دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 تير 1403 - 00:04
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

راه‌اندازی زنجیره طراحی تا فروش زیورآلات توسط فناوران داخلی

راه‌اندازی زنجیره طراحی تا فروش زیورآلات توسط فناوران داخلی
رئیس سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات خبر داد که با کمک هسته‌ها و واحد‌های فناور مستقر در این سرا، به‌زودی زنجیره طراحی تا فروش زیورآلات تکمیل و راه‌اندازی می‌شود.
کد خبر : 910906

محمدرضا یوسفی رئیس سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در تشریح چگونگی ایجاد، فعالیت‌ها، برنامه‌‌های جدید و دستاوردهای این سرا به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: با وجود بازار‌های بزرگ تولید و فروش طلا و جواهر در اصفهان، ظرفیت‌های زیاد استان به‌عنوان قطب تولید و ساخت طلا و جواهر در سطح ملی و بین‌المللی و معادن طلای موجود در این استان باعث شد که سال ۹۷ پیشنهاد راه‌اندازی یک سرای تخصصی در زمینه ساخت نوآورانه زیورآلات طلا از طرف واحد نجف‌آباد به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارسال و در نهایت این تلاش‌ها با گشایش سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات در سال ۹۸ به نتیجه برسد و تاکنون ایده‌های متفاوتی در این زمینه حمایت شده و به مرحله اجرا رسیده‌اند.

مهم‌ترین چالش سرا‌های نوآوری ورود به بازار‌های تخصصی است که با توجه به ماهیت صنعت طلا و جواهر این مورد در سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات معضل اصلی است و می‌توان با مشارکت در نمایشگاه‌های تخصصی و ایجاد تیم‌های تخصصی بازاریابی بر این مشکلات فائق آمد

وی درباره تازه‌ترین فعالیت‌های سرای نوآوری متبوع خود بیان کرد: در تازه‌ترین اقدامی که با حمایت و پیشنهاد رئیس دانشگاه کلید خورده، قرار است با هدف برندسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در طراحی و ساخت زیورآلات طلا و جواهر در سطح ملی و بین‌المللی، ایجاد امکانات سخت افزاری و اداری مورد نیاز و با کمک هسته‌ها و واحد‌های فناور مستقر در سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات، زنجیره طراحی تا فروش زیورآلات تکمیل و به زودی راه‌اندازی شود.

 یوسفی افزود: این زنجیره از طراحی اولیه آغاز و پس از ایجاد کد‌های کامپیوتری طرح، وارد مراحل طلاسازی، جواهرسازی و مخراج‌کاری شده و در نهایت در گالری‌های ایجادشده توسط دانشگاه به فروش برسد. به تازگی توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این سرا خطوط تولید پودر‌های میکرونیزه طلا و نقره نیز تکمیل و وارد بازار شده است.

رئیس سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات دانشگاه آزاد نجف‌آباد درباره نحوه تعامل و همکاری نهاد‌ها و سازمان‌های مربوط با این سرا گفت: با توجه به خاص بودن بازار طلا و وضعیت خاص اتحادیه‌های طلا و جواهر، مشکلات زیادی در زمینه ورود نوآوران به این بازار وجود دارد؛ اما با این‌حال سرا به دنبال راهکار‌هایی برای ورود به بازار و ایجاد بازار‌های موازی است. در این سرا فعالیت‌های نوآورانه خارج از زمینه تخصصی طلا و جواهر نیز شکل گرفته و در حال پیشرفت هستند.

سرای نوآوری صنعت ساخت طلا نجف آباد

وی مهم‌ترین هدف از راه‌اندازی سرا‌های نوآوری را اجتماع نوآوران، فناوران و مصرف کنندگان در بازار‌های متشکل تخصصی در کنار یکدیگر دانست و بیان کرد: در همین راستا سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با حمایت و استقرار واحد‌ها و تیم‌های فناور، صنایع و بازار‌های سنتی و خلاق زمینه بروز استعداد‌ها در این زمینه و کوتاه کردن دست واسطه‌ها و در نهایت ایجاد اقتصادی پویا را در کشور دنبال می‌کند. با حمایت رئیس واحد دانشگاهی نجف‌آباد، ۱۰۰ هزار متر مربع از اراضی دانشگاه هم برای طرح توسعه شرکت‌های متقاضی زیر نظر پارک علم و فناوری دانشگاه در نظر گرفته شده است.

استقرار ۲۹ هسته فناور و 4 شرکت فناور و دانش‌بنیان در سرای نوآوری صنعت ساخت طلا

یوسفی گریزی به برنامه‌های پیش روی سرای نوآوری متبوع خود زد و توضیح داد: در تازه‌ترین برنامه سرا، برندسازی و ایجاد خط تولید و بازار تخصصی از طراحی در لحظه تا تولید نهایی و فروش در گالری‌های تخصصی مد نظر قرار گرفته است. در سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات تاکنون زمینه استقرار ۲۹ هسته فناور، دو شرکت فناور، دو شرکت دانش‌بنیان و دو دفتر تحقیق و توسعه فراهم و حمایت‌های لازم از آنها از طریق تخصیص فضای اداری و کارگاهی، برگزاری دوره‌های تخصصی شتابدهی و مشاوره‌های تخصصی و منتورینگ صورت گرفته است.

این مسئول مأموریت اصلی سرا‌های نوآوری را حمایت از هسته‌ها و شرکت‌های فناور به منظور بلوغ  و رشد دانست و افزود: برای این منظور و با توجه به ابلاغ برنامه شتابدهی سرا‌های نوآوری توسط سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تاکنون ۲۲ مورد دوره شتابدهی برای شرکت‌ها و هسته‌های مستقر در سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات برگزار شده است.

راه‌اندازی زنجیره طراحی تا فروش زیورآلات توسط فناوران داخلی

وی ادامه داد: در زمینه دوره‌های مهارتی تخصصی و کمک به اشتغال زودبازده تاکنون ۵ دوره تخصصی در زمینه طراحی دستی و کامپیوتری، طلاسازی، مخراج‌کاری و گوهرتراشی برگزار شده است. کارگاه تخصصی طلا و جواهر سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات به دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه نیز درارائه کارگاه‌های رشته طلا و جواهر ارائه خدمات می‌کند.

یوسفی درباره استقبال اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات گفت: با وجود تازه تاسیس بودن رشته طلا و جواهر در دانشگاه آزاد نجف‌آباد، اقبال بسیار خوبی از سمت دانشجویان و اعضای هیئت علمی به مشارکت در فعالبت‌های این سرا وجود دارد که با توجه به ماهیت فعالیت تخصصی سرا در زمینه طلا و جواهر بیشترین اقبال از سمت دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشکده هنر، معماری و شهرسازی و دانشکده مواد در این واحد دانشگاهی صورت گرفته است.

رئیس سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات یادآور شد: مهم‌ترین چالش سرا‌های نوآوری ورود به بازار‌های تخصصی است که با توجه به ماهیت صنعت طلا و جواهر این مورد در سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات معضل اصلی است که می‌توان با مشارکت در نمایشگاه‌های تخصصی و ایجاد تیم‌های تخصصی بازاریابی بر این مشکلات فائق آمد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته