دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
زلفی‌گل در گفت‌وگو با آنا: 

دانشجویان علوم پایه باید از دوره کارشناسی بورسیه شوند

دانشجویان علوم پایه باید از دوره کارشناسی بورسیه شوند
وزیر علوم گفت: از همان دوره کارشناسی باید به دانشجویان علوم پایه بورسیه بدهیم و آنها را حمایت کنیم تا در صورت پویایی استاد دانشگاه شوند. 
کد خبر : 917983

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره هموارکردن مسیر رشد پژوهشگران علوم پایه اظهار کرد: توسعه علوم پایه دارای ملزوماتی است که باید به آن توجه شود، بسترسازی مناسب برای نخبگان، رتبه‌های برتر و استعداد‌های درخشان در انتخاب رشته‌های علوم پایه از طریق کنکور مهم‌ترین آن به شمار می‌آید که هر چقدر میزان جذب به این رشته‌ها افزایش یابد، مقابل آینده ایران تامین و تضمین خواهد شد. 

وی افزود: حمایت از آینده سازان و آینده داران دانشگاهی در قالب بورس در اختیار قراردادن امکانات رفاهی و پژوهشی، فرصت‌های مطالعاتی ویژه دانشجویان دکتری جهت انتقال فناوری و دانش‌های نوظهور، تجهز آزمایشگاه‌ها برای علوم پایه از جمله مواردی است که باید برای رشد و توسعه علوم پایه به آنها توجه کرد. 

زلفی گل تصریح کرد: به گفته حضرت آقا؛ «علوم پایه معدن طلا و سایر رشته‌ها پول خورد هستند». باید گفت که اگر می‌خواهیم معدن طلای یک کشور را توسعه دهیم باید به رشته‌های علوم پایه توجه ویژه داشته باشیم؛ چرا که «رشته‌های علوم پایه» زیربنای توسعه علمی کشور هستند. 

رویکرد رئیس جمهور دولت چهاردهم به رشد علوم پایه

وزیر علوم در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور دولت چهاردهم باید چه زیرساخت‌هایی را برای رغبت داوطلبان جهت ادامه تحصیل در رشته‌های علوم پایه فراهم کند؟، اظهار کرد: تقویت بنیاد ملی نخبگان یکی از برنامه‌های رئیس جمهور آینده باشد؛ هر چقدر این نهاد قوی‌تر عمل کند و امکانات بیشتری داشته باشد، می‌تواند در زمینه علوم پایه سیاستگذاری کند. 

زلفی گل اضافه کرد: موضوع دوم این است که از همان دوره کارشناسی باید دانشجویان علوم پایه را بورس دهیم و حمایت کنیم تا در صورت پویایی استاد دانشگاه شوند. 

وزیر علوم بیان کرد: راهکار سوم، تقویت دانشگاه فرهنگیان است؛ چراکه این دانشگاه رشته‌های علوم پایه را پذیرا هستند و از آنجایی که آینده شغلی آنها تضمین است، پس استعداد‌های درخشان سعی در ورود به این دانشگاه را خواهند داشت، در مقابل دانشگاه فرهنگیان باید مصوبه‌ای بگذارد و اجازه دهد که اگر دانشجویی در رشته علوم پایه در این دانشگاه درس می‌خواند بعد‌ها اجازه ادامه تحصیل در رشته‌های علوم پایه را داشته باشد. بورس رتبه‌های برتر کنکور حتما جدی گرفته شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته