی» ایرانیان/ مشارکت حداکثری برای خلق حماسه تیرماه
 
علی بهادری جهرمی شامگاه جمعه - ۸ تیر - با حضور در ستاد انتخابات کشور در جریان روند برگزاری انتخابات در تمامی شعب اخذ رأی قرار گرفت.

وی در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور نیز حاضر شد.

۲۳:۴۲ طحان نظیف: رای‌گیری همچنان ادامه دارد/ از هرگونه گمانه‌زنی پرهیز شود
 
هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رای‌گیری همچنان در شعب اخذ رای در حال انجام است و هنوز نمی‌توان آماری از میزان مشارکت مردم ارائه کرد.
 
۰۰:۰۰ سخنگوی ستاد انتخابات: زمان رای‌گیری انتخابات به پایان رسید
 
محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: زمان رای‌گیری چهاردهمین دورۀ انتخابات ریاست‌جمهوری پایان یافت اما در شعبه‌هایی که مردم هنوز حضور دارند رای‌گیری ادامه دارد و پس از اتمام رای‌گیری از این افراد شمارش آرا در شعبه آغاز می‌شود.
 
وی با بیان اینکه به تدریج نتایج شعب اعلام خواهد شد، افزود: حضور نمایندگان نامزدها در شعب مجاز است. آنها می‌توانند تا پایان اخذ رای و شمارش آرا و تنظیم صورتجلسه در شعبه حضور داشته باشند.
 
۰۰:۳۰ سخنگوی ستاد انتخابات: به تدریج آرای شعب را اعلام خواهیم کرد
 
گزارش آنا از نمایش «عزت و آبروی ملی» ایرانیان/ مشارکت حداکثری برای خلق حماسه تیرماه

محسن اسلامی در جمع خبرنگاران در ستاد انتخابات کشور، گفت: بر اساس قانون حضور نمایندگان در شعب اخذ رای به همراه کارت شناسایی صادره شده از سوی فرمانداری مجاز است.

وی با بیان اینکه این افراد می‌توانند تا پایان زمان اخذ رای، شمارش آرا و تنظیم صورت جلسه بدون دخالت در امور اجرایی و نظارت در محل شعبه حضور داشته باشند، خاطر نشان کرد: نمایندگان فرماندار باید ترتیبی اتخاذ کنند، این افراد در محل مناسبی استقرار یابند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه مهلت زمان رای گیری به پایان رسیده است، تاکید کرد: اعضای شعب موظف هستند از رأی دهندگانی که در صف حضور دارند رای گیری به عمل آورند.

اسلامی تصریح کرد: اعضای شعب، زمانی که مطمئن شدند افرادی در شعب حضور ندارند مرحله شمارش آرا را آغاز کنند.

وی با بیان این که زمان رای گیری به پایان رسیده است، گفت: بر اساس اصل ۱۷۷ قانون اساسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری باید اکثریت مطلق آرا و نصف به علاوه یک را به دست آورد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این سوال که چه زمانی نتایج انتخابات را اعلام می کنید؟ تاکید کرد: به محض آنکه آراء از شعب به ستاد انتخابات کشور اعلام شد به تدریج نتایج را اعلام می‌کنیم.

۰۰:۳۶ اتمام مهلت قانونی رای گیری در شهرستانهای استان تهران / شمارش آرا در شعب اخذ رای آغاز شد
 
بر اساس گفته مسئولان ستاد انتخاباتی شهرستانهای تهران ، در برخی شعب شهرستانهای استان تهران عوامل اجرایی اخذ رای موظف به رای گیری از آن عده ای از شهروندان که قبل از پایان مهلت قانونی داخل مراکز رای گیری هستند، می باشند.

بر اساس اعلام وزارت کشور ، رأی گیری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران امروز جمعه هشتم تیرماه در سراسر ایران اسلامی و ۳۴۴ شعبه اخذ رأی در خارج از کشور برگزار و ساعت ۲۴ فرآیند رای گیری انتخابات ریاست جمهوری پایان یافت.

روز جمعه در ساعت ۸ صبح با دستور احمد وحیدی وزیر کشور رأی گیری از واجدین شرایط انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در شهرستانهای تهران ری اسلامشهر پردیس و شمیرانات ، دماوند فیروز کوه پاکدشت قرچک ورامین و پیشوا شهریار ملارد شهر قدس بهارستان رباط کریم همزمان در سراسر آغاز شد.

پیشتر سید عباس جوهری رئیس ستاد انتخابات استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: در انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه، ۶ هزار و ۶۹۴ شعبه اخذ رای برای جمع‌آوری آرای مردم در سطح استان پیش بینی شده است که از این تعداد ۴۸۲ شعبه به صورت سیار خواهد بود.

وی گفت: در صورت عدم کسب اکثریت آرا توسط یک نامزد جمعه ۱۵ تیرماه مرحله دوم انتخابات برگزار می‌شود.

۰۰:۵۵ اطلاعیه شماره ۲۶: حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای مجاز است

 متن اطلاعیه ستاد انتخابات به این شرح است:

بسمه تعالی

به اطلاع اعضای محترم شعب اخذ رای می‌رساند، بر اساس قانون، حضور نمایندگان محترم نامزدها در شعب اخذ رای به همراه کارت شناسایی صادره از سوی فرمانداری مربوطه، مجاز است و این افراد می‌توانند تا پایان زمان اخذ رای و شمارش آراء و تنظیم صورت‌جلسه، بدون دخالت در امور اجرایی و نظارت، در محل شعبه حضور داشته باشند.

همچنین نمایندگان فرماندار ترتیبی اتخاذ نمایند تا این نمایندگان در محل مناسبی استقرار یابند.

۰۱:۰۹ اطلاعیه شماره ۲۷: عوامل اجرایی مرحله شمارش آرا را طبق قوانین مربوطه آغاز نمایند

متن اطلاعیه ستاد انتخابات به این شرح است:

بسمه تعالی

به آگاهی اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رای می رساند که مهلت زمان اخذ رای به پایان رسید. لذا اعضای مذکور موظفند از رای دهندگانی که به هنگام اعلام زمان پایان انتخابات در صف حضور داشته اند رای گیری بعمل آورند و هنگامی که مطمئن شدند هیچ فردی برای رای دادن در داخل شعبه باقی نمانده است ،  مرحله شمارش آراء را طبق قوانین مربوطه آغاز نمایند.

فرصت را مغتنم شمرده و از همه کسانی که از ساعات آغازین امروز با دل هایی مملو از ایمان و عشق به آرمان های حضرت امام خمینی (ره) و رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری در انتخابات حضور یافتند، تقدیر و تشکر می نماییم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته