دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش بنیان‌ها در صنایع کشور (۶۷)

دو چالش در تحول صنعت طلا/ ۸۰ درصد صنعت طلا کشور لنگ فناوری مانده است

دو چالش در تحول صنعت طلا  ۸۰ درصد صنعت طلا کشور لنگ فناوری مانده است
رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر گفت: تحریم‌ها با واردات فناوری و تکنولوژی و در نهایت صادرات مصنوعات تولیدی این صنعت، رابطه مستقیم دارند که صاحبان صنایع را با افزایش چندین برابری هزینه جهت واردات قطعات و ماشین آلات صنعتی مواجه می‌کند از این رو بیش از ۸۰ درصد صنعت طلا کشور لنگ توسعه تکنولوژی و فناوری مانده است.
کد خبر : 931811

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حرکت به سمت نسل چهارم صنعت، مستلزم توسعه تکنولوژی در بخش‌های مختلف است.در سال‌های اخیر  حوزه طلا و جواهرات و گوهرسنگ‌ها شاهد رشد کمی و کیفی در طراحی، تولید وساخت محصولات است، اما برای حضور در بازار‌های جهانی به تلفیقی از هنر قدیمی و فناوری مدرن نیاز است.

در همین رابطه ابراهیم محمد ولی رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی براینکه تکنولوژی چقدر در صنعت طلا و جواهر کشور به کار گرفته می‌شود، گفت: صنعت طلا و جواهر کشور با فناوری در تولید مصنوعات طلا و جواهر فاصله زیادی دارد و این دلیلی برای به حاشیه رفتن این صنعت در بازار داخل و خارجی شده است.  

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهرگفت: دو چالش مهم صنعت طلا و جواهرکشور را درگیر کرده است که نباید نادیده گرفته شوند؛ اولی تحریم‌ها و دومی کمبود فناوری برای گذر از تولید سنتی به صنعتی در این صنعت است.

محمدولی گفت: چالش اول تنها به سیاست‌های کشور باز می‌گردد و باید بر اساس محور‌های تعیین شده سیاسی کشور علی رغم آسیب رسانی آن به کل اقتصاد کشورحرکت شود.

این فعال صنعت طلا به چالش دوم نیز اشاره کردو گفت: درراستای ورود تکنولوژی به این صنعت باید ابتدا به این موضوع توجه کردکه با آموزش و روش‌های دیجیتالی کردن بخش‌های مختلف در صنعت طلا و جواهر به ارزآوری از محصولات این صنعت روی آورد.

حرکت ضعیف صنعت طلا به سمت صنعتی

صنعت طلا کشور

وی تصریح کرد:با توجه به شرایط تقاضا در بازار‌های داخلی و خارجی باید ساختار صنعت طلا و جواهراز سنتی به سمت صنعتی با استفاده از فناوری‌های به روز، تغییرو حرکت جدیدی کند.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهرگفت: این صنعت برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای نیاز به حمایت همه جانبه دولت دارد. اما سازمان‌ها و متولیان دولتی هیچ توجه‌ای به وضعیت صنعت طلا و جواهر ندارند و تعداد اندکی از صاحبان این صنعت و فعالان صنف طلا و جواهربا صرف هزینه‌های سنگین اقدام به واردات فناوری و دستگاه‌های صنعتی کرده اند.

ارتباط تحریم با واردات تکنولوژی

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۸۰ درصد صنعت طلا کشورلنگ تکنولوژی مانده است، گفت: تحریم‌ها با واردات فناوری وتکنولوژی ودر نهایت صادرات مصنوعات تولیدی این صنعت، رابطه مستقیم دارند که صاحبان صنایع را با افزایش چندین برابری هزینه جهت واردات قطعات و ماشین الات صنعتی مواجه می‌کند وهمچنین باید زمان زیادی برای رسیدن دستگاه‌های خریداری شده به این صنعت صرف کنند.



به گفته محمد ولی، صادرات محصولات صنعت طلا به دلیل تحریم‌ها بسیار محدود است چرا که دسترسی نامنظم به شمش طلا باعث می‌شود سفارشات در زمان تایین شده به خریداران تحویل داده نشود و این موضوع موجب بی اعتمادی خریداران محصولات صنعت کشور در بازار‌های جهانی شده است.

صنعت طلا کشور

این فعال صنعت طلا تصریح کرد: گمرک، بانک مرکزی و استاندارد و سایر سازمان‌های مرتبط اگر به موقع و بدون قانون‌های دست پا گیر صنعت طلای کشور را در مسیر صادرات محصولات همراهی کنند شاید بتوانیم در شرایط تحریم یک سری از مصنوعات خود را به کشور‌های مورد نظر صادر کنیم و در مقابل ارز، شمش طلا و یا طلای خام را وارد کشورکنیم.

صاحبان صنایع تمایلی برای دریافت تسهیلات ندارند

محمدولی در رابطه با دریافت وام صاحبان صنعت طلابه منظور توسعه بیشتر این صنعت، عنوان کرد: با توجه به این موضوع که صنعت طلا و جواهر برای توسعه و پیشرفت بیشتر به حمایت دولت احتیاج دارد، اما پروسه‌ی دریافت وام به حدی طولانی و گا‌ها غیر ممکن است که صاحبان صنایع هیچ تمایلی برای دریافت تسهیلات ندارند.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهرافزود: شاید یکی از دلایل عدم حمایت به موقع و کافی از صنعت طلا و جواهر، ایجاد تفکر عدم نیاز مالی صنعتگران این صنعت باشد، اما باید پذیرفت در زمان تحریم هر یک از این فعالان صنعتی و صنفی طلا و جواهر باید چندین برابر هزینه معمول صرف کنند تا بتوانند بخش کوچکی از نیاز‌های این صنعت را وارد کشور کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب