دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست خبری:

فروش تعهدات علوم پزشکی ممنوع شد/ تصویب ۳ همت برای حقوق دستیاران در بودجه عمومی کشور

فروش تعهدات علوم پزشکی ممنوع شد  تصویب ۳ همت برای حقوق دستیاران در بودجه عمومی کشور
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: امسال، برای اولین بار ۳ همت یعنی ۳ هزار میلیارد تومان برای حقوق دستیاران در بودجه عمومی کشور تصویب شده که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران سابقه نداشته و به دستیاران هویت داده است.
کد خبر : 918789

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز (دوشنبه، ۴ تیر ۱۴۰۳) در محل وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم که کار را آغاز کردیم با شرایط کرونا رو به رو بودیم و روش‌های پیشگیری آن ناشناخته بود، حتی تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، پارک‌ها و ... در جهان هم کار را با مشکل مواجهه کرده بود.

وی افزود: شاید کمتر دانشگاه علوم پزشکی در دوران کرونا مجازی پیش می‌رفت، اما با توجه به اینکه منطق ما این بود که دانشجوی پزشکی باید در حوزه درمان وارد میدان عمل شود از همان ابتدای ۱۴۰۰ کلاس‌های درس و آزمایشگاهی را حضوری کردیم و حتی واکسیناسیون را به این دانشجویان سپردیم و به خوبی از عهده آن برآمدند.

باقری فرد تصریح کرد: حضوری شدن کلاس و برگشت دانشجو به دانشگاه کار آسانی نبود و به نظر بنده کنترل وضعیت بهداشت و درمان در دوران کرونا مهم‌ترین کار به حساب آمد و معاونت آموزشی وزارت بهداشت در این زمینه اقدامات موثری انجام داد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: در حوزه معاونت آموزشی کار‌های تحولی زیادی انجام شد، یکی از اقدامات در مرکز خدمات آموزشی تحت عنوان ساماندهی دانشجوی خارج به داخل بود.

باقری فرد گفت: در حال حاضر، برای ساماندهی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر پایه عدالت محوری داریم که اجرا می‌شود، بر اساس آن دانشجویان می‌توانند خارج از کشور تحصیل کرده و به ایران بازگردند، حتی دانشجویانی که قصد برگشت به کشور را در حین تحصیل دارند باید ۴ ترم معادل ۷۲ واحد بگذرانند و در آزمون شرکت کنند تا سطح یادگیری آنها تضمین شود؛ چرا که قرار است سلامت افراد به دست این پزشکان سپرده شود و باید به آنها اعتماد کنیم، همچنین این آزمون سالی دو بار در سال برگزار می‌شود و پذیرفته شدگان بسیار محدود هستند.

وی اضافه کرد: ساماندهی تحولات رشته‌های پزشکی یکی دیگر از اقدامات ما بود، اخیرا در دیوان عدالت اداری فروش تعهدات پزشکی ممنوع شده است و این فرضیه حرکت به سمت عدالت محوری است و دانشجویان روزانه باید تعهد خود را پس از فارغ التحصیلی انجام دهند، یعنی دانشجو برای گذراندن طرح می‌توانند در ارگان‌های دولتی و خصوصی در سراسر کشور خدمات ارائه دهند و محدودیتی در آن وجود ندارد، حتی ممنوعیت خارج از کشور هم وجود ندارد و گذراندن تعهد شرط آن است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: یکی از معضلات وزارت بهداشت مربوط به دستیاران بود که در اوایل دولت سیزدهم بین ۲ میلیون تا حداکثر ۳ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کردند، امسال برای دستیاران مجرد ۱۲ میلیون تومان و برای متاهلان ۱۵ میلیون تومان خواهد بود.

باقری فرد بیان کرد: امسال، برای اولین بار ۳ همت یعنی ۳ هزار میلیارد تومان برای حقوق دستیاران در بودجه عمومی کشور تصویب شده که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران سابقه نداشته و به دستیاران هویت داده است، البته این موضوع به راحتی نبوده و رایزنی انجام شده است. همچنین، دستیاران در صورت صلاحیت می‌توانند ۱۰۰ رشته محل را با علاقه خود انتخاب کنند که به تازگی تصویب شده است.

وی با بیان اینکه با صندلی‌های خالی در رشته‌های دستیاری مواجهه هستیم که نظام پرداخت آنها مناسب نیست؛ تاکید کرد: به علت درآمد کم مانند طب اورژانس، بیهوشی و طب کودکان علاقه‌ای به انتخاب رشته ندارند، البته معاونت درمان پرداختی‌ها را بهتر کرده است و مصوب کردیم دانشجویان علاقه‌مند به این رشته‌های محروم دیگر نیازی به شرکت در آزمون ندارند و می‌توانند مستقیم وارد شوند و همچنان ادامه خواهد داشت.

باقری فرد بیان کرد: هفته آینده دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری منتشر و آغاز می‌شود، ۸۰ درصد دستیاران مجوز انتخاب رشته دارند، در صورتی که سال‌های گذشته ۷۰ درصد بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته