دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1403 - 13:46
«آنا» گزارش می‌دهد؛

آزمون بزرگ چهاردهم برای جبهه انقلاب/ حالا وقت یکپارچگی است

آزمون بزرگ چهاردهم برای جبهه انقلاب  حالا وقت یکپارچگی است
روز گذشته سرتاسر ایران در تب و تاب برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. انتخاباتی که قرار است فرمان اجرایی کشور را به مدت 4 سال در اختیار یکی از کاندیدهای این جایگاه مهم و حساس بسپارد.
کد خبر : 919549

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، روز گذشته سرتاسر ایران در تب و تاب برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. انتخاباتی که قرار است فرمان اجرایی کشور را به مدت ۴ سال در اختیار یکی از کاندید‌های این جایگاه مهم و حساس بسپارد.

این رقابت با حضور ۱۹.۰۶۹.۷۱۳ نفر از مردم در پای صندوق‌های رای برگزار شد تا مشارکت ۴۶ درصدی رقم بخورد. از مجموع سبد آرا اخذ شده سهم مسعود پزشکیان ۸.۳۰۲.۵۷۷ رای، سعید جلیلی ۷.۱۸۹.۷۵۶ رای، محمدباقر قالیباف ۲.۶۷۶.۵۱۲ رای و نهایتا مصطفی پور محمدی ۱۵۸.۳۱۴ رای بود.  

آنطور که وزارت کشور اعلام کرده از آنجایی که هیچ یک از کاندید‌ها نتوانستند «نصفِ به‌علاوه یک» از آرا را به خود اختصاص دهند این رقابت بار دیگر در جمعه هفته آینده برگزار خواهد شد، اما با این تفاوت که اینبار دو نفر اول لیست که توانستند بیشترین آرا را به خود اختصاص دهند شانس خود را برای رسیدن به پاستور امتحان خواهند کرد. یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی.

یقینا در روز‌های آینده با توجه به حساسیت موضوع و نزدیکی آرا بین دو کاندید نهایی ریاست جمهوری شاهد جنبش بیشتری از دو طیف حاضر در این رقابت خواهیم بود تا بتوانند سهم بیشتری از رای مردم را به سمت سبد خود هدایت کنند.  

نتایج به دست آمده در دور اول انتخابات در شرایطی به ثبت رسید که اگر موضوع اجماع در طیف جبهه انقلاب شکل می‌گرفت هم اکنون پرونده این انتخابات بسته و روند‌های قانونی بعدی برای معرفی رئیس جمهور منتخب آغاز می‌شد، اما به دلیل عدم ایجاد اتحاد درون گروهی این انتخاب قرار است یکبار دیگر سنگ محک جبهه انقلاب در دنیای سیاست قرار گیرد.

حالا تا حدودی سبد رای‌ها مشخص است و در صورتی که آرای محمد باقر قالیباف به سمت سعید جلیلی هدایت شوند و پزشکیان نتواند بیش از این اقبال عمومی را به سمت خود هدایت کند می‌توان کرسی نشینی سعید جلیلی در پاستور را پیش بینی کرد.

اما این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر با تجمیع توان جبهه انقلاب در همراه کردن مردم در پای صندوق‌های رای، کاری که توان آن به دلیل وجود اختلاف سلایق در دور اول ایجاد نشد و زمینه را برای عقب ماندن نمایندگان این جبهه از رقیب خود فراهم آورد.

یقینا از امروز تیم مسعود پزشکیان که همراهی افرادی همچون سید محمد خاتمی، حسن روحانی، جواد ظریف و ... را به همراه دارد موج جدیدی از فعالیت‌های انتخاباتی را ایجاد خواهد کرد که لازمه عبور از این موج کنار گذاشتن اختلاف نظر‌ها و رسیدن به یک کلمه واحد و آن هم پیروزی جبهه انقلاب در انتخابات است.  

باید توجه داشت که رقابت در پیشانی جبهه انقلاب برای رسیدن به پاستور به پایان رسیده و هم اکنون زمان هم افزایی و یکپارچه کردن ظرفیت‌ها است که اگر این موضوع محقق نشود باید چشم انتظار بود تا بازی برده را به رقیبی که توان جدی برای حضور در این میدان ندارد واگذار کرده و عملا خود با دست خود زمینه ساز شکل گیری دولت سوم روحانی شویم.  

بزرگان جبهه انقلاب در این هفته می‌توانند بازیگران اصلی این میدان باشند و تلاش کنند تا سبد رای جلیلی پررنگ‌تر از شرایط کنونی شود با علم به اینکه روند تاریخی انتخابات‌ها نشان داده همیشه برگزاری دور دوم انتخابات مشارکت کمتری از مردم را با همراه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته