دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1403 - 19:33

مانع تراشی انگلیس در اجرای حکم جلب نتانیاهو

مانع تراشی انگلیس در اجرای حکم جلب نتانیاهو
انگلیس مدعی است که قضات دیوان کیفری بین‌المللی باید پیش از تصمیم‌گیری درباره صدور حکم بازداشت، به سوالات مهمی درخصوص صلاحیت این دادگاه پاسخ دهند.
کد خبر : 919616

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، تصمیم انگلیس برای ارائه مستند در پرونده نسل‌کسی نتانیاهو در غزه، نگرانی برخی از کارشناسان حقوق بین‌الملل را برانگیخته است. آنها معتقدند که دخالت این کشور انگیزه سیاسی دارد و این موضوع تلاشی برای بازگشایی مسائل حقوقی‌ است که به گفته بسیاری قبلاً حل‌وفصل شده است.

در فوریه ۲۰۲۱، هیئتی از قضات دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC)، حکمی را صادر نمودند که تائید می‌کرد دیوان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین صلاحیت دارد. این تصمیم، راه را برای دادستان کل سابق دادگاه کیفری بین‌المللی باز کرد تا تحقیقات کیفری درباره جنایات نتانیاهو در غزه، کرانه باختری و شرق اورشلیم را آغاز کند.

استدلال‌های مطرح شده توسط بریتانیا، ادعاهای مقامات ارشد فعلی و سابق اسرائیلی را که در ماه‌های اخیر توسط گاردین مصاحبه شده‌اند، تکرار می‌کند. یک مقام ارشد اسرائیلی تأکید کرد که مسائل موجود در زمینه «صلاحیت» حل نشده است؛ زیرا فلسطین قدرت واگذاری صلاحیت به دادگاه را ندارد.

کارشناسان می‌گویند که تصمیم برای اجازه دادن به بریتانیا برای مداخله در این مورد ممکن است باعث تأخیر در پرونده احکام بازداشت شود، اگرچه یک مقام سابق دادگاه کیفری بین‌المللی که با پرونده ۲۰۲۱ آشنا بود، گفت که مسائل صلاحیتی حل شده است و هرگونه ایجاد چالش در این زمینه، در بدو ورود با شکست مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته